Tävling

Maraton

2011-10-13 13:17 #0 av: blacksmithfarm

Hur tävlar man i maraton? Vilka regler gäller? Hur kör jag bäst i hindren? Svaren får du här.

Ur TR V
Avsikten med maraton är att testa hästarnas lydnad, kondition och uthållighet samt kuskens skicklighet och förmåga att hålla föreskrivna tempon och gångarter.


Fyrspann i maratonhinder, Tjolöholm. Foto: Annie Kallhede Lundvall

När man tävlar maraton så finns det lite olika sätt att forma själva tävlingen.

  • En fullständig tävling på tre dagar, där ingår alla diciplinerna. Dag ett körs dressyr, dag två maraton och dag tre precision
  • En tävling med alla tre diciplinena på två dagar. Dag ett kör man dressyr och precision och dag två kör man maraton.
  • En kombinerad tävling med endast dressyr och maraton på två dagar. Dressyren körs den första dagen och maraton den andra.
  • En kombinerad tävling med endast dressyr och maraton på en dag. Dressyren körs före maraton som endast får bestå av E-sträckan.
  • Endast maraton. Maraton körs med alla tre sträckor. För att få starta tävlingen måste man visa upp ett godkänt (högst 80 straff) dressyrprotokoll från innevarande år.
  • I klasserna LA och LB får arrangören välja om de arrangerar alla sträckor eller endast E-sträckan. Men bara om tävingen går över flera dagar, så att maratonmomentet är det enda som körs den dagen.

Hur går maratonmomentet till?
Maratonmomentet består av tre sträckor, A, D och E. Förut fanns det även B och C-sträckor, men de är numera bortplockade.


Fyrspann i maratonhinder, Flyinge. Foto: Annie Kallhede Lunvall

Upp till Nationell Medelsvår klass måste du genomgå en funktionskontroll innnan du får starta maraton.

A-sträckan körs på en idealtid ute i naturen. Där är valfri gångart. Varje kilometer finns utmätt med skylt så att kusken ska kunna hålla koll på sitt tempo. Skyltar sitter på höger sida av vägen. Längs med vägen kan det finnas pliktportar. Dessa är till för att ekipaget ska ta rätt väg på sträckan och måste passeras korrekt. Pliktporten består av en röd och en vit skylt och ska passeras med vit skylt till vänster och röd till höger.

D-sträckan är en skrittsträcka. Alltså måste du skritta, travinslag ger straffpoäng. Här är det bara en maxtid, vilken man ska gå i mål innan. När man kört klart D-sträckan har man en paus på 10 minuter innan man fortsätter.

E-sträckan är sista sträckan och körs, liksom A-sträckan, på idealtid. Dessutom ingår maratonhindren på denna sträcka. Körs bara en sträcka på tävlingen så är det E-sträckan. Du ska här köra inom idealtiden för själva sträckan, samtidigt så får du straffpoäng för varje sekund du är inne i ett hinder. Det är valfri gångart, förutom de sista 500 meterna före mål (markeras med skylt) där du måste skritta eller trava, där får du inte galoppera eller göra halt.

Hindren har portar som du måste passera i rätt ordning, märkta A-F, med röd skylt på höger sida och vit på vänster. Det är valfritt vilken väg man kör mellan portarna, sålänge man inte kör dem i fel ordning. När man kört en port är den 'förbrukad' och man behöver inte bry sig om den, utan kan tex köra ordningsföljden: A-B-C-A-D. För varje sekund du befinner dig inne i ett hinder får du 0,2 straff.


Fyrspann i maratonhinder, Tjolöholm. Foto: Annie Kallhede Lundvall

Hur tränar jag inför maraton?
Kondition är viktigt i maraton, så att bygga konditionen hos hästen är en bra start. Samtidigt är det bra att passa på att öva på att hålla rätt tempo, kolla upp i TR V vilket tempo som gäller för klassen, och se sedan hur du ligger till när du kör. Ett bra mål är att hästen ska vara tränad såpass att tävlingen är lättare än den vardagliga träningen, då blir det roligt att tävla. För att träna hinderkörning så kan man antingen åka iväg på träning eller sätta upp ett hinder hemma. Koner fungerar utmärkt. Träna på att hålla ett jämnt och bra tempo, hellre än att köra fort och bromsa in för att hinna svänga, det tar mer tid.

Gå hinder, vad ska man tänka på?
Du känner din häst bäst och vet vilket varv som den är starkast i, är det möjligt, så välj det varvet i hindret. Försök att hitta en väg där du slipper byta varv, kör hellre lite längre och håll tempot uppe, det går snabbare och är snällare mot hästen. Gå mycket och gå olika vägar, det är lätt att snöa in på en väg. Kontrollera underlaget, lutar det, är det mjukt/hårt, tungt/lätt? Titta på hur andra går hindret, kanske har de hittat en bra väg? Välj den väg som du känner dig bekväm med, men tänk på att hindret känns mindre när man kommer dit med häst och vagn.

Groomen
I maratondelen har du din groom till hjälp med att hålla ordning på tidtagning, vägar i hindret och att hålla vagnen i balans.


Ett fyrspann har två groomar, medan par och enbet har en. Här ser man hur de två groomarna hjälper till med att hålla vikten rätt i kurvorna, genom att vara på vagnens inre sida. Foto: Annie Kallhede Lundvall

Tips
För att slippa risken att huvudlaget åker av mitt i maratonmomentet (det har hänt) så kan man fläta fast nackstycket i manen. Man kan också sätta en rem under käken mellan käkremmen och nosgrimman, men det fungerar inte lika bra som att fläta.


Fastflätat huvudlag. Foto: Annie Kallhede Lundvall


Rem under käken. Foto: Annie Kallhede Lundvall

Källor:

Text: Annie Kallhede Lundvall

Filmen visar Karin Fredriksson när hon kör ett vattenhinder och är filmad av MrJanne1956

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 


Anmäl
2011-11-22 09:46 #1 av: Linnea

Maraton är så kul att titta på, får se om man får tillfälle att köra också nån gång!

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2011-11-26 15:34 #2 av: Klasselover

I lättklass gäller väl numera att galopp är förbjudet?

Anmäl
2011-11-26 18:07 #3 av: penphotography

#2 Ja, det stämmer att man inte får galoppera i lokal lätt klass. Däremot är galopp tillåtet i nationell lätt klass.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Anmäl
2011-11-27 21:23 #4 av: mallan-nog

Ååh! vad sugen jag blir att börja "på riktigt"! Har varit med som groom några gånger & varit på lite träningar med stona.

Tjejerna är tyvärr dräktiga nu, men det känns inte helt omöjligt att ja kanske försöker åka iväg med hingsten lite nästa år! SÅ hillma KUL!

Anmäl
2011-11-29 08:56 #5 av: penphotography

#4 Ja, visst är det roligt! En riktig adrenalinkick! Skrattande

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.