Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 1589 ggr
Plupp73
0

Typ av rockard?

Hej

Vi har  två B-ponnyer på 115 resp 128 cm. Söker nu tävlingsgodkänd rockard, har tittat på polsktillverkade (Jäboruder), Holländska (Norrvagn) samt Roslagsrockarden. 

Polsk vagn - 9900 kr

Holländsk vagn 12000 kr

Tidaholmsrockard?

Har någon uppfattning om kvalitet på vagnstyperna, och vad behöver man ha för egenskaper på dem för bästa körsäkerhet? Nu har vi bara gått på att de är tävlingsgodkända, dvs spårvidd, kusksäte och svängel. 

Tacksam för svar snarast!

penphotography
2

Jättesvårt att säga något om kvalitén om man bara läser på en hemsida. Men som i alla andra sammanhang så får man det man betalar för.

Personligen tror jag att det är viktigt att man inte blir dumsnål. Går vagnen sönder när man kör så kan det sluta mycket illa om man har otur.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Plupp73
1

Nja, det är just dumsnål jag inte vill vara, därför frågade jag om erfarenheter gällande dessa polska och holländska vagnar i jämförelse med den svenska Roslagsrockarden. 

Samtidigt vill jag inte betala 7000 kr extra för samma kvalitet om det kan undvikas… Man får visserligen det man betalar för, men dyrast behöver inte alltid vara bäst och säkrast heller. Erfarenhetskommentarer sökes!!

Tinula
0

Jag tror att det är svårt att få några kommentarer om du bara skriver holländsk/polsk vagn. Där liksom här finns det olika vagnstillverkare som skiljer sig i kvalité :) Är det några särskilda märken därifrån du tittat på?

Plupp73
0

Oj då, sorry! Tror att det är Excellent som gäller för Norrvagn, och Bakker för Jäboruder. Har nu förstått att rockard på Roslagsvagnar gått upp till 17000 kr i nyköp, så det är inte aktuellt nytt för min del.