Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 5994 ggr
bläsen
1

Färg på sele?

Hur viktigt tycker ni det är att parhästarna är samstämda i färg och tecken. Om man har en ljus och en mörk häst så hur gör ni med färgen på selen /båda hästarna samma färg på selen? Jag funderar på om jag borde nöja mig med att båda har bläs, fast olika färg. Kanske vore det fint med en fux och en svart om båda har bläs?

Shettisblasen.se

shettisar, utställning, körning och pyssel.

Agto
2

Tycker färgen inte spelar någon roll men jag tror att det ser bra ut om selarna har samma färg.

bläsen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer två aspiranter till ruben, tyck till!

jag har inte varit och träffat dem men ingen är inkörd.

Så bara lite ögonfröjd smakråd.

bild nr 1. på svart med bläs, valack 10år.

bild nr 2, på fux med  bläs, hingst 6år.

Shettisblasen.se

bläsen
0

bild 2

Shettisblasen.se

HannaNikolina
3

Jag har kört mycket par med en svartskimmel och en fux och tycker inte alls att det är något fel med det. Men jag måste erkänna att nu när jag har två svartskimlar… Ett par med likadana hästar gör att jag på nåt sätt blir aldeles extra lycklig!

[Tjiwi]
4

Klart att det är tjusigast för ögat om hästarna har samma färg och ser lika ut, MEN en bra häst har ingen färg……jag har bruna hästar i mitt par och de är väldigt lika ihop, men OM jag skulle komma över en häst som jag tycker är superbra men har fel färg sås kulle inte det hindra mig från att ha den.

Ang selfärg så "ska"man ha en färg som smälter in i hästarnas färg, dvs gärna bruna till bruna hästar,mörka selar till mörka hästar etc….

Snoffan03
2

#5 Spinner vidare på det här med selfärg… Ia, vad har du för förslag på selfärg på ett par med ljusfuxar? Kör Pärlan med brun sele å Exact med svart idag i enbet. (Beslutsångest?) Men drömmen är ju att sätta ihop Exact med ngn av hans två söner jag har hemma (ljusfuxar hela högen). Har dock inte en endaste parpinal hemma så det måste införskaffas (när jag vunnit på Lotto)… Så färgförslag på selarna? Å eftersom jag troligtvis inte får in den högsta Lottovinsten så måste jag köra både Dressyr å Maraton med samma selar… Tungan ute

Bilden är Exact 630 med svart sele och farsan Exact till höger med sina söner Helix & Mazarin (den senare m bläs)…

Till trådskaparen så kan jag bara hålla med #5 (och övriga), i första hand behöver temperament, steg å storlek stämma något så när å kan man hitta det i samma färg är det bara bonus (för snyggt är det) men sekundärt…

//M

bläsen
0

oj vilka fina unghästar, lyckost dig 6.

Shettisblasen.se

[Tjiwi]
2

Ja, Marika, det är ju inte gratis……..men om jag skulle köpa nytt i dina kläder valde jag bruna selar. Jag har bruna till mina i dressyren, det är just där jag menar att det ska smälta in med hästarna. Vad de har för färg i Maraton har ju mindre betydelse. Så vore jag som du valde jag det och kör med det i alla grenar tv. Från början hade jag svarta selar ( till Grus och Trixi), köpte det jag hade råd med då. Bytte till mina bruna då jag fick en peng över……körde med de bruna även i Maraton fram tills i år då jag köpte mig andra till Maraton, de blev svarta för det var vad som fanns till det priset. Det är jäkligt skönt att ha olika, inte roligt alls när det var somi Tjolöholm -11…….då det var lervälling efter allt regn och så skulle man försöka få selarna snygga till precisionen dagen efter….pust!!

bläsen
0

Tijwi vilken härlig maratonbild!

Shettisblasen.se

[Tjiwi]
3

#9 Tack!! Det är från Vaggeryd, samma helg som SM kördes. Jag vann den medelsvåra klassen totalt och Maraton.Skrattande

Ninnii
0

Bläsen: Ser att du kör en gigg från drive out. Är den för Bponny o 138 i spårvidd? Upplever du den tung att dra o tycker du det ligger mycket vikt i skakeln.

Jag hade en sådan minigigg till min standrad shetland med spårvidd 126cm. Men jag fick aldrig någon bra balans i skakeln, utan tyckte det var för mycket vikt i dem fast jag försökte få bak sätet och så.

bläsen
0

ninnii. jag har en vagn för minishettis från mickes fyrhjulingar.

Det är ganska många detaljer jag inte gillar på den.

skaklarna svänger in mot ponnyn hjättemycket.

och lite konstiga anordningar på den med skaklarna och svängeln.

jag skall nu köpa en ny vagn, troligen en jaktvagn från polen.

det finns fler märken med jaktvagnar så jag har inte bestämt mig men här är ett förslag.

selen kommer från driveout om det var den du tänkte på?

Shettisblasen.se

Ninnii
0

Å såg att jag hade skrivit till fel. Förlåt! Det var till Snoffan som jag skulle ställa frågan om hennes gigg.

Snoffan03
0

#8 Jag är väldigt nöjd med Pärlans Idealsele å den finns det ju en massa olika bröstor till och numera även Dressyr coller. Dessutom i en prisklass som är hyfsad. Kanske är ngt att börja med iaf… Finns i två olika bruna men håller mig nog till den mörkare isf (den som Snoffan har på bilden). Skulle ju förstås vilja ha en syntetsele till Maraton för som du sa, herregud så vi såg ut efter målgång på Tjolöholm -11 (groomade Ewa Weijmar)… Är i valet å kvalet om man ska börja med inköp av en sådan å ta en mer dressyrig lädersele lite senare…

#11, 13 Ja, det är en Drive Out Mini måttbeställd till mina pållar. De hade inte gjort den i den storleken och med den utrustningen förut men jag är supernöjd med balansen och vagnen i sig. Är några justeringar jag vill göra å det är absolut inga problem för DO så imorgon åker jag å lämnar in den till dem så fixar de så att den är fit for fight för nästa säsong. Kanonservice!! Skrattande Den är 140 cm bred exakt å jag har hittills kört russ med 122 cm och 126 cm i mkh i den utan problem.

Kanske du kunde frågat DO om råd så hade de kunnat få till så att din vagn passade bättre?

På bilden är det Pärlemo 4545 i framkörning inför Nat Msv. Kör med brun Ideal sele och Drive Out rockard av tidigare modell.

//M

Ninnii
0

#14 Jag sålde min shetlandsponny o giggen sålde jag tidigare. Men nu har jag en B ponny som ska slutmätas 16/1 o hoppas han är över 120. Funderar o kollar runt på giggar o vill man tävla högre så måste ju spårvidden va 138cm. Den är himla fin så jag funderar på en sådan sen. Men vi får se. Bra att höra att du var nöjd med din. Vad tror du din vagn väger ungefär? / Ninnii

Snoffan03
0

Vet inte… Närmare 100 kg?? Tror att mina hjul är på 100 cm så de är hyfsat stora. Men den rullar väldigt lätt så hästarna verkar inte spec bekymrade. Å Exact är ju en nätt kille på 122 cm…

Bild ifrån i våras på Exact, Msv Elit, samling med enhandsfattning…

Lycka till med mätningen! Låt fötterna växa… Tungan ute

//M

[Tjiwi]
2

#14 Jag har en Idealsele jag med till enbet. Köpte den 2004 på VM et. Kör mycket med den och den är fortfarande kanonbra, lite sliten men helt ok. Skulle gärna ha fler av dom! Skrattande Drömmen är att ha råd med Zilcoselar till Maraton, tänk att bara skölja av…….men det har jag inte råd med i dagsläget så jag köpte DO billiga parselar men de är helt ok faktist för det priset.

BTW, när du är hos DO är du bara ca en mil från mig………hör av dig om du vill ha fika!!Flört

Denna färg är fin till dina fuxar, fanns nere i Holland på mässan. Idealsele!

Annette
0

#14. Vilken fin vagn :) Vad är det för modell?

Snoffan03
0

#17 Dreggel… En sådan hade inte varit fel… Ser lite grov ut men det kanske är hästmodellen som gör det. Men läcker färg! Men hittar inte den på Ideals sida?

Vill oxå ha Zilcos el Ideals EuroTech el dyl… Gråter Bara att spola av… Skrattande

Har du DOs par Startsele el deras Kombisele? Verkar inte finnas ponnystorlek i Kombin? Är eg jättenöjd med Exacts sele (Pfiff Vario, stl shetland) som är riktigt rejäl till det priset (3000 kr). Den finns i par oxå till ett sjukt bra pris (5500) just nu men utan baksele å det vill jag ha…

Klockrent med fika men jag kommer att ta vändande båt till Oskars å så står de vid kajen å hämtar upp vagnen. På så sätt så delade vi upp kostnaden lite för att korrigera vagen. Glad Men ska komma ihåg det till en annan ggn! Skrattande

#18 Det är en av Drive Outs tidigare rockardmodeller. Måttbeställd till Pärlan. De har nyare varianter nu som är ställbara som verkar jättebra men jag vet inte så mkt om dem. Bra är ju att de nyare passar ett större spann hästar iom att de går att reglera vilket ju är kanon för vagnar är ju inte så billiga å alla hästar/ponnyer är ju inte lika stora… Tungan ute

Bilden är Pärlan som 4-åring på Johannesberg med Idealsele med den franska bröstan.

//M

[Tjiwi]
0

#19 Vi var ju hos vagnstillverkaren som även säljer Idealselar Van Der Huevel i Holland, han hade jättemånga modeller som inte jag har sett förut.

Selen på bilden var jättefin, inte grov alls, det var nog modellen som var liiite för liten.

Selarna i bakgrunden är alltså oxå Ideal.

penphotography
0

Trådens rubrik är ändrad för att bättre spegla trådens innehåll. Det gör det lättare att senare hitta tråden i arkivet.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

penphotography
0

#17 Ursnygg färg på den selen! Glad

~Penna~

nika85
0

#5 En gulbrun häst - smälter svart eller brunt mest in i hästens gulbruna färg??

Mantissa
2

Är bara selen snygg, hel o ren tycker jag det är snyggt om den sticker ut lite. natursele till brun häst eller oxblod till svartbrun till exempel.
Jag tycker de flesta färger passar på de flesta hästar, men jag hade själv inte valt en svart sele till en svart häst till exempel. Men en svart sele (även om det är en "tråkig" färg) har ju den fördelen att de är vanligast och behöver man byta delar av någon anledning är det mycket lättare att hitta nya delar till en svart. Ett färgat läder (eller natur som är ännu svårare) blir aldrig exakt lika varje gång. Det bästa är väll om man kan hitta utrustning där allt är sytt från samma hud om man vill ha nyanserna helt lika, men det är svårt och för dyrt för de flesta.

WinterPrince
0

Jag sitter och velar över selfärg, jag med. Har en brun ponny och tänkt köpa ideals syntetsele. Finns i Svart och i Svart med ljust foder. Vad skulle ni välja? Är det någon som har en bild på en brun häst i svart sele med ljust foder får ni gärna lägga in den. Har lite svårt att se det framför mig.

Mantissa
0

#25 Använd ett ritprogram annars! Bara måla dit en sele i de färger du överväger på en bild av din häst o se hur det blir

penphotography
0

Om jag skulle valt mellan de alternativen så hade jag valt svart helt klart. Det blir mer stilrent till dressyren.

~Penna~

Tinula
1

#23 här är min gulbruna häst i Ideals bruna sele, jag tycker han klär väldigt bra i den :)

penphotography
0

Helbrunt är klart snyggast på de flesta hästarna tycker jag men nu fanns bara alternativen helsvart och svart med brunt foder om jag förstod rätt.

~Penna~

Tinula
0

Fast inlägg 23 undrade vilken färg som smälte in bäst på på en gulbrun häst :)

penphotography
0

#30 Aha, my bad! :)

~Penna~

Tinula
0

Kan hända den bästa ;)

nika85
0

#28 Ja de passar fint. :-) Min häst är dock ljusare och mer gulaktig. Jag tror ändå jag ska satsa på svart, men jag är inte hundra än. Som någon annan skrev är det ju lättare att hitta grejer i samma nyans om man behöver laga om selen är svart.