Annons:
Etikettallmänt-om-körning
Läst 1351 ggr
WoP
2018-10-01 22:36

Hur uppskattar man enklast vikten i skakelfästena?

Jag har en bra sele och en bra rockard med många justeringsmöjligheter. Men jag upplever att jag måste ställa om rockarden varje gång jag byter groom, och jag tycker att det är knepigt att få till det bra. Har fått tipset att det räcker med att groomen sitter långt fram eller långt bak på sätet, men jag tycker inte att det räcker. Jag kan flytta sätet och jag kan flytta axeln och jag kan höja och sänka skakelöglorna på däckeln, men det är inte förrän jag börjat köra som jag får facit på om det blivit rätt och väl där vill vi inte vända och börja om… Jag förbereder genom att lasta vagnen med vikt (vattendunkar) som motsvarar min och groomen vikt, och så kontrollerar jag trycket från skaklarna mot en badrumsvåg som är på tänkta höjden för däckelns skakelöglor. Har jag möjlighet så låter jag en tredje person väga skakeln med en vanlig hövåg när hästen är förspänd och vi sitter i vagnen. Finns det något bättre sätt? Sen har jag fått lära mig att 4-5kg i skakelöglorna är optimalt, men en vagnsleverantör sa nyss att det skulle vara 0kg…. Tankar kring det?

Annons:
Agto
2018-10-02 17:58
#1

Vi har kört i många åt men alltid haft svårt för att få enaxlade vagnar att balansera bra. Det stämmer som en vagnstillverkare sade att det helst inte skall vara något tryck alls utan vagnen skall balansera sig själv och inte slå/trycka hästen på ryggen.  Vet inte hur stor häst du har men jag upplever att det är lika svårt att sitta ner i traven på en stortravande häst som det är att få enaxlad vagn att bli balanserad när de tar stora kliv. 🤪 (Vi kör numera alltid med 2-axlad vagn)

Det är inte lätt att stå hemma på backen och göra sådan mätningar. Jag hade placerat de som ska vara i vagnen och en tredje person stå framme och känna lite i skaklarna. Tanken är ju att man ska göra inställningar så att kusk/grooms vikt ska komma mitt över axeln så att deras vikt hamnar på hjulen. Sen får man ut och köra lite och försöka hålla koll på hur det funkar i ned/uppför och när du stannar och liknande. Tror du ser det från kusksätet.  Vet inte om denna filmen ligger publikt men det är Rolf Hedqvist som försöker visa hur skaklarna skall ligga i skakelhållarna: https://www.facebook.com/rolf.hedquist/videos/882294458472695/

WoP
2018-10-12 12:16
#2

Tack snälla för svar! Jag har börjat exprimentera lite med mindre vikt på hästen. Han är väldigt liten, därav enaxlat för att få ned vikten på vagnen. Jag upplever att när han går i form med bukstöd så stillar sig vagnen och jag är nöjd med den förutom att det måste skruvas varje gång jag byter groom. Det märkliga är att jag tycker att även om jag hittat en bra inställning och vagnen ligger bra när jag kör med en groom så kan jag ändå ha för mycket vikt i skacklarna nästa körtur, även om vi är samma personer och ingen ändring i utrustningen. Det förtar lite av glädjen över att man ska ut och köra, att inte veta på förhand om det är tillräckligt bra inställt för att köra den tur man tänkt. Vi har också försökt sätta oss längre fram resp bak på kuskbocken men tycker inte att det hjälper nämnvärt. Hur påverkar det hur högt jag fäster skacklarna? Har fäst dom så att de hamnar vågrätt. Är det ett alternativ att höja eller sänka skackelhållarna för att på så sätt påverka vikten?

Upp till toppen
Annons: