Annons:
Etikettallmänt-om-körning
Läst 1665 ggr
Sollar
2015-11-23 00:08

Nästa steg i inkörninen?

Jag håller på att köra in min islänning, jag har tömkört mycket med slanor vid sidorna i skritt och trav och jobbat mycket med svängarna. Nu har jag också kopplat på en liten harv i paddocken och låtit honom dra. Så nu söker jag lite tips på nästa steg?

Annons:
Agto
2015-11-23 09:21
#1

Vi brukar börja med grova linor typ armelinor och ha dem lite överallt längs kroppen och benen. De är lite lättare att styra över än med slanor för de brukar endast gå emot hästen på ett ställe. Är han van att gå ut på promenad så hade jag tagit en tur utanför paddocken också. Kanske inte med harven men det är nyttigt för hästarna att höra släpljuden på olika underlag och när det rycker lite i selen också. Paddocken är oftast helt slät och det låter på samma sätt hela tiden. Man kan också koppla på olika saker som tex kättingar som rasslar eller järnskrot. 

Mycket lydnadsövningar är också bra. Stopp, skritt, sväng, ett par travsteg, tillbaka i skritt. Var noga med att de verkligen ställer i svängarna så den inte går före med bogen. 

Har du lätt rockard så brukar inte vi vänta med den alltförlänge. Har du tyngre fyrhjulsvagn måste du vara säker på att hästen orkar dra den innan du kopplar på den och att den verkligen går fram. Börjar de vara istadig med fyrhjulsvagn så är det lätt att de knyter vagnen eller går ner i diket och det vill man inte. Använd släpa längre tid på skogspromenader, uppför och nedför så hästen får lite drakteknik innan det är dags för fyrhjulsvagnen. 

Lycka till ;-)

Sollar
2015-11-23 17:11
#2

Tack. Det är bara harven som jag bara kört i paddocken. Jag har tömkört  med slanorna överallt, vägar, stigar, fält. Jag har också tömkört med en dunk med småsten efter honom just för ljudet, men han brydde sig inte alls.

En liten rockard är det han ska dra. Så det börjar dra ihop sig. 🙂

sassiball
2015-12-20 18:48
#3

Hur går det? Jag har också en häst jag håller på att köra in, vi har kommit till att dra släpan i paddock hittills.

Sollar
2015-12-20 19:53
#4

Jag bad en kompis kolla rockarden och hon föreslog några justeringar som jag håller på att fixa med nu. Men han har dragit den fast jag har inte satt fast den på honom utan gått bredvid och hållit i remmarna. Det var inga problem, han var hur cool som helst.

Upp till toppen
Annons: