Körkort utökad B
Har ngn här tagit det, sk utökad B-behörighet?
Och isf var det svårt och vad ingick och vad kostade det? Funderar allvarligt på att ta detta för att bli mer flexibel i val av bil och transport…!
Jag passade på att ta BE-kort innan reglerna ändrades för att få köra flest kombinationer 🙂Ingen jag ångrar och det känns skönt att slippa tänka så mycket på vilka släpar jag får dra. Det är många situationer (även utanför hästvärlden) jag har blivit hjälpt med med körkort som tex när jag skulle hämta lift till svärföräldrarna som skulle måla vindskivor :-)
Vår bil+släp hade ändå inte varit lagligt med utökad B-behörighet så vi tyckte det var lika bra att ta BE när vi ändå skulle. Sonen tog BE direkt efter B då han ändå hade det mesta av teorin kvar och giltigt tillstånd.
Lycka till!
Jag efterlyser fortfarande ngn som tagit utökat B-körkort…;)
BE har jag inga planer på att ta.
Ursäkta mitt svar då.

Jag har inte utökad B-behörighet men funderar också på att skaffa.
Många av de frågor jag undrat över har jag fått svar på i nedanstående länk.
Jag har varit in och läst på körkortsportalen och visst, man får ju svar på en del, men funderar vidare också.
Det står att sökanden ska tillhandahålla bil och släp och släpet ska vara lastat med förankringsbar last av styckegodsmodell….vad är det? Höbalar?
Det var därför jag undrade om ngn här hade tagit detta utökade B-körkort och hur det genomfördes i verkligheten??
Fast det är ju samma som för vårt BE-körkort. Vi lastade med torvbalar och sedan fick man visa att man visste hur man skulle förankra lasten. Torvbalar var bra eftersom de gick att stapla och förankra relativt lätt och det hade lite tyngd i sig. Höbalar borde ju också kunna förankras relativt lätt bara du kommer upp i tillräcklig tyngd för att det ska vara godkänt för ditt ekipage.
Har oxå tagit BE-kortet & vi lastade hästtransporten med 2 rundbalar hö - de var lagom stora så de klämdes fast & behövde då inte förankras på annat sätt…
Småbalar rekommenderades inte här då det är svårt att "låsa" dem så de inte kan röra sig.
Har inte riktigt koll på vad som gäller med utökad-B/B-96, men vi var tvugna att ha en täckt kärra som krävde BE-behörighet efter bilen & den skulle vara lastad med minst 1/2-lastvikten…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Jaså vi var tvungna att ha last som gick att förankra för att visa att man vet hur man ska fästa lasten. Men det är kanske olika beroende på vilken uppkörningsledare man får.

har tagit utökad B, det var "hyffsat lätt", men jag tog en dubbellektion (1600 spänn) innan jag körde upp för att få koll på vad dom kan fråga och testa, och för att få lite koll på säkerhetskontrollen, det var ju ett tag sen man tog körkort…!
Lite bra att få koll på vikter o hur man lastar osv…
kostade totalt med lektioner, uppkörning, kort och fotografering nästan 4000 kr.
#9 Verkar som en bra idé, var ett tag se'n man tog körkort ja….☝️

#10, ja, och det behövdes…!!
Köra kan man ju, men det är det där med ecodriving oxå…! 😮
Vi kör endel kor till slakt med hästkärra emellanåt, mest därför jag tog det, men skönt att kunna skaffa en riktigt fräsch bil nästa gång man köper nytt, utan att behöva tänka på hästkläder o sånt! det kan man dra med hluxen i fortsättningen!
Men inget teoriprov innan uppkörning alltså?

NÄJ! inget teoretiskt! mer än att jag hade en liten genomgång på min övningslektion ang. vikter/spännband o tabeller osv… men det räknar jag inte!
Ok! Tack, då vet jag. 🙂