Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 1939 ggr
Efwa
0

Vad för hästskor?

Nu har min häst gått fyra veckor med de vanliga järndojjorna. Han väx långsamt och har vad min hovslagare kallar "fullblodsfötter". Om jag bara skulle se till tillväxten skulle han inte behöva skos mer än var tolfte vecka. Men dojjorna slits ut på bara fyra veckor. Det betyder att hovis raspar lite och sätter på nya dojjor bara, vilket ju ändå kostar lika mycket som en vanlig skoning. Min hovis vill helst inte använda "gulddojjan" på kusen då hans hovar är så pass dåliga och skorna ska tydligen vara slitstarka men lite väl flexiga vilket ev. Skulle resultera i att sömmen kryper ut och förstör istället. Han är korrekt i benen och går inte släpigt eller konstigt men vi har bara asfalt och grusvägar och är ute minst 3-4 mil per vecka förutom de korta rundorna. Hur gör ni med dojjor? Vilka skor kan ni rekommendera?

Efwa
0

Haha, rubriken blev lite väl kryptisk med autostavningen. Det ska givetvis stå "hästskor".

Zaphix
0

Har nu natural balance-skor på min häst och tycker de slits långsammare än andra skor.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Agto
0

Har "vanliga" skor men en enorm tillväxt särskilt nu på sommaren när de går mycket. Får sko var 6:e till var (:de vecka eftersom tillväxten är god.

Gylfinir
0

Be din hovslagare lägga en svetssträng ffa i tån på skon. Svetsen blir starkare än skon och därmed slits inte skon lika fort.

Efwa
0

#2 vilket märke är det?

#3 Men jag ska vara glad om skorna håller mer än 4 veckor och han ska ju helst skos var 12:e vecka om man ser till tillväxten. Även på sommaren.

#4 Jag ringde solvallabutiken och han sa samma sak. Får nog testa det. Har ju en man som kan svetsa. Annars sa han 10 mm järnskor och korrmantsöm.

Någon som testat det?

Kanske kombinera de tre?