Bomull? Huva? Hjälp!
Ni är ju superduktiga här inne på att hjälpa varandra med frågor och funderingar så nu hoppas jag ni har tankar och svar kring något jag funderar på! :) Det är så att jag har ett russ som jag kör i skogen och så som jag oftast har bomull i öronen på när jag kör. Att jag har det är pga att han blir mer skvättig/rädd för saker om han inte har bomull i öronen, har han det så är han väldigt lugn. Nackdelen är att när bomullen är i blir han väldigt trög… Han lixom går väldigt sakta och jag får smacka massa på honom för att han ska gå eller trava. Har kört hemma på gården utan bomull och då var han piggare men dock lite rädd för saker… Därför har jag funderat på om huva med tex gummiöron i kan hjälpa? Att det kan döva honom så har blir piggare men inte jätterädd för det mesta? Vad tror ni? Tips på vad jag kan göra/använda? Ciao! :)
"Gummiöron" är som ett mellanting mellan bomull och huva, alltså är dövar det lite mindre än bomull, men mer än en vanlig tyghuva.
Men tänk på att alla sådana försök endast kan räknas som att fly problemet och dölja det. Grunden till problemet (tillit, tidigare erfarenheter, nedsatta sinnen?) fortfarande finns kvar och en otrygg häst är alltid otrygg utan rätt träning. Med "rätt" ljud kommer hästen ändå höra det, eller se källan, och drabbas av panik. Bättre att jobba bort det! :) Konsultera en duktig tränare eller be kunnig person hjälpa dig! Det är bättre och rättvisare mot både dig, hästen och andra människor om ni jobbar på era brister.
Vi använder sådana där skumgummi proppar med snöre mellan som vi köpt på Börjes travshop. Vår är också lite seg men vi kör ju med pisk så vi kan "väcka" honom lite emellanåt.
Håller inte med förgående inlägg. Vi har haft och kört in många hästar och aldrig behövt använda öronproppar på någon tills nu….. Tror det handlar mest om personligheten hos hästen hur pass känsliga de är. Vi har åkt på flera okontrollerade turer med vår häst och han är betydligt gladare, tryggare och mindre skenturer med proppar i öronen. När vi ser att han blir tryggare och lugnare så kan vi kanske lägga bort propparna men tills dess så får vi vackert ha de kvar för det är inte kul att åka vagn i okontrollerbara hastigheter.
#2 Synd att du inte håller med. Jag menar inte att man ska KÖRA hästen lugn. För det är både farligt och vårdslöst! Jag menar snarare promenader med miljöträning. Annars kvarstår problemet. Att döva ÄR att bara dölja problemet.
#3 Jag vet många hästar som inte kan gå utan eller med skygglappar. Du menar alltså att det alltid är ett lydnadsproblem, eller miljöträningsproblem? Menar du att det även gäller de hästar som inte går att köra in alls? Eller sätter du gränsen någon annanstans? Jag vill påstå att så är det väldigt väldigt många gånger, men man ska nog vara väldigt försiktig med att dra den slutsatsen. Speciellt om man inte känner individen man refererar till. Det kan felaktigt lägga skulden på någon som kanske inte förtjänar den. Jag vet att det finns individer som inte går att köra in, inte är säkra körhästar, inte klarar vissa saker. Är inte du? Man måste också inse när det är slutfixat och bara acceptera att individen är,på ett visst sätt. #1 Jag skulle sakta men säkert dra ner på mängden bomull och testa om det fungerar. Eller sakta men säkert klippa bort lite av skumgummit om du vill använda sådant. Men dra ut på det på väldigt lång tid så hästen har tid på sig att känna av den nya mängden. Jag tror att du själv också märker när du kan dra ner på mängden bomull igen. Om det inte fungerar kanske du får acceptera ditt "öde" och bara ha trevligt med din häst. Med eller utan bomull.
#4 I majoriteten av fallen så skulle jag säga att det är ett miljöträningsfel! Lydnadsfel är väl fel ordval, eftersom hästen bara reagerar instinktivt. Problemet är, som jag ser det, att en häst som gärna skenar när den blir rädd, lätt kan komma till den punkt där skenen kommer vid andra sinnesintryck. Jag personligen blev ombedd för något år sedan att köra en häst som "bara bråkade och stack". Det visade sig att denna häst hade varit dövad hela sitt liv "för att skydda den från oljud". Detta ledde tillslut till att ponnyn blev rädd för synintryck "och det var bäst att häng på jordblinkers och helstängt också". Då fick hästen panik för att den varken hörde eller såg tillräckligt bra för att överleva en attack från rovdjur! Det är just så hästar funkar. Den hästen fick jag ordning på och hon kördes helt öppet efter ett år. Det tog tid, men plötsligt kunde ponnyn njuta av arbetet på ett annat sätt!
Med detta menar jag inte att alla hänger på saker i överbeskyddande syfte, men det optimala är om man kan komma underfund med problemet och jobba bort det! Jag har till exempelvis en ponny just nu, som gärna slog. Inträffade varje körtur… Jag tröttnade och letade efter VARFÖR hon slog, istället för att bara förlita mig på slaggjord. Nu har hon slutat slå!
Sedan håller jag med om att det finns hopplösa fall, men jag måste få utgå från att TS häst inte är ett sådant och att problemet är behandlingsbart.
Det jag motsätter mig är att man i många fall, vilket jag upplever att du gjorde i första inlägget, förutsätter att det är på ett visst sätt istället eller att den som har hästen inte har testat. För mig blir det bukefalos-inställning, vilket jag har väldigt svårt för. Men, nu har du förklarat på ett annat sätt. Tack så mycket.
Fast om det bara här ljudet från vagnen som han reagerar på så är det svårt att miljöträna utan vagn och vi har försökt många gånger att göra ljud med vagnen utan han är förspänd och jag tycker det är synd att du förutsätter att han inte är miljötränad och att vi inte anlitar professionella tränare.
Vår häst rids i alla sorters miljöer utan öronproppar och även om han reagerar då så händer ju inte speciellt mycket när han blir spänd. Men när han är förspänd framför vagnen så är det en fråga om säkerhet när det gäller både djur och människor och kan vi höja den säkerheten med öronproppar så gör vi det. Vi har accepterat honom som han är eftersom han har så många andra egenskaper som vi uppskattar i vår strävan efter att ha en optimal tävlingshäst som klarar de påfrestningar som det ger och för oss är han inget hopplöst fall som.
#7 Tråkigt att du uppfattar det så! Det enda jag ville poängtera är vikten av en god miljöträning, har ni då utfört den så för det oss in på nästa steg i "utredningen". Om hästen nu blir rädd förspänd vad orsakar denna reaktion? Har ni kört in hästen själv? Har det hänt någonting?
Jag antog dock inte att ni inte anlitat professionell, men jag kanske påstår att ni behöver annan professionell hjälp eftersom ni inte kommer till bukt med problemet?
Jag har varit i samma situation med mitt russ som också hade haft proppar i öronen när hon blivit jobbad med, så när jag skulle jobba med henne då jag köpte henne så reagerade hon kraftigt för alla sorts ljud, te.x en kvist som bröts om hon steg på den os.v.
Bästa rådet jag kan ge dig är massor med miljöträning. Och skippa bomullen helt, börja tömköra utan bomull och ta det i hästens takt. Beröm massor när det går bra. SLUTA träningstillfället när det går som bäst och före hästen är trött.
Bra miljöträning är te.x vänja att man stryker med plastpåse över hästen, gå över plastpresseningar os.v.
/ Sabina