Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 2102 ggr
RomDoll07
0

Passar lokselen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej körvänner!

Jag håller på och letar en loksele till min ganska kraftiga tinker och provade idag en sele som min mamma har till sin något nättare kallblodstravare. Då jag inte är någon expert när det gäller selar skulle jag gärna vilja höra vad ni tycker om den passar eller inte.

Själv tycker jag att lokorna vilar ganska bra på framsidan av axlarna (det synns kanske inte så bra på bilden) och det får plats en knytnäve mellan nedre lokremmen och hästen som jag har lärt mig att det ska. Det jag dock är fundersam över är om lokorna sitter för tight runt halsen. Det går att dra handen mellan lokorna och halsen men det går ganska trögt. Jag vet att det ska vara motstånd men det känns nästan som att lokorna sitter för hårt, hur ska man veta vad som är lagom?

Sen kanske draglädrena är i kortaste laget, men dom är aningens utåtböjda och bör kunna bli lite längre efter att man mjukat upp dom (min mamma köpte just selen, så den är lite osmörjd). Sen hamnar ju dragringen längre bak vid drag, så jag tänkte att det kanske kunde funka ändå.

Det var lite vad jag tycker, så nu får ni gärna dela med er era tankar.

Efwa
0

Mina lokor på min häst sitter lite tajtare än jag vill ha dem men det går att köra in en hand mellan. Än så länge har jag inte märkt att det ska vara obekvämt eller att han jobbar sämre. Men, vi arbetar inte i den så ofta att jag kan säga att det spelar roll eller inte. Draglädrena måste nog ses i drag. På min sitter de faktiskt ännu lite längre fram när han står rakt upp och ner och på någon bruksskörningstävling har de poängterat detta. Men de drar alltid tillbaka straffet när de sett selen och häst i drag. Så ta en bild då och kolla på bilden.

RomDoll07
0

Tack så mycket för ditt svar. Etersom jag inte har kört honom i loksele förut och inte riktigt vet vad som funkar och inte är det väldigt bra att få höra andras erfarenheter. Jag kommer troligtvis inte heller köra så otroligt mycket, inte varje dag direkt (om jag nu inte blir körgalen när jag hittar en sele som passar och inte vill göra annat än att köra :P), så även om selen inte passar absolut perfekt kanske det kan gå bra ändå. Men jag får ta och testa att låta honom dra nått med lite tyngd och se vad som händer, dragringarna bör nog hamna en bra bit längre bak då. (hoppas hoppas!)

Agto
0

Klart du blir kör-biten och vill köra häst varje dag 😉

Lokorna ska sitta rätt hårt och du ska bara kunna föra in en handflata. Om de sitter för löst så ligger de inte still och de "bränner" då på hästen. Draglädren tror jag inte heller är förkorta när din häst kommer i drag. Bra med bred däckelgjord och rejäl bågdäckel. Tror din häst kommer att kunna dra tungt med den selen. Ska du köra med vagn så hade jag kompletterat med baksele.

Ta en ny bild när hästen är i dra så ser man lättare hur selen funkar. Lycka till med din häst.

Agto
0

Kom på en sak. Spänner till däckelgjorden ser ut att sitta så att draglädret eller däckeln kan trycka på det och orsaka skav eller tryck. Om det gör det så kan du enkelt flytta upp gjorden på höger sidan så att spännet kommer mer under magen, helst bakom vänster framben där det sitter skyddat kanske 10 cm längre ner än vad det sitter på bilden.

RomDoll07
0

Kul att höra att du tror att selen kommer att funka. Jag har ingen vagn att köra med än så hittills har han fått dragit däck och skaklar, men så fort jag får tag på nån bra vagn (jag har nog tänkt köpa en enkel rockard till att börja med) ska det bli åka av, med baksele så klart.

Vad gäller däckelgjorden såg jag också att spännet satt lite dumt till när jag kollade på bilden efteråt. Nu kan ju jag som sagt inte så väldigt mycket om selar, men som jag kan se går det inte att korta gjorden på andra sidan eftersom den sitter fast direkt i däckelputan. Eller är det bara jag som inte fattar hur man gör? Det finns i alla fall inget spänne eller nånting på höger sida som man kan justera längden med utan däckelgjorden är fäst med skruvar direkt i däckelputan. Så jag vet tyvärr inte om det går att få spännet längre ner… :S

Agto
0

Du kan ju börja köra så här. Om den får skav pga spännet så får du gå till sadelmakaren och be dem korta gjorden lite.