Långturer
På lördag kör jag årets andra långtur. Blir drygt 5 mil på 2 dagar (1 natt). Den förra jag körde i sommar var drygt 7 mil på tre dagar (2 nätter)så detta blir något liknande. Jag ska köra lite lättare vägar bara.
Har ni varit ute på några heldagsturer eller flerdagsturer i sommar?
Man behöver ju absolut inte ha vagn med kapell. Själv har jag hittills sovit i tält, så lite packning är allt man måste få plats med på vagnen. Men denna gång sover jag på vagnen då jag är ensam människa (vagnen är bara 99 cm bred mellan "väggarna").
Jag brukar varva mellan att gå och att åka. Är det backigt (även neråt då vagnen saknar broms) så går jag hellre för att spara på Harley. Han är inte så mycket körd i vår. Han har bra grundkondis, men det är ju inte samma sak som körtid, vissa muskler är otränade.
Jag önskar jag gjorde sådant här. Jag hoppas kanske till nästa år när jag kan lite fler vägar runt här. Jag har bara bott här ett år och haft hästen här i två månader. Fantastiskt roligt att du gör detta med jämna mellanrum.

En bra karta är allt som behövs! Bäst är ju om man har någon vänlig själ som kan hämta hästen med transport så kan man själv åka o hämta vagnen efteråt. Då behövs väldigt lite planering och man kan vara mer spontan när man inte måste vara tillbaka vid utgångspunkten en viss dag:)
Jag måste säga att jag älskar din bild, och gillar att hunden åker i vagnen :) Önskar att jag kunde göra sånt med min ponny, dock är jag alldeles för mörkrädd för att sova själv ute så det får bli när jag lyckas få med mig sällskap :)
Kul grej!
Tyvärr inte, har lagt det på hyllan i år men vi får se nästa sommar då man hinner köra lite mer och har vagnen färdig.🙂
lurvponnyn.vimeddjur.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ni som inte kom iväg i år kan få följa med oss om ni vill 🙂

Jag har gjort en långtur på 12 mil en gång med 1 natt övernattning med shetlandsponnypar. då körde vi en smålandstrilla utan broms. vi bodde under ett överkasst vi spännde upp mellan vagn och backe (vi hade tur med vädret under natten). Körde sträckan Västerhaninge --> Knivsta med övernattning i Järvakrog.

#6 Bra jobbat:)
Det "sämsta" med att köra turer är att det verkar vara ganska beroendeframkallande. Jag längtar redan ut igen!
#5 Det ser dömysigt ut! ❤️
lurvponnyn.vimeddjur.se

Vi träffade på något så ovanligt som en cool häst på turen. Annars brukar alla hästar få olika grader av spel eller psykbryt när vi kör förbi, men denna kom springandes mot oss och följde efter oss så långt han kunde trots att hästen i hagen bredvid flytt i panik. (typ 4:40 nånting i filmen). Bra körämne den hästen:)