Packa för körtävling
Ja, nu är det tävlingssäsongen igång, och det är en massa saker man ska ha med sig till tävlingen. Häst/ar och vagn/ar med mera. Så - hur löser man det? I den här artikeln får du lite information och inspiration angående detta.
Först och främst är ju frågan vilken typ av tävling det gäller och vilket ekipage man har. Svarar man på den frågan så vet man vilken utrustning man har att göra med. Upp till och med Medelsvår har man möjligheten att använda samma vagn i alla grenar. Men i Svår klass så är den minsta tillåtna spårvidden för dressyr/precision 138 (alla ponnyspann och enbet häst), 148 (par häst) och 158 (fyrspann häst) och i Maraton minst 125 för alla kategorier.
På det får man ju fundera på när man vill ha två vagnar för att ha en för dressyr/precision och en för Maraton.
Hur transporterar man allting till tävlingsplatsen?
Det finns många lösningar på detta problem - nästan lika många som det finns ekipage på tävlingarna.
Här är några exempel på lösningar:
- Rockards som är designade att kunna packas ihop bredvid hästen/ponnyn
- Rockards som är tillräckligt lätta att hänga på baklämmen på transporten
- En pick-up med flak för rockarden/vagnen
- Någon typ av hästlastbil med tillräckligt med plats för häst och vagn
- Hästen/ponnyn i en transport och vagn(ar) i en annan
- B-korts lastbil med släp för vagntransporten
Dessutom finns det en rad lösningar på hur man packar allt inuti transport/lastbil.

Släpkärra

Platta på transporten

Skåpbil

Hästlastbil med släp
Vagnar kan vara tunga och jobbiga att få på plats. Då kan det vara smidigt med en vinsch till hjälp.

En vinsch till hjälp vid vagnslastning
En lösning är att samåka, då kan en köra hästar och en köra vagnar.

På ett stort släp får det plats med många vagnar…
Och en lösning är att stapla.

Kreativa lösningar finns det gott om.
Glöm bara inte det viktigaste, lasten måste vara ordentligt säkrad så att inget kan röra sig när man transporterar det.
Text och foto: Annie Kallhede Lundvall
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014

gud vad många fina vagnar 🤤=avis
Större transport? I vår tror jag nog man hade fått plats med fyra shettisar 😉Vi kan sälja den om du vill och sedan behöver du bara sätta upp mindre mellanväggar och den har flak att ställa en vagn på så kan du ha en vagn på bilen som du har idag.
Vad är det för märke/modell och innermått på er transport?
Jag kan mäta den men det är en Cheval fast inte den vanliga modellen. Den vi har är extra bred så vi har två stora hästar på tvären. En kompis som har en vanlig Cheval-hippo har byggt om den efter vår modell och har tre shettisar på tvären i sin så jag tänkte att vår extra breda så borde man få in fyra shettisar. Vi har 2 st 1.70 halvblod och 2 nordisar och vi lastar 2 av dessa i olika konstellationer.
Ska ta lite bilder också.
#6 tack, ja jag har koll på måttreglerna :) Tycker att det är lite konstigt att det är samma minmått för shettis och d-ponny, men det är ju som det är… Har hittat några extra breda släp där man kan klämma in fyra ponnyer på snedden. Får se om plånboken tillåter…
Det handlar inte om att "bygga om" utan bara sätta mellanväggarna lite annorlunda. Men jag glömde mäta igår….
#6 Var hittar ni de måtten?
På SJV's hemsida finns ju dessa (avskrivet från sidan + länk under):
Rekommenderade mått
Hästens storlek Spiltans bredd (m) Spiltans längd (m) Takhöjd (m)
Ponny A+B 1,8
Ponny C 2
Ponny D 0,75 2,3 2
Stor Häst 0,8 2,5 2,1
Mkt stor Häst 0,9 2,75 2,2
Undrar hur det kommer sig att det inte står ngr mått för A-C…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Det är tabellen precis över den du skrev av
Minsta utrymme per häst…
…Ponnyer 1 m² (0,6 x 1,8 m)
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
#9 precis ovanför den tabell du kopierade står minsta mått. Din tabell är rekommenderade mått! Kör man bara shettis tycker jag att man utan dåligt samvete kan lägga sig på minimåtten för ponny.
Fullvuxna hästar 1,75 m² (0,7 x 2,5 m)
Unghästar (6–24 månader) vid mindre än 48 timmars transport 1,2 m² (0,6 x 2 m)
Unghästar (6–24 månader) vid mer än 48 timmars transport 2,4 m² (1,2 x 2 m)
Ponnyer 1 m² (0,6 x 1,8 m)
Föl (0–6 månader) 1,4 m² (1 x 1,4 m)
#10 #11 Ja där ser man hur det kan gå när man är trött & läser fort… 😞Jag antog (av ngn anledning) att det var typ % av ytan pga ålder som det är med box-måtten i det stycket… 😊
Tack för hjälpen!
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Nyfiken bara, tror ni 1,8m är måttet mellan frambom och bakbom eller är det inklusive området framför frambommen (där hästen har sin hals)?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Måste ju vara hela, alltså även där hästen har sin hals eftersom det står golvyta. Vi har ju tex inga bommar i vår transport utan de står ju på tvären med mellanväggar mellan hästarna.
Man får väl räkna golvyta och dela med antalet hästar som man har i transporten.
En till fråga: Hur lång är en maratonvagn? Går den in på tvären i en transport? (Vagn passande ponny litenB-storC) Har ingen vagn så jag kan testa ^^
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Det är ju inga standardmått på maratonvagnar men vi hade en maratonvagn till vår B-ponny och den gick inte in på tvären i en vanlig hästtransport. Men om de letar vagn så kan du ju be dem mäta så du vet innan om den går in eller inte.