Annons:
Etikettutrustning
Läst 1528 ggr
Soltrollet
2016-06-22 14:00

Rockard - hur upplever du den? Tävlingsvagn?

Jag undrar om det bara är jag som upplever att rockarder stöter i hästens rygg en del?

Även med en bra rockard så upplever jag att de flesta tar upp stötarna från hjulen och för dem ut på hästens rygg. Är vagnen väldigt lätt verkar hästen inte reagera nämnvärt. Finns det någon rockard som har en lösning på detta problem? Bladfjädring eller liknande, hjälper det?

Min shettis föredrar den fyrhjuliga vagnen fast den är något tyngre än den tvåhjuliga. Nu vill jag börja tävla och den fyrhjuliga är inte godkänd, parhästen är bara två år och en ny fyrhjulig känns för tung för enbet och dyr. (Jag har en lat shettis.) Ska jag satsa på en ny rockard? Vilken sort? Eller spara till en ny fyrhjulig?

Annons:
Agto
2016-06-23 09:00
#1

Det är ett vanligt problem på rockard och vet inte hur din rockard är utformad. 

På en optimal rockard sitter fjädringen på själva vagnen och inte endast på sätet. Samt att det går att ändra balanseringen på vagnen så du får vikten från kusk över axeln så att ingen vikt kommer på hästens rygg. Men helt klart så är väl det en av anledningarna till att många väljer 2 axlad vagn. 

Bara för att den fyrhjuliga vagnen är något tyngre betyder ju inte att den blir tyngre för hästen att dra. Den svänger ju lättare också och hästen behöver ju inte dra runt den på samma sätt som en rockard. Tyngden av kusk och vagn ligger ju helt på vagnen alltid så de påverkar ju hästen väldigt lite. 

Tänk på en ryttare, 2 ryttare med samma vikt där den ena har dålig och den andra bra balans.  Visst påverkar de hästen olika?

Varför är inte din 2 axlade vagn godkänd för tävling? I LättB så är det ju fri spårvidd. From Lätt A är det 1.25.

StuteriSolo
2016-06-25 12:27
#2

Det är det som är skillnaden mellan att köra vagn och rockard, när man har en vagn är allt hästen har i selen tyngden av skaklarna, hur vikten är fördelad på vagnen spelar ingen roll, medan det är superviktigt på en enaxlad.

Soltrollet
2016-07-02 12:59
#3

Jag hade en roslagsrockard som både jag och hästen avskydde. Så den sålde jag. Den var så stum i fjädringen och tung att dra. Inte kul alls. Nu kör vi med en speedcart med draglinor och den är ju suverän. Den tvåaxlade vagnen är en trävagn så den hade kanske gått att ha i dressyren på tävling, men nog inte så mycket mer än det. Tyvärr blev den kaffeved igår efter en missbedömning i utrymme av mig och sedan feltolkning av kommando av hästen. Supertråkigt då vi båda gillade den vagnen och ponnyn blev lite skärrad. Tack och lov verkade han efteråt tro att det mest var en obehaglig övning och lugnande sig snabbt och krävde mycket beröm nu när han genomfört den. Tokiga ponny! :-) Så nu behöver jag en ny vagn helt enkelt och då kan jag lika gärna köpa "rätt" vagn för tävling. Ska jag satsa på en Rockard med bladfjädring från DO, en tidaholmsrockard eller en fyrhjulig från DO? (Shettis) Tror att vi kommer att börja med precisionen som första gren innan vi satsar mer och i framtiden testar alla tre grenarna. Kanske får vi invänta att kompisen blir lite äldre så jag kan köra dem i par om nuvarande ponny ska vilja gå fram i maratondelen..

[RC1393]
2016-07-06 12:56
#4

#3 Har en rockard från DO och den älskar både jag och ponnyerna till tusen, sköna att åka i, går lätt att dra och är lätta att balansera bra för hästen

Upp till toppen
Annons: