Annons:
Etikettutrustning
Läst 17637 ggr
blacksmithfarm
11/17/11, 5:27 PM

Gummihjul

Det finns lite olika typer av hjul att välja på till sin vagn. Luftgummi eller hårdgummi är de stora kategorierna. Men även där finns skillnader mellan olika typer av hjul. Detta inverkar givetvis på vagnens köregenskaper, men hur?

Hårdgummihjul
Det finns rundade eller platta hårdgummigjul. Det rundade hårdgummihjulet ger mindre friktion på hårda underlag eftersom det har mindre anläggningsyta mot underlaget. Men i mjukare underlag så ökar anläggningsytan, och hela hjulet hjälper till att bära vagnens tyngd.


Hårdgummihjul, rundat. Foto: Annie Kallhede Lundvall

Det platta hårdgummihjulet har lika stor friktionsyta oavsett underlag. Det bär bättre i mjukt underlag, men är mer tungrullat på hårda underlag, jämfört med de rundade.


Hårdgummihjul, platt. Foto: Annie Kallhede Lundvall

Luftgummihjul
Luftgummihjulen finns i lite olika utföranden. Olika mönster ger olika grepp. Hjulen kan bli tungrullade, men har helt klart överlägset grepp i vinterväglag, jämfört med hårdgummi.

Luftgummihjul. Foto: Annie Kallhede Lundvall

Vad är bäst?
Det beror på vad du ska använda vagnen till. För motionskörning så fungerar luftgummihjul utmärkt, de bär bra, har bra grepp om det blir halt. Att de kan bli tungrullade är inte något stort problem när man tränar, snarare är det bra att hästen får dra lite tyngre på träning.
Hårdgummihjulen har fördelen att de ger mindre friktion och därmed är mer lättrullade. Dessutom så riskerar de inte att 'klättra' på maratonhinder, så som ett luftgummihjul kan göra om man svänger för snävt.
Vinklar man hjulen lite inåt i överkant - så att vagnen blir 'bredbent' - så ökar stabiliteten i vagnen, och platta gummihjul får en mindre kontaktyta, vilket medför nedsatt friktion och minskat rullmotstånd.

Text: Annie Kallhede Lundvall

Källa:

Tidaholmsvagnar

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 


Annons:
Gylfinir
3/1/12, 12:54 PM
#1

Det finns en aspekt till att kika på när det gäller hur vagnen är att dra för hästen och det är hjulets diameter.

Stor diameter gör att hjulet lätt och smidigt rullar över ojämnheter i marken medan ett hjul med liten diameter gräver ner sig i varenda lite håla och kämpar med att komma över kvistar och rötter. Och den som kämpar mest då blir ju hästen och kuskens njurar som blir omskakade.

blacksmithfarm
3/1/12, 1:05 PM
#2

Det har du helt klart rätt i :)

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 


[Russ-park]
3/2/12, 8:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi föredrar luftgummehjul med stor diameter till voran vagner, som är sulkys och maratonvagner.

Vi har också fastgummihjul till samma vagner, men användar dom inte …

Vid diskussion om pålittlighet får man påtänka att världens snabbaste rally- och racerbiler användar luftgummihjul - fastgummihjul och dylike är ´häst-nostalgi´ …

Agto
3/2/12, 10:10 AM
#4

Vi föredrar hårdgummihjul i maratonkörning men om man ska köra rundor i skogen så är det betydligt trevligare med luftgummihjulFlört

Och visst är det så att man behöver anpassa sin utrustning till vilken sorts körning man skall hålla på med

[Russ-park]
3/2/12, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4

Om fastgummihjul är påbjudit då användar vi också dom …

Efwa
3/2/12, 12:29 PM
#6

#3 du har givetvis rätt. Men, man måste också skilja på att bilarna driver med hjulen och då krävs grepp på speciellt sätt men även där är ju spelet mellan grepp och djupgång väldigt litet. På en hästvagn är det hästen som är gas och broms och hjulen "bara" rullar därbak. Det är skillnad.

Annons:
HelenaJohansson
3/30/12, 12:44 PM
#7

Vad gäller i tävling…med tanke på vilka hjul jag har? Kan jag använda vagn med luft fyllda gummihjul ända upp i elitklass? Och om jag läser TR rätt så får jag köra enbet med 2-hjuligt ända upp i elit klass, i alla grenar, har jag fattat rätt? Antagligen vill jag byta till 4-hjulig vagn, men kan då avvakta till ekonomin tillåter.

penphotography
3/30/12, 1:52 PM
#8

I den här tråden diskuterar man reglerna kring lufthjul/hårdgummihjul på tävling.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

HelenaJohansson
3/30/12, 2:43 PM
#9

Tack…kom fram till att när jag kommer till elitklass måste jag skaffat annan vagn. Inte ens den maratonvagn jag har kan avändas. Kan byta hjul på rockarden, men då blir det en ny maratonvagn i stället.

Mantissa
4/2/12, 9:03 AM
#10

Går det att lägga gummi över gamla trähjul (i övrigt i bra skick)

penphotography
4/2/12, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ser ut att ligga något mellan träet och gummit…

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Agto
4/3/12, 9:26 AM
#12

#10 Ja jag vet flera som gjort det tex när de ska använda gamla vagnar till att köra bröllop. Det är ju inte så trevligt för brudparet att höra ljudet från järnet mot asfalt.Glad Vet att Tidaholmsvagnar gör detta så du kan ju börja att höra med dem.

#13 Det som ser ut att ligga mellan gummit och träet är bara en list som håller allt på plats.

Upp till toppen
Annons: