Annons:
Etikettutrustning
Läst 1331 ggr
Carvecomp
2019-01-04 14:22

Vad bör jag tänka på gällande val av sele och vagn

Jag har påbörjat inkörning på min unghäst och det börjar bli dags att övergå från tömkörningsgjord till en riktig sele. Jag har tänkt köpa en maratonsele eller bröstsele och önskar tips på vad jag bör tänka på både vid val av sele.

Han är ett halvblod som förväntas bli 165-170 cm så jag tänker att som vuxen borde storlek full vara rätt storlek för honom. Däremot är han bara två år nu till våren och då kanske en full kommer ligga tokigt på honom? Bör jag börja med att köpa en sele i storlek cob eller kommer det funka med full? Kanske kan man byta ut vissa delar så en fullstorlek kan passa en mindre häst? Känns tråkigt att behöva köpa två selar. Han kommer inte dra vagn än på ett tag.

Gällande vagn så tänker jag mig någon typ av inkörningsgigg/vagn. Passar alla vagnar till alla selar ? Jag tänker mig mest om draglinor inte passar till längden på skaklarna?

Tar tacksamt emot alla tips inom ämnet! 😃

Annons:
Gronstedt
2019-01-04 14:50
#1

Draglinors längd är nog det lättaste att anpassa 🙂. Viktigare är att de valda skaklarna passar till skakelfästena på selen så att vinklarna blir rätt.

Somt körfolk säger att man bör köra in med loksele, för då lär sig hästen att dra rätt, så kan man gå över till bröstsele senare. Men om man aldrig ämnar dra tungt kanske det inte behövs.

Selar finns i mängder av varianter, mer eller mindre justerbara. På en häst som inte ska dra någon större vikt duger det med billigare, enklare grejor, men det är alltid bra att ta hjälp av någon kunnig för att se att allt sitter rätt. Många professionella försäljare av vagnar och selar har tabeller för hur man mäter på hästen för att hitta rätt selstorlek. Det finns även en massa begagnad utrustning, så det inte behöver bli så dyrt om du måste byta till en större storlek.

Tänk på att  skynda långsamt och ha medhjälpare 🙂.

Titta in i gruppen Körfolk på FB, där finns massor av information.

Upp till toppen
Annons: