Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 965 ggr
Mantissa
0

parvagn utan broms?

Jag köpte för något år sedan en liten åkvagn som jag tänkt fixa till med lite färg o sånt.
Nu funderar jag om jag kanske ska köra par med den. Problemet är att det är ju en sån där gammal vagn så broms och sånt finns ju inte (eller parstång, men det är ju inte så komplicerat att göra)  
Hur fungerar det att köra par utan broms? Hur mycket vikt är ok för att de (2 c ponnys) ska kunna bromsa vagnen med bara bakselar ifrån stångkopplet?

moa
0

Gör en handbroms? Det har jag. Väldigt osmidigt men skönt i dom brantaste backarna.

Mantissa
0

Går det med trähjul? Jag är inte så teknisk när det gäller sånt där😛

moa
0

Jag är inte heller teknisk så vet inte om det går på trähjul ;-)

Agto
0

Låter inte så tungt med en åkvagn. Tycker det är viktigare med bakselar än med broms på vagnen. Testa och se. 2 personer och en åkvagn både inte bli så tungt sen får du väl lasta fler personer efterhand som de blir tränade.

Mantissa
0

Det kommer att vara tre personer i vagnen hade jag tänkt. Är även en del nedförsbackar som är bra sega där jag tänkt köra

Tusen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vårat russpar drar en gammal Viktoriavagn från förra sekelskiftet. De har enbart bakselar som Bromsar. Vagnen är rätt stor och tung och hjulen är järnskodda trähjul och vagnen saknar broms. De har 4-6 som sitter i vagnen och de klarar både upp- och nedförsbackar utan problem. De är dock väldigt rutinerade och vältränade. 

I början hjälpte vi till att hålla emot i nedförsbackarna men det behöver vi inte göra längre. 

Den yngsta av dessa två var endast 4 år då hon för första gången drog vagnen tillsammans med sin mor.

Mantissa
0

#6 tack! precis vad jag behövde höra!

StuteriSolo
0

Hästar orkar bromsa sin egen kroppsvikt, har du två ponnyer som säg väger 350 var så orkar de bromsa 700 kg, det är när det börjar bli mer än kroppsvikten som det börjar vara kinkigt med bromsförmågan. De orkar ju dra sin dubbla kroppsvikt…