Tävling

Skogskörning, hur funkar det?

2011-04-07 13:00 #0 av: penphotography

Skogskörning i tävlingsform skiljer sig något från den produktiva skogskörningen. Så här går det till när man tävlar i skogskörning.

En tävling i skogskörning består av fem stationer som på olika sätt testar hur väl samarbetet är mellan kusk och häst. Tävlingen går ut på att flytta ved och timmer på ett, för både kusk, häst och natur, så skonsamt sätt som möjligt genom snirkliga banor men utan att dra på sig allt för många straffpoäng. En slags precisionskörning i skogsmiljö.

Varje ekipage består av en kusk, en häst eller två om man kör par, och en medhjälpare. Medhjälparen får bara ingripa vid behov och ska hålla sig innom stationens område. Alla ekipage använder samma redskap som hämtas och lämnas vid varje station.

Station 1 är en Funktionskontroll. Man tittar på hästens kondition och utrustningens tillpassning. Selen måste ha baksele eller svanskappa. Kusken och medhjälparens kläder bedöms. Obligatorisk klädsel för kusken är skyddsskor och hjälm liksom sax eller krok att hantera stockarna med. Pisk är ej tillåtet. Den utrustning som man har med sig i funktionskontrollen ska medfölja genom hela tävlingen. Ett lätt dragprov görs också för att visa anspänning och frånspänning.

Station 2 Körning med släplass. Man lastar ett redskap som ofta är en skogskälke med ett antal stockar och kör sedan mellan "portar", markerade öppningar mellan träd. När alla portarna är avklarade lastar man av på samma ställe som man lastade på. Straffpoäng delas till exempel ut om man tappar lasten eller river portar.

Station 3 Körning med uppburen last och lydnadsprov. På den här stationen lastar man ett antal stockar på en skogsvagn eller skogskälkar. Precis som på station 2 så kör man en bana mellan portar. Här ska man även göra tre till fem tidsbestämda halter varav minst en halt i uppförslut och minst en halt i nedförslut. Förutom nedrivna portar, påkörda träd och tappad last så kan man även få straffpoäng om halterna varit för långa eller för korta.

Station 4 Lunnbänk. En så kallad lunnbänk består av fem till sju stockar i botten och två till tre ovanpå. Med hjälp av en sax drar ekipagen upp en stock i taget. Så länge hästen drar stocken framåt får kusken påverka den med sin kropp men när hästen stannat får kusken inte längre påverka stockens läge. Stockarna ska ligga helt jämt i framkant och tätt packade. Varje glipa mäts både på längden och tvären. Alla avvikelser ger kusken straffpoäng.

Station 5 Manöver av helstock. Den här stationen kallas också för långstocken av aktiva inom sporten. Den går ut på att släpa en stock på åtta till tolv meter genom en bana med portar utan att riva markeringar eller köra på träd. Under banans gång ska man utföra tre moment; skifta stock, vinkelport och passering under stock. Vid skifta stock kör man fram intill en lika lång stock. Här gäller det att få hästen att stanna precis i jämt i framkant med den andra stocken. Varje centimeter ger straffpoäng. I vinkelporten ska hästen köras in i en port och backas eller vändas för att komma igenom en annan port utan att riva någon markering. Hästen får då stocken släpandes mellan sina ben innan man vänder hästen rätt och fortsätter genom nästa port på banan. Passering under stock är precis som det låter. Hästen kliver över en stock och när svängeln passerat stocken får man göra halt och koppla om saxen så att hästen kan dra stocken under.

Källa: JUF

Foto: Pernillha Engström

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Anmäl
2011-04-09 20:46 #1 av: penphotography

Ekipaget som visar hur det går till är Joakim Carlsson och Olofsgårdens Bruno.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Anmäl
2011-04-10 22:40 #2 av: Linnea

Intressant!

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2011-04-12 15:44 #3 av: 740tjejen

Mycket intressant läsning.

Anmäl
2011-04-13 09:38 #4 av: Lena90

Mycket häftigt :) Ganska likt brukskörning i vissa moment :)

Carpe diem!

Anmäl
2011-04-17 07:33 #5 av: Anna452

Bra artikel! När man är på station 5 och vid momentet skifta stock så får man bara göra halt en gång, och den är den enda halten som räknas. Oavsett vad avståndet blir till den liggande stocken.....

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.