Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 1198 ggr
[NellieLavec]
0

Sneda skaklar

Min kompis köpte nyligen en rockard. Den var fin och relativt nybyggd, men det fanns ett fel med den… Den ena skakeln har blivit böjd (antagligen av en smäll eller något) och denna böjen gör att skakeln har blivit sned. Om man står rätt framför rockardens skaklar så är den ena typ 5-10 cm högre upp än den andra. Den förra ägaren sa att hon spänt för så att den blev rak när hästen drog vagnen. Men vad tror ni? Kan hon köra med en lite böjd skakel? Kan man spänna den "rakt"? Ska man prova börja tillbaka den? Hon har kört sin häst med den i någon månad nu utan att den reagerat på den.

Mantissa
0

Vad använder ni för sele? Jag hade varit noggrannare om det varit loksele (eller billighetssele med fast brösta), då vill jag ha det 100%. Men kör man med draglinor så används skaklarna mest som styrning/broms och då är det inte lika noga tycker jag. OM skaklarna är så mjuka att de ändrar form när hästen drar skulle jag inte använda dem alls.

Agto
0

Jag hade också fixat till dem så de blivit raka. Hästar är känsliga djur och risken är att de går snett eller ställer sig snett. En händig verkstad kan hjälpa dig!

[NellieLavec]
0

Hon kör med en travremsele tror jag :P Skaklarna böjer sig inte efter hästen (kanske dåligt beskrivet av mig) men man gör så att tryckpunkten blir lika stor på båda siderna genom att spänna selen "lösare" (just i skakeln då) på den sidan den är längre ner. Lite svårt att förklara x)

Mantissa
0

#3 nja, jag hade inte tyckt det dugit åt mina i alla fall.

Guling
1

#0  Promblemet är ju att trycket från vagnen blir ojämnt, vilket i längden kan leda till diverse olika följd-problem hos hästen. Genom att spänna skaklarna olika hårt så får de ju olika höjd på draget på selen - detta tycker jag bör ge snedtryck i däckeln så att den försöker "vrida" sig & sen att skaklarna hamnar olika högt på sidorna känns ju inte heller bra…

Tycker verkligen att ni ska försöka få hjälp att böja tillbaka den, be om kunnig hjälp så det inte blir flera små-böjar på skakeln i slutänden…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!