Annons:
Etikettutrustning
Läst 2487 ggr
diamantsorg
2017-08-14 23:24

Hjälp med utrustning? :)

Hej! Jag har funderat på att införskaffa en ny sele till min shettis, då bröstselen vi hittils använt varken passar eller är i särskilt gott skick.. Sedan har vi lite problem med att den gärna glider fram när man bromsar/kör i nerförsbacke/backar etc, och därför tänkte jag faktiskt köpa en ordentlig sele den här gången! Hade gärna köpt ny vagn också, men där sätter budgeten stopp 😂   

Eftersom vi enbart håller på med hobbykörning har jag funderat lite på att köpa antingen DO Start eller DO Duo. Finns det någon som har erfarenhet av selarna och kan säga vad de tycker? Tar gärna emot rekommendationer på andra liknande selar, gärna inte alltför dyra. Fattig student och allt det där haha 😅 

Om man sedan skulle få för sig att börja tävla, krävs det då att man har en maratonvagn till själva maratonmomentet? Eller fungerar det även med en rockard? Om man skulle få för sig att köpa en ny vagn, har ni några tips eller rekommendationer på vagnar i den lägre prisklassen som ändå skulle klara av lite terräng? Vagnen jag kör med just nu är ett lite grövre hemmabygge som brukar klara det mesta, men huruvida den uppfyller kraven för att tävlas med är dock en helt annan femma hahah. Sedan kanske det också är mer praktiskt med en vagn i metall än i trä om man ska köra igenom vatten och dylikt? 

Inser att det blev en hel del frågor, men hade verkligen uppskattat svar! Oavsett om det enbart är på utvalda delar eller om ni känner er ambitiösa att ta på er allt haha ☺️

Annons:
[RC1393]
2017-08-15 14:15
#1

Klokt av dig att byta, de så kallade "shettisselarna" är fullkomligt förkastliga och borde inte få säljas som "kompletta" körselar🤐

Jag har ingen erfarenhet av Start-selen, men har en duo och älskar den fullkomligt! Bra läderkvalitet, snygg och ligger bra på mitt russ. En erfaren och duktig kusk höll helt och fullt med mig när han instruerade mig, så det blev nog ett bra första köp för oss.

Gällande vagn får du ha vilken som helst, bara den har svängel (undantaget i dressyr- och precisionsmomentet LB av någon anledning, men det rekommenderas emot) och i LB får vagnen ha valfri bredd, därefter måste den vara minst 125 cm bred. Du hittar mer om vagnar i TR V

Jag har själv en rockard DO träning som jag köpte ny som jag tycker bra om. Jag har dock inte använt den så mycket p.g.a. pållen min tyvärr blivit skrämd, men det jag hunnit köra den så verkar den tåla det mesta. Har man tålamod och tjurskalle så brukar det dyka upp billiga liknande vagnar på t.ex. Hästnet, särskilt till shettis!🙂

Agto
2017-08-16 09:28
#2

Tycker också att du tänker klokt. Har ingen egen erfarenhet av just de selar du nämner men hört att de ska vara prisvärda. 

Du kan fortsätta att använda din rockard som du har men med en lös brösta så måste du köra med draglinor och då behöver du någon form av svängel på din rockard men det kanske du kan lösa? Har du någon svetskunnig så se över skakelöglorna så de är lite stora så att inte skaklarna påverka däckeln utan att de kan röra sig fritt. Samtidigt kan du även sätta på fästen på skaklarna till bakselen. 

Du behöver inte ha en maratonvagn för att prova på att tävla utan det går bra med rockard. 

Försök att hitta någon i din geografiska närhet som kan hjälpa dig med anspänning så du får den optimalt via körklubb eller annons. Det blir mycket roligare att köra häst då ;-)

Lycka till!

diamantsorg
2017-08-18 20:26
#3

#1 Ah okej, men då satsar jag nog på att köpa Duon. Prisskillnaden är så pass liten och har hört mycket gott om den. Sedan är det skönt att höra att jag kan ha kvar samma vagn nu om vi bara skulle vilja prova på någon liten tävling! 🙂 Maratonvagnen får bli till framtiden helt enkelt haha. Men tack för länken, ska ta och kolla lite noggrannare på reglamentet senare när jag har tid!

#2  Nu har ju inte min rockard svängel, men har sett att man kan köpa det löst från DO och någorlunda lätt fästa på vagnen. Så just det momentet hoppas jag inte kommer att bli några problem, annars håller jag med om att det kan bli lite svårt att ha lös brösta haha. 

Just skakelöglorna har jag aldrig funderat över, men tror tyvärr inte vi kommer kunna göra dem större än vad de redan är. Var det något du reagerade på utifrån bilden, eller bara beskrivningen att selen trycktes framåt? Annars kanske man kan hoppas på att de är stora nog som de är, bara att selen inte är optimal😇 Men fäste för bakselen tror jag skulle vara lösbart, hoppas jag i alla fall. Får helt enkelt höra med någon som är lite mer händig än jag haha, för det låter ju iaf som något man vill ha. För visst är det bakselen som motverkas att skaklarna glider framåt och försöker dra av resterande av selen? 

---

Dock slog det mig precis att rockarden jag har eventuellt kommer hamna lite i bakvikt om jag höjer fästet för skaklarna. Gör det något för hästen eller är det bara obekvämt för kusken? Funderar

[RC1393]
2017-08-19 10:23
#4

#3 Bakselen Bromsar vagnen när ni kör utför, uppför och på plant underlag har den ingen funktion alls faktiskt, så ja, den hindrar skakeln från att glida framåt. Det är ju lättare för hästen att bromsa något som styr mot baken än något som styr mot armbågen (som vagnen skulle gjort utan baksele). 

Vad du skulle kunna göra åt skakelöglorna är att ta bort dem helt om möjligt och sätta två långa bultar genom skakeln på vardera sida. Många i min närhet har gjort så för att rädda upp, avståndet mellan är ca 10-15 cm. Ädelssons har någon sådan variant på sina rockards, men istället för två bultar har de en bult och skakeln böjd.

Utifrån bilden (tittade på golvet som ser ut att luta framåt) så tycker jag ändå det ser ut som om vagnen behöver komma upp för att inte hamna i framvikt i dagsläget, men det kanske är en synvilla?  Här fanns en tråd om att balansera vagnen och lite tips kring det: http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/5006535bd3b4fd4bc401dc43-balansera-en-rockard

diamantsorg
2017-08-19 21:08
#5

#4   Tack för bra förklaring angående bakselen! Sedan läste jag tråden du länkade till som var väldigt intressant, får ut och testa vagnen så fort som möjligt! Efter påpekande titade jag även på lite fler bilder, och nog visst kan det vara så att den faktiskt tippar lite framåt. Vilket iofs är bra, då skadar det ju inte om jag höjer upp den lite🙂

Men sen kommer det till det här med skakelöglorna, där jag måste erkänna att jag inte är helt med haha. Man vill alltså ha stora skakelöglor för att skaklarna så kunna röra sig utan att dra i däckeln? Det låter iofs väldigt sunt. Tittade på bilden av vagnen som du länkade till, och utgår då från att bulten du menar är den som sitter precis innan böjningen av skakeln? Men annars har de bara fäst två bultar i skakeln och sedan fäster 'vad de nu heter' mellan bultarna precis som vanligt?

[RC1393]
2017-08-20 15:57
#6

#5 Jag tycker det låter som om du är med helt och fullt! Jo, man vill att det ska vara stort så vagnen kan röra sig fram och tillbaka utan att påverka hästen i däckeln (igen- jämför med att ha något som trycker i armbågen).

Det du tänker på heter skakelögla och den sätter man mellan bultarna ja🙂

Annons:
[RC1393]
2017-08-20 15:59
#7

Här hittade jag förresten en närbild på hur jag menar med bultarna! Under punkt "2. Draglina" http://korning.ifokus.se/articles/4fe0974ed3b4fd12d101eb98-att-fasta-vagnen-i-selen

diamantsorg
2017-09-02 00:50
#8

Då känner jag att jag är med! Tack så hemskt mycket för all hjälp, har verkligen uppskattat det! 🙂

Upp till toppen
Annons: