Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 1177 ggr
[[AcsJulia]]
1

Val av parhäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tänkt en del angående det här med val av parhäst. Vad är viktigast? Är det samma färg, storlek och anatomi som gäller? Jag har nämligen en långbent shettismärr på 107cm, med spretig kort lugg och hon är fux m. vit man och svans… Utöver att det är svårt att hitta fuxar m. ljus man och svans just nu (alla shettisar verkar vara svarta…), så är typ alla shettisar under metern! Suck… Det är omöjligt! :/

penphotography
3

Jag kör inte par men jag tycker att det är trevligare att titta på ett par där hästarna rör sig bra tillsammans (är taktmässiga ihop) och är någorlunda lika i storlek och exteriör än att de är på pricken lika och färg och tecken. Sen är det naturligtvis ett plus om de på ytan är lika också men det känns inte som första prioritet. Bara för att de är snarlika på ytan betyder det inte att de är ett par. Om de är för olika i personlighet och körbarhet smälter de inte samman. Måste kusken hela tiden korrigera och kämpa med en av hästarna stör det intrycket i mina ögon. Tanken är ju att ett par ska bli en häst.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

HannaNikolina
0

Att de har liknande bjudning, steglängd och temperament tycker jag är viktigast. Jag har nu tre som är ganska jämna och en superambitiös med stort steg som försöker dra hela lasset… inte helt optimalt.

Höjden skulle jag säga är mindre viktig. Mina är mellan 100 och 106 cm och av det har jag iaf inte upplevt några problem som har med höjden att göra.

Utseendet, det är klart att det är roligt om de är samma färg och kroppsform, men det har i alla fall inte varit det viktigaste för mig - som har två svartskimlar, en svart och en fux i spannet :)

Men min ljushåriga 105 cm fuxtjej skulle ju kunna matcha din rätt bra… Så hittar du en stor svart att fresta mig med så kanske… ;)

[[AcsJulia]]
0

#1 Självklart! Att jag inte tänkte på det! 😞 Takten är såklart jätteviktig, men eftersom min är stor så tar hon inte riktiga "shettissteg" heller… :( Så det kan bli svårt… Funderade ett tag på shettis/russ. Men det är svårt att hitta!

[[AcsJulia]]
0

#2 Nja… Dåligt med stora svarta här tyvärr! ;) Men då behöver jag kanske inte oroa mig alltför mycket angående färgen i framtiden. :) Om jag hittar den perfekta hästen på alla vis och så är den skimmel så vill jag inte att det ska hindra mig! 🤪

HannaNikolina
1

Siktar man på att tävla höga klasser eller köra uppdrag och sånt så kanske det är viktigare att de matchar på alla sätt, men annars tycker i alla fall jag att det är lite roligt med olika färger på hästarna. Även om jag förstås är lite extra svag för svartskimlar, så jag skulle kanske inte tackat nej till fyra såna… 0:-)

[[AcsJulia]]
0

#5 Men sen så får man väl inte tävla de riktigt höga klasserna med A-ponny, eller? 🤦‍♂️ Eller gäller det bara enbet?

HannaNikolina
0

I Sverige gäller det bara enbet. Med spann får man tävla svår klass med småttingar. Internationellt tror jag det är 120 cm som gäller oavsett spannform, men jag är inte säker.

ssbalder
0

Par och fyrspann internationellt är 108 cm som gäller :)

bläsen
1

jag tycker det är fint med bläsar så klart 😃

Har nu 2 st att se fram emot parköring med!

Shettisblasen.se

shettisar, utställning, körning och pyssel.