Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 1220 ggr
Tyst
2018-05-15 10:44
0

Groom - Nybörjare

Min kompis och jag är medryttare på samma häst, Jag rider och hon kör. Pållen är en unghäst som bara går från klarhet till klarhet och nu börjar min kompis bli sugen på att tävla, och har valt mig till groom 😮🙂

Hon har tagit grönt kort och gått med i en körklubb. Jag har gjort exakt ingenting. Hennes mål är att debutera med Dressyr och Maraton någon gång i slutet av Augusti. Dags för mig att börja fundera på det här med Groomning alltså.

Har jag förstått det rätt att Groomen egentligen inte behöver göra någonting? Man behöver inte grönt kort, licens eller tillhörighet i klubb.
Jag får en Groomlicens genom hennes kusklicens. Sedan att det är bra att vara med i klubb kopplad till svenska ridsportförbundet pga försäkringar etc? Det är jag redan men min klubb är bara ridhästar - duger det ändå för körtävlingar.

Så många frågor! Det är svårt att hitta riktigt konkret information tycker jag, dessutom har jag sett att det står olika på några sidor. Bättre då att fråga någon som verkligen kan.

Agto
2018-05-17 15:32
0

Välkommen till körsporten! 

Du måste varken ha licens eller vara medlem i någon ridklubb för att vara med som groom men du får inte någon groomlicens genom din kusks licens. 

Att du har medlemskap i en Svrf-ansluten ridklubb gör att du även är försäkrad som groom. Det spelar ingen roll vilken förening du är med i bara att den är ansluten till Svenska Ridsportsförbundet. 

Hoppas det går bra på er första tävling!

Tyst
2018-05-18 08:23
0

Tack #1 ! Nu ska vi bara träna upp lite mer kondis på hästen, och jag ska öva på groomingen i maratondelen. Vi har sagt att vi inte ska ha för mycket krav första gången, se det som övning 🙂