Börja med körning - vilken vagnstyp?
Jag har en ettårshingst, gotlandsruss, som är tänkt som min framtida körhäst.
Vilken vagnstyp rekommenderas att börja med? Jag vill även tävla lite så småningom så en tävlingsgodkänd vagn vore bra såklart.
Ska jag tänka svenskt eller är utländska vagnar lika bra?
Vad är skillnaden på en rockard och en gig? Är det bättre med fyrhjulsvagn (maratonvagn) ?
Vad ska en tävlingsgodkänd vagn för b-ponny enbet väga och vad ska spårvidden vara?
Det är en komplex fråga. Jag sitter själv i lite samma sits just nu.
Här är iaf en länk till vikterna. Inga viktkrav enbet ponny tolkar jag det som. Spårvidd minst 125cm. http://www.kutzmannvagnarsverige.se/51648589
För mig är problemet med fyrhjulsvagn att få med sig den och häst samtidigt. En tvåhjuling kan man oftast hänga bak på transporten. Men samtidigt är det väl ingen höjdare att köra Maraton med tvåhjuligt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Fyrhjulig vagn med en bredd på 125 cm kommer man längst med om man vill avancera i klasserna och/eller köra fort i Maraton. Men som sagt är det svårare logistiskt.

Man kan ju ha en vagn till inkörningen ich starten av karriären och sen "byta upp " sig kanske…Så tänker jag iallafall. Rätt lång väg att ta sig innan tävling står på tapeten. Och visst finns det det "nybörjarklasser" där de flesta vagnar godkänns?
#0 Svår fråga, det är väl lite av en smaksak. En rockard är ju lättare att få med (oftast). För att kunna kvala utan att behöva byta vagn så ska du ha 125cm bred och en svängel.
Det är väl lite så att man får för man betalar för, bra kvalité på materialet är det jag tycker är viktigast. - En kvalitetsvagn har ju dessutom ett andrahandsvärde.
Enkelt förklarat så har giggen stora hjul och rockarden mindre. Det innebär att giggen har högre tyngdpunkt och är alltså inte lika terränggående som rockarden.
#3 I debutant gäller fri vagnsbredd i alla deltävlingar.
Men sedan gäller 125 i Maraton (alla klasser, alla spanntyper)
I Dressyr och Precision gäller 125 i Lätt och MSV, i svår är det 138 (alla ponnyspann samt häst enbet), 148 (par häst) samt 158 (fyrspann häst)
Detta hämtade jag i TR V bilaga 6 (sida 44)
Jag tycker att man lika gärna kan välja 125 från början, med bredd kommer stabilitet.
Själv har jag en rockard med luftgummihjul. När/om jag sedan vill ha en maratonvagn så skulle jag kunna byta till hårdgummihjul och då få en "gigg".
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Tack för era svar :-)
För att få använda vagnen som tävlingsvagn så måste den vara minst 125 cm i spårvidd. De allra flesta vagnar uppnår ju denna spårvidd för att få dem stabila så jag tycker att du ska ha det som ett krav. Kommer du uppåt i de höga klasserna får du ju ta det den dagen du kommer dit. Mycket kan ju hända längs vägen.😉