Annons:
Etikettutrustning
Läst 1580 ggr
Aribigga
2016-08-30 10:10

Ny sele

Nu när James och jag äntligen har kommit igång igen så återkom tankarna på en ny sele till honom.

Just nu körs han med samma sele som han blev inkörd i för sju år sedan, en drive out economic (som den hette då.) Den fungerar bra men det märks ju i lädret att den är "economic" så att säga. Har alltid sagt att jag vill ha en zilcosele egentligen, mycket för att slippa lädervården. Men när jag tittar på dem på drive out så tycker jag inte längre att de faller mig i smaken, däckeln ser så klen ut, istället föll jag för drive outs egna syntetsele. Jag förstår givetvis att det är skillnad på kvalitet på dem, men som jag som tillbringar alla mina körturer i skogen hur stor skillnad tror ni egentligen att det skulle vara om jag köpte drive outs egna? Är det någon här som kör med den och vad tycker ni om den?

Det viktigaste för mig är ju komforten för James och funderingarna går i att köpa drive outs syntetsele kombinerat med zilcos komfortbrösta.

Eller jag kanske bara ska sluta vara lat och investera i en lädersele istället?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
[RC1393]
2016-08-30 10:48
#1

Vad jag hört av de som har syntetsele så låter de mycket nöjda, men för hästens komfort rekommenderar de att man byter ut tränset mot ett i läder. Själv föredrar jag en riktigt lädersele av estetiska skäl, tycker de är mycket snyggare, men funderar på att köpa en i syntet till min andra ponny som inte körs så mycket, eftersom det känns konstigt att lägga en massa pengar på en sele som inte kommer användas så ofta.

Aribigga
2016-08-30 14:33
#2

Med tanke på att han redan har två huvudlag i läder så får det nog räcka med dem, tänkte nog fortsätta med tömmarna jag har i läder också i sådana fall. Tror jag. 
Han har ju även ludd både på däckel, brösta och svanskappa så jag funderar på om skavrisken där är mindre än om man kör utan.

Lädersele är ju utan tvivel snyggt och det har han ju som sagt idag… Kanske skulle kolla efter en lädersele i lagom prisklass också. Känns mer rustikt på något sätt.

Vi är ju inte ett dugg intresserade av att tävla i dagsläget utan knallar runt i skogen efter bästa förmåga.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[RC1393]
2016-08-30 16:06
#3

#2 Tycker det låter som om det skulle fungera med en syntetsele i så fall. 

Bestämmer du dig ändå för lädersele kan jag rekommendera drive out duo, riktigt fint, hållbart läder i mitt tycke.

Aribigga
2016-08-31 08:19
#4

Jag får fundera ett tag till, det är ju ingen panik som sagt.
Tack för dina inputs de är välkomna!

Funderar fortfarande på om jag skulle testa något annat än en vanlig bröstsele, tex french collar, ergonomisk brösta eller tom loksele. Han verkar inte ha något emot att dra med den raka han har idag men han är ju shettis.

Det är typiskt att man inte har någon erfaren inom körning som kan kolla och se vad de tror. Jag kan ju bara hans sele och ingen annan. När det börjar närma sig så funderar jag på att leta upp en tränare som får hjälpa mig med inpassningen så det blir rätt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[RC1393]
2016-08-31 10:46
#5

#4 Ja, shettisar brukar ju inte ha så mycket bog att dra med, tyvärr. French collar är som jag förstår idiotsäker och passar därmed alla typer av draglägen. Loksele är i princip likadan, fast man riskerar att tyngden blir för stor i skakeln om man kör enaxlad vagn när fästpunkten för skakeln sänks. 

Att fråga tränare låter som en bra idé och är verkligen guld värt. Det är alltid, i mitt tycke, bättre om någon kan komma och titta på hästen det gäller i verkligheten. Blir ofta så att man lär sig något helt nytt om sin egen häst som man aldrig märkt förut.

Aribigga
2016-09-01 23:56
#6

Absolut, när det närmar sig ska jag definitivt se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig att kolla vad jag behöver.

Rent spontant känns loksele lite overkill till vår rockard, men french collar låter ju mer intressant. Antingen det eller ergonomisk brösta.  Som sagt, tack för bollplank :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: