parkörning: vänster-resp högerhäst
Jag har en (förmodligen jättedum..) fråga angående parkörning: går samma häst alltid som vänster- respektive högerhäst? Eller får de gå omväxlande på vänster och höger sida om parstången? Hur väljer man vilken sida vilken häst går på?
Jag tycker absolut inte att det är en dum fråga, jag ser oxå fram emot svar från de som är insatta i parkörning. 🙂
(Drömmer om att få ihop ett par jag oxå, så småningom…😍)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Jag är inget proffs… Men har märkt att en oliksidig häst kan rätas upp rätt bra genom att man sätter den på en viss sida. Tex en häst som gärna vill böja sig åt vänster och "välta" åt höger sätter jag till vänster i spannet.
Med hästar som är jämna i sidorna ser jag fördelar med att skifta sida lite då och då. Men sen när man har hittat positioner som fungerar och ställt in tömmarna och sånt så är det ju lätt att man blir bekväm och låter de gå kvar så…
Jag har en häst som är sned åt höger och en som är sned åt vänster så de har sina givna placeringar just nu. Och så har jag två som är ganska liksidiga så de funkar lika bra både som höger och vänster.
Jag kör fyrspann nu och då har man ju en variabel till, nämligen vilka som ska gå fram och bak. Där gäller det dels att förlöparna har bra bjudning eftersom det är svårt att komma åt att driva dem med annat än rösten. Och så gäller det att paren är jämna. Jag hade en kombination som jag körde med hela våren och visst fungerade det, men förlöparna ville inte riktigt gå bredvid varann utan den ena la sig en bit bakom och den andra drog gärna hela lasset så i princip var det bara den jag hade i handen. Efter att ha möblerat om helt (en bakflyttad, en framflyttad och de andra skiftade sida…) så körde jag plötsligt ETT SPANN och inte fyra hästar. Det är en HELT annan upplevelse nu när jag har hittat rätt i fråga om vilka som ska gå i par med varann.