Selen..
Har en vanlig remsele till min shetl som jag kör med, men hemma i stallet har vi en sele till övers som shetl nr 2 haft tidigare, och idag provade jag lägga på den på honom.
Men jag känner mig helt osäker på den här selen, är den för liten?
Sedan är jag osäker på ifall jag saknar en del, nämligen bukgjorden. Hittade en del som dock är avklippt men ser ut att höra till selen och förmodar att det ska vara den, men den räcker inte till runt (kan vara för att den är avklippt.)
ha överseende med en oborstad häst och en matte som är osäker.
Känns som att däckeln är lagd för långt fram, och bakselen för liten/konstigt ditsatt. Dåliga bilder också kanske..
men lite hjälp vore bra, kan fota nya bilder från fler vinklar ifall d behövs.
Sedan undrar jag ifall någon vet vad det är för märke på selen? Eller är det någon billig skitsele?
Ska försöka visa med lite bilder och hoppas på lite hjälp.
Har nu insett (om jag inte har fel då..) att jag ska ha en till del med två spännen som då ska sitta på vänster sida på öglan att fästa delen som är avklippt i.
Då återstår bara att hitta den delen och få ett utlåtande om selen passar ens.
Och bakselen. Börjar fundera på ifall någon tagit isär den och sen satt fel rem på fel del av bakselen?
Hmm.. har något att kika på när jag fått sova efter nattens jobb. Hoppas jag fått något klokt svar här då så jag kanske kan få till selen ändå.
Och förresten, tack gode gud för att iFokus och övriga hästforum finns - det fördriver många timmar under nattens gång!
Hejsan. Jag är ingen expert på selar, men jag tror att din sele kan fungera när du väl hittat gjorden t ex. På bilden ser det ut som om du ska ändra på skakelöglan och remmen som går ner till gjorden. Skakelöglan ska ligga innanför bukremmen och i samma spänne. Se även denna länken http://korning.ifokus.se/articles/4fe0974ed3b4fd12d101eb98-att-fasta-vagnen-i-selen. Bakselen ser också ut att sitta lite skumt, men du får nog ta fler bilder, lite närmre så ser man bättre.

Emma om jag vore du skulle jag ta med selen och åka hem till Kersti eller Maria. Alternativt om du har vägarna förbi Flarken så kan vi hjälpa dig !
Anna-Carin

Selen liknar en som jag har…bröstsele "Berta" . Jag har lagt bakseleremmarna så att de går i kors. Fattas en rem, som ska gå från skakelhållaren ner till beukgjorden.