Behöver lite tips och råd, prärievagn...

Jag byggde ett i måndags. Byggde som en "låda" bak av trykt plank och sedan hade jag grov slang till bågarna. Varje båge blev 4 meter, hade nog kunnat vara lite lägre också. Bågarna satte jag med bultar två i varje båge (till min lilla vagn blev det tre bågar och då var den första "frammfällningsbar"). Sedan trädde jag vanlig billig pressenning över. Billigt och funktionellt:)
Ja det är ungefär så jag tänkte med.. typ spänna några bågar och sedan någon tjockare pressening på..
Men det blev inte så tungt då? Eller fladdrar för mycke om det blåser i presseningen..?
Min häst är inte rädd för sånt jag tänkte mest för ljudet, man vill ju höra hovklapper och inte fladdrand pressening.. :)
Har du någon bild?

ska fixa. Nej det prasslade inte, när det inte regnade på den. Klappret hördes bra fast han har mjuka fötter:) Tror allt "hårdvara" på vagnen blev max 10 kilo. Packningen blev BETYDLIGT tyngre:)
Kan ni inte visa bilder sen? Jag drömmer också om en prärievagn :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
det finns eller fanns en jätte fin prärievagn på blocket för bara någon vecka sedan.. Men dom är ganska dyta att köpa tycker jag..
Mysigt när det smattrar när det regnar oxå.. :) Jag måste verkligen försöka fixa ett tak.. Just nu håller jag på att måla vagnen.. :)

Här kommer lite bilder på och info om min ponnyprärievagn.
Första bilden visar hur vi spännde kapellet på nätterna för att packningen skulle hålla sig torr. (vi var 2 pers+hund så vi sov i tält då vagnen bara är 99cm bred). Kunde också ha varit såhär om det regnat mycket, men vi klarade oss bortsett ett par lättare skurar. Då fällde vi bara fram den främre bågen som på denna bild men spännde inte ut presseningen på sidorna.

Så här åkte vi för det mesta med främmre kapellbågen tillbakadragen.
Jag ville bygga så att jag skulle kunna använda vagnen som sovplats på framtida turer. Därför finns det ingen framkant på "lådan". Däremot hade jag en lös låda under sätet som sitter ordentligt fast med ett spännband. Det hindrar packningen från att glida fram. Men en annan fördel var att det fanns lite utrymme på sidan av lådan där extra lång packning kunde sticka fram (hagstolparna).
Som ni ser så satte jag den främre kapellbågen på utsidan av lådan samt med endast en bult (de andra sitter med 2 bult på varje sida). Detta för att vi skulle kunna föra bågen fram och tillbaka som vi ville. Jag ville heller inte ha någon båge som riskerade att störa hastiga i och urklivningar i vagnen av säkerhetsskäl.

Bakkanten på lådan ville jag ha så att den gick att ta bort. Det stabilaste är ju att göra en fast med vinkelgjärn, men det hade inte varit praktist för mig. Typ "boxlås" hade fungerat utmärkt, men sånna hade jag inte hemma. Istället gjorde vi en skåra av två smala plankor som man kan trä de bakre bräderna i och ur. Håller inte för att sitta och sparka på kanske men fullt tillräckligt för at hålla packningen på plats. Tänk på att lådans kanter måste hålla för en ganska stor kraft då bågarna strävar utåt mot att bli raka igen. En full fyrkantig låda hade hjälpt mot detta, men det ville jag inte ha. Kanterna på min låda sitter med vinkelgjärn mot flaket (bult och rejäla brickor), men vi fäste dem även mot sätets järnstänger. Det blev riktigt stabilt tyckte jag.
Jag råkade köpa en flakvagn idag till min lille ponny, så nu ska här byggas prärievagn!
Mantissa: Exakt vad för slags slang har du använt? Är det stadigt nog? (ser något vingligt ut på bilderna men det kan ju vara missvisande.)
Finns det någon säkerhetsaspekt med att inte ha kapell ända vägen fram på vagnen? Min vagn har ingen kuskbock alls så funderade på att ha kapell över hela nämligen.
Är det någon annan som har bilder på sina prärievagnar, hur de ser ut från insidan? Finns en del utsidebilder om man googlar men inga där man ser bra hur kapellet är konstruerat.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag fick slangen så jag vet tyvärr inte vad den kallas, men det är sån där slang som man gräver ner när man drar in vatten (en grov variant). Den var MYCKET stabil, tog en hel del kraft och två personer att bända ihop och fästa den i träet.

#12 varför har den ena gubben dött på vagnen? En sak jag tänker på ang din skiss är att kapellet kommer skymma väldigt mycket för kusken. Jag valde att inte sätta den fasta delen av kapellet framför kuskbocken, men ha en del som vi fällde fram vid dåligt väder där sidorna på pressenningen var lösa och kunde bindas fram helt vid RIKTIGT dåligt väder. Det gjorde vi en gång, men det var så otäkt att dels inte kunna se och höra ordentligt vad som hände bakom och på sidorna, men framförallt kändes det otryggt om något skulle hända så att man snabbt skulle vara tvungen att komma ut vagnen. Man vill ju inte hoppa fram i skaklarna. Vi valde istället att använda regntäcket vi hade med oss som skydd för benen och dra fram taket enl bilden vid regn.
Pinnarna kan vara en god ide för ökad stabilitet, beroende på vad du får tag i för material till bågarna. Men jag tror inte man vill ha det för stabilt heller. En vis svikt kan nog vara gott, det var det i alla fal för oss då vagnen var tvungen att ta sig fram under ett halvfallet träd :)
lycka till! Det är så himla kul med långtur!
förstår hur du menar med att se åt sidorna m.m.. Men jag vill nog gärna sitta under tak, hästen är så trygg i sig så han brukar inte vara rädd för något.. Det är jag som tror att han ska reagera mer än han gör i vissa situationer.. :) Då kan jag lika väl sitta innaför och slippa oroa mig för saker som han ändå inte blir rädd för.. ;)
Stabilitet vill jag verkligen ha, inte kul att sitta och vara orolig för om det ska braka ihop eller inte. Och jag vill inte att det ska gunga för mycke heller.. Jag har en större vagn än vad du har på bilden med, men det är smidigt att kunna dra fram tak när det börjar regna..
Vi åkte i en prärievagn på high caparall i somras när det var stora westerntävlingar där och på den vagnen så hade dom rullat upp sidorna till hälften. Det va ju bra för oss 15pers som satt där bak, det blev luftigt och mycke ljusare än vad det hade vart annars. Så på något sätt måste kapellet suttit fast på ett annat sätt än bara ner spänt på sidorna på vagnen.
Men min vagn blir nog inte klar ännu på ett tag, måste först hitta något billigt och bra tyg för taket.. :/ och det är inte lätt..

Jag skulle endå starkast rekommendera att inte ha kapellet ända fram på vagnen. Även om hästen inte brukar bli rädd kan man endå behöva vara snabbt av. Ni kan bli påkörda av en bil, hästen kan gå omkull mm.
Stabiliteten beror ju som jag skrev på matrialet på bågarna och vilka möjligheter det finns att fästa dem i vagnen. Våra satt som berg förutom den främsta som jag satte lite lösare med flit för att kunna justera den med en hand.
men det kommer finnas en bit där inget tak sitter, man måste ju komma på och av utan att behöva gå in bak..
Bilden jag ritade är bara för att se hur det ser ut inne, det var ju en som frågade.. :)
Men tak ska jag sitta under i vilket fall som helst. Men det finns plats att hoppa av och på fram.. precis som på en vanlig vagn..
Tack för bilder och tips! Jag har varit på cheapy idag och inhandlat kvastskaft och slang för ca 250 kr. Jag har en idé så vi får se om det fungerar. Jag ska försöka fotodokumentera när jag väl börjar så får ni se hur det blir 🙂
lurvponnyn.vimeddjur.se
#17 Spännande…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Nu har jag nog kommit på en idé, hoppas hoppas att det kommer funka!!!! ;)
Titta här! http://www.coverstore.se/product.asp?product=45
Den gråa, nästan exakt de mått som är på vagnen!
Hoppas att det blir bra.
Men först måste jag hitta nya däck innan jag börjar köpa saker till att bygga kapellet.. Dom är så torra så dom spricker snart.. :S
#19 Det ser intressant ut! Återkom gärna med hur det gick sen 🙂
lurvponnyn.vimeddjur.se

Tack för tips ! Har också fått tag i flakvagn och är sugen på kapell. Funderade på att använda tältpinnar , men de kanske är för veka ? Slang verkar mer rejält .
#23 wow det kommer nog bli riktigt bra!
Det jag tänkte med ett coverstore tält kommer inte funka för min vagn är för kort.. :(
Annars hade det vart perfekt!
#24 Det var inte speciellt dyrt med slang heller, jag tror det kan bli bra. 🙂
lurvponnyn.vimeddjur.se

Funkade med slang för mig i alla fall. Kom just hem efter en tredagarstur :)
Någon som har tips på bra kapelltyg? Än så länge är det här den som det lutar åt, men jag vill göra lite mer efterforskningar innan jag bestämmer mig.
http://www.skapamer.se/markisvav-och-dekortyg-toldo-320cm-brett-cream-vit-nr-18
lurvponnyn.vimeddjur.se

uttjänta segel kan fungera. De måste byta ut dem när de inte är styva nog längre att ta vinden bra. Då är de nog billiga
#30 Tack för tipset, ska undersöka saken!
lurvponnyn.vimeddjur.se