Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 1899 ggr
[Lellah]
0

Tömkör ni?

- Brukar ni tömköra era hästar? - Vad gör ni för övningar? (Koner, bommar, skogen osv.) Jättekul om ni ville dela med er av era övningar då jag tänkt börja tömköra för lite extra varierad träning, så vill ha mycket tips om vad jag kan göra!

penphotography
0

Jag tömkör ofta hästarna. Det blir oftast på banan och det blir mycket böjda spår i olika storlekar, sidvärtsörelser, övergångar och cavaletti.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Aribigga
0

Alldeles för sällan… Men när jag gör det blir det på banan med mycket volter, böjda spår och sidvärtsrörelser.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Lellah]
0

#1 okej, intressant! Cavaletti skulle vara kul att testa! #2 Ja, sällan här också, men har en ny häst som aldrig gjort såna här övningar förut men tänkte få upp lite muskler och tanketräning genom tämkörningen. Men hur gör man sidvärtsrörelser när man tömkör?

Aribigga
0

#2 På samma sätt som man rider fastän istället för skänklar får du använda pisken. Det är verkligen inget jag är expert på men ibland lyckas jag få fram kommunikationen till min lille pålle vad jag vill och då flyttar han sig åt sidan. *Victory!*

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Lellah]
0

#4 Åh vad bra att ni får kommunicationen ändå :D Jag kan tyvärr inte göra det i ridning heller, då jag inte "kan" rida och ponnyn är heller inte inriden… Bara körning som gäller för oss! *smile*

Efwa
0

Jag är en av de få människor som inte finner så mycket nytta med tömkörning. Någon enstaka gång gör jag det speciellt om jag vill ha ut något jag inte kan få i vagn, t.ex bättre sidvärtsrörelser och galopp på mindre volter. Och få in inre bakbenet på ett bra sätt.

Aribigga
0

#5 Jag har väl övat på det när jag red på ridskola för ca 7 år sedan men inte sen dess. Och han kan det heller inte om någon sitter på utan han kan det enbart på töm. 

Det är ju svårt att förklara mer noggrant, ponnyn ska vara ställd åt  det motsatta hållet man vill att den ska gå och hålla ett ordentligt stöd på den tömmen, sedan brukar jag använda pisken på rumpan och sidan så ponnyn flyttar sig från samtidigt som man får flytta pisken till magen på andra sidan så det inte blir bananform. Det är ju bara huvudet som ska vara ställt. I början använde jag banans staket som hjälp och bara ett par steg åt gången. Det är jätteviktigt med ordentlig framåtbjudning annars går det inte. 

Och det var ju knappast det första jag gjorde när jag körde in honom heller 😉

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Lellah]
0

#6 Ja, alla tycker ju lite olika kring detta.. Jag själv tycker att det är brq just för att bygga lite mer muskler men sen också att ponnyn ska få göra något annat och tänka mycket. För han blir gärna lite uttråkad att alltid göra samma saker som tex körning. Så tänkte att det vore kul för honom att bli lite varierad :) #7 Okej, det lät lite svårt.. Hehe. Men får försöka och se om det går helt enkelt! *smile*

Wida
0

Jag tömkör mina med målet att få dem inkörda, men även för att det är mysigt och roligt och en väldigt bra träningsform!

Ibland tar vi en utesväng och då blir det mycket start och stopp och miljöträning!

Och ibland tar vi en omgång i paddocken och då blir det mycket böjda spår, serpentiner, gå över bommar, och gå i bommar som en vinkel, gå mellan/runt koner… finns oändligt med möjligheter! :D

penphotography
1

Ett lämpligt tillfälle att få inspiration och mer kunskap om tömkörning är att titta på clinicen i Sundsvall på söndag som bland annat tar upp ämnet tömkörning.

http://korhelg2013.wordpress.com/2013/07/10/clinicdags/

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

strong.ale
0

Jag har tömkört mina gamla medryttarhästar för skojjs skull du har det blivit i skogen och vi har gjort många övningar jag brukar ta fram strora grenar (i storlek som en bom) få henne att gå över och stanna när bommen är mellan fram och bakbenen och sen tränar jag mycket stop och start

[jenny-]1
0

Tömkör 6 dagar i veckan nu (men även annars minst 3 dagar i veckan) eftersom vagnen är hemma och förbättras + målas om. 

Tycker det är riktigt kul, två dagar i veckan blir det "ren dressyr" med sidvärtsrörelser och mycket stopp + start ryggningar, samt tempoväxlingar och galoppfattningar. Tre dagar i veckan är vi ute i skogen och går slalom mellan träd (som med vagnen fast träden kan stå tajtare och marken kan vara mer ojämn utan problem), klättrar, stanna mellan två träd, plumsar i små bäckar, går i "perfekta" cirklar kring t ex stenar, ryggar, går åttor mellan två träd, travar låååångsamt (mest för att jag är kass på att se vart jag sätter fötterna) och gå över stock och sten.
En dag i veckan är vi antingen på ridbanan med cavalettiövningar (ibland blir det löshoppning, mest låga studs), lägga bommar som ett L och backa igenom, gå slalom mellan konor eller så är vi ute på skritt-tur på asfalt (tömkörning) för att han inte ska tappa "trafikvettet" och så blir det lite annorlunda miljö mot att vara i skogen.

När vagnen är klar kommer jag fortsätta tömköra fast lägga en dag på Dressyr utan vagn, en dag på skogen utan vagn och en dag på "asfaltsskritt". På min pålle behövs träningen från marken enormt mycket då han lätt blir omotiverad eller hittar på egna grejer om han tappar intresset. Nu ska vi snart börja harva ridbanan efter oss med ;)

Hoppas du fick nån idé :)

[Lellah]
0

Tusen tack för alla era tips och ideer :) Var ute häromdagen och tömkörde honom på gårdsplanen och på en liten väg runt hagen. Men han ville inte riktigt vara med på noterna.. Han vände sig om hela tiden.. Han vände först huvudet och sedan vände han sig emot mig och stretade jag emot och försökte få honom rak igen framåt eller försökte gå bakom honom igen så vände han sig ännu mer så tillslut gick vi nästan som i en cirkel.. Sen flera gånger så stannade han och började backa när vi skulle gå och sen vände sig om emot mig. Han verkade inte vara rädd för något. Han är mycket tömkörd förr, men jag har aldrig tömkört han innan. Och han är inkörd redan så han är inte "ny" för sele eller något sådant. Vad kan jag göra för att få en trevlig tömkörning istället för som det blev sist?

[jenny-]1
0

Lättast om de håller på och vänder/backar tycker jag är att göra som när man kör in dvs att någon går med "där framme" och kan hjälpa till att styra hästen rätt när den börjar vända. Så kan den personen gå längre och längre bak ju bättre det går för att sedan "försvinna". Om hästen redan är inkörd så borde den snabbt förstå att det är rakt fram som gäller. Jag tycker det låter som om hästen är osäker på vad som förväntas av den, men jag kan ha fel :)

Sen är det viktigt att hästen bjuder på framåt, ju långsammare det går desto större chans att hästen blir osäker och vänder sig emot en. Jag berömmer mycket med rösten när hästen gör rätt, stöttar i att "du ska gå där framme och jag här bak" och har en pålle som det funkar väldigt bra på. Andra hästar kanske tycker det blir för otydligt om man går och pratar och slutar sortera ut röstkommandon och blir osäker på vad som förväntas av den. Man känner sin häst bäst.

Ibland kan det hjälpa att ha en annan häst som sällskap och "draghjälp" men risken är väl att din häst kan bli lite beroende av att ha någon annan framför…

Kolla hans kroppsspråk, hur ser han ut när han vänder? Ser han förvirrad ut? Eller ser han ut att testa att "slippa undan"? Antar att han inte har ont någonstans :)