Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 5522 ggr
[NellieLavec]
1

Sele till rockard?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag köpte jag en rockard byggd på Saab-axel. Min första vagn! :) Är väldigt nöjd med hur välbalanserad den är, och den väger nästan ingenting! Skaklarna är förlängda eftersom den blivit dragen av en spark-häst tidigare. Jag ska byta ut träet och slänga på lite färg, samt slipa bort lite rost. Så blir den fin igen! :) Jag tror att jag bestämt mig för att köra den med en travsele (har ett varmblod) men jag tycker det är kul att höra andras åsikter och tankar :) Så vad tycker ni om att köra rockard med travsele? Den är som sagt väldigt lätt för att vara byggd på bil-axel :) Jag ska bara mysköra i skritt och trav på raka asfalt- och grusvägar.

[[AcsJulia]]
0

Själv tycker jag att till den där typen av vagn är en travsele med en lång, bred brösta bäst. Om du ska kunna köra den med annan sele så måste du fixa svängel, körsele och självklart vänja hästen med dessa.

Satsa på travselen först och gå över på annat sedan om det passar er bättre! :)

[NellieLavec]
0

Jo, när jag snackat med körkunniga vänner/lärare (jag går på ett hästgymnasium) så säger dom att jag ska satsa på en travsele, så det är vad jag letar efter! :)

[[AcsJulia]]
0

Köp antingen en ny, som du vet har skaplig kvalité eller leta begagnat! :D Det viktiga är att selen inte klämmer över ryggraden, d.v.s att selen har en skaplig kanal.

Jag antar att du ska ha den till din ridtravare? För i sådana fall är det mycket lätt att hitta bekväma, fina selar till bra pris! (Stl. Full borde passa om han inte är ovanligt liten) Det är värre om man har en shettis som jag… Då måste man kolla på lite dyrare alternativ p.g.a. storleken. :(

Kolla blocket, din lokala travshop (brukar finnas en på varje travbana och det är alltid trevligt att klämma lite på grejerna.) eller Börjes (de har helt okej kvalité). Men vad du än gör köp inte en i sådan modell som de har på Hooks. Bara en vänlig varning ord! :)

[NellieLavec]
0

Okej, tack för tipset! :) Jag har kollat på en som min skola har till salu, den kostar 1300 kr, utan tömmar… Jag tycker det är saftigt för mig, men den är bara använd typ 5 gånger, och den är väldigt fin :)

[[AcsJulia]]
0

Det brukar vara runt 2000 för en budgetsele, men då inkluderas självklart allt… Fast jag tycker du borde prova selen, sitter den bra så kostar ju faktiskt ett par tömmar inte många kronor! ;)

[NellieLavec]
0

Lyckades idag deala till mig ett par tömmar i priset, så det blir den eftersom den passar min pålle ;) och den har en bred brösta istället för den klassiska T-bröstan som travselar har! Dessutom har dom dragit rockard med selen innan, och det gick hur bra som helst, så det känns som ett bra köp :D

[[AcsJulia]]
0

Skönt att höra! :D Du får hemskt gärna dela med dig av bild eller video när du kommer igång! :)

[NellieLavec]
0

Det ska jag göra! :)

[NellieLavec]
0

Här är selen det blev! :D är jättenöjd med hur den sitter och hur lätt den är. Dock har jag inte provat den med vagnen än :P hur tycker ni den sitter?

[[AcsJulia]]
0

#9 Den ser ut att sitta bra, det viktiga är att manken går helt fri. Travdäcklar är ofta lite trängre och då får man knöla under ett selunderlag för bättre passform. :)

[NellieLavec]
0

Jag ska sy ett selunderlag av ett gammalt schabrak ikväll tänkte jag ;D

[NellieLavec]
0

Såhär såg han ut under hela tömkörningspasset, öronen rätt fram, positiv, lyssnade bra och höll en bra, jämn takt. Det kanske kan bli körhäst av honom trots allt ;D

[[AcsJulia]]
0

#11 Jag är också inne på om inte det skulle vara en bra idé! :D

#12 Vad mysig han verkar vara! :3

[NellieLavec]
0

Haha, billigare än att köpa nytt ;D och jag tycket att de flesta däckelunderlag är tråkiga (tex de klassiska röd och blåa) så om man kan sy ett själv kan man kanske få roliga färger också :D Efter tre års kämpande med den förbaskade hästen så börjar det faktiskt löna sig x) han är extremt hjälpsam och snäll mot mig som är ny inom dethära med körning :)

[[AcsJulia]]
0

#14 Jo, jag specialbeställde faktiskt selunderlag medan jag tävlade. Men man kan inte betala 500:- för varje selunderlag om man vill ha lite olika alternativ… :/

[NellieLavec]
1

Nu är vagnen färdig renoverad :D lite speciella färger kanske, men jag vill synas ordentligt om man ska köra i trafik :)

[NellieLavec]
1

Och pållens namn fick stå bak på :D

blacksmithfarm
0

Tycker att det blev en väldigt fin färg på vagnen!

Ang. LGF-skylten
Läser man i Fordonskungörelsen så är det endast för traktor och motorredskap klass II som LGF-skylten ska användas (eller släp draget av traktor/motorredskap klass II) Så det blir lite fel att använda den på en hästvagn.

Det du däremot behöver ha är reflexer: Vita fram, röda bak, orange åt sidan. Finns smidig tejp man kan använda till detta (tror att Biltema har det…)
Om du kör i mörker behövs även lyktor: Vita fram och röda bak.

Mvh

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

[NellieLavec]
0

Fast om man ska köra på trafikerade vägar så måste man ha en LGF skyld :) Långsamt Gående Fordon. Man måste egentligen även ha detta på sig (t.ex. bak på en väst) när man rider på trafikerade vägar, har blivit tillsagd för att jag inte hade det en gång :s

[NellieLavec]
0

Plus att även om det inte skulle vara ett måste så kan det vara bra att ha det på ändå för att varna förbi körande bilar :) Om man kör under 30 km/h så får man ju lov att ha LGF skylt på.

blacksmithfarm
0

Låter konstigt. Vet att det kommit upp tidigare - så jag letade i länken från förra inlägget för att verkligen vara säker…

Och om hästfordon står det bara angående reflexer och lampor.

Jo, eftersom det står för LångsamgGående Fordon så är det naturligt att tycka att det ska vara på hästekipage också - men så står det alltså inte.

Det verkar helt klart råda delade meningar om det där…

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

[NellieLavec]
0

Ja verkligen :o Jag tog precis studenten från ett hästgymnasium, och där lärde vi oss att det skulle vara LGF skylt på :) Dock har jag inte själv läst mig till detta utan litade på vad lärarna sa till oss