Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 1138 ggr
Zaphix
0

Parkörnining med loksele

Jag och en vän har vaga planer på att sätta ihop våra kallblod i par nästa sommar och är fundersamma angående selar..

Vi båda har lokselar och funderar över om man kan göra om dessa till parselar eller om de behöver vara utformade på ett speciellt sätt?

Har bra hjälp med körningen av erfaren kusk i närheten, men skulle vara fint att vara lite förberedd med selar och utrustning.

Som vagn hade vi tänkt använda en vanlig flakvagn till en början.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Efwa
0

Vi hade enkelselar (lokselar) till våra fjordhästar och gjorde om dem till parselar. Med lokselar är det betydligt lättare. Man köper anpassade öglor som man "spikar" i lokorna där stångkopplet ska sitta. Så är det klart. Man har en parsele. Med bröstsele och collersele så tror jag det måste vara anpassat då ringarna är insydda i collern, eller i bröstan.

Zaphix
0

Tack för svaret, kändes ju lätt.

Jag har bröstsele också, men vännen har bara loksele och vagnen vi ska använda är ändå en "lokselevagn" så kändes lättare att försöka med lokselarna än att leta nya parselar eller en till bröstele och försöka göra om.

Min och Dackes blogg

Agto
0

Inte spika om jag får be 😉 Man skruvar om det inte redan finns öglor till stångkoppel. Det är ofta det redan finns…

HannaNikolina
0

Ja nog måste det gå bra. Selen behöver ha draglinor och nånstans att fästa stångkopplet. På vagnen behöver ni en stång och två svänglar. Klart att ni ska köra par, det är ju dubbelt så kul 😃

Zaphix
0

Utrustningen löser sig alltså, nu gäller det väl bara att komma igång med körningen av den andra kallblodstravaren då han kan vara en pain in the ass framför vagnen när han inte är så sugen på att göra det man ber om.

Men det löser sig, bara han körs regelbundet går han på bra. :)

Min och Dackes blogg

HannaNikolina
0

Hästarna brukar också tycka det är roligare att gå i par så det kanske rentav går bättre då.

Zaphix
0

Jo, det är väl så vi tänker. :)

Min häst är stabil och trygg framför vagnen, men kan behöva rätt mycket framåtbjudning sommartid. Och jag tror han skulle bli lite upplivad av en kompis där framme och få lite mer driv.

Min och Dackes blogg