Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 941 ggr
RomDoll07
0

Köra med basjkir?

Hej!

Jag har på sistone blivit intresserad av rasen basjkir och undrar om det finns nån iFokusare där ute som kör med sin basjkir? Jag skulle kunna tänka mig att ha en basjkir i framtiden men då jag vill ha en häst som funkar till all möjligt sorts brukskörning, både jordbruksarbete och skogskörning, undar jag om basjkirer är lämpade för så pass tungt arbete eller om dom passar bättre till lättare körning? Jag vet inte så mycket om rasen än och hur pass stark dom är som draghäst, det är därför jag undrar. Ni får också gärna berätta lite hur era basjkirer är i övrigt, jag vill gärna höra mer om denna intressanta ras.

Sigrun
0

efter lite googlande: "Basjkirhästen har använts flitigt till transporter och jordbruksarbeten. Basjkirfolket var helt beroende av hästen för att bryta upp jordbruksmarken och hästen användes ofta för att transportera byggnadsmaterial. Stockar och plankor lastades på speciella kärror, där bakaxeln kunde justeras för att passa längden på timret.

I Uralområdet användes basjkirhästen också i stor utsträckning i gruvdriften. Arbetet vid gruvorna och med timmertransporterna på svårframkomliga vägar, krävde hästar med stor uthållighet, bra dragkraft och förmåga att hålla kvar en kärra i de branta sluttningarna. Användningen av basjkirhästen till dessa ändamål har gjort rasen till en mycket stark, stabil och arbetsvillig draghäst."

står på sidan: http://www.basjkirhast.se/sid4.html

Efwa
0

Jag kan tänka mig att det är som med fjordhästen (min ras). Hur ska jag förklara………. Alla hästar kan ju dra ganska tungt men stora draghästar mer och är byggda för att kunna ta mer tyngd, förutom sin egen styrka. Fjordhästen är en liten kallblodshäst som fungerat bra för självförsörjande småbruk och tävlingar för både "finkörning" och bruks- och skogskörning. Så kan man nog tänka sig att basjkirhästen är också. Dvs inte så stark som en stor brukshäst men tillräckligt stark att köra en del tungt hemmavid samt tävla i vilken körgrenarna som helst.

Mantissa
0

Jag hälsade på en som hade två basjkirer varav den ena var inkörd. De hade kört timmer med honom, och det gick med en j*la fart i alla fall. Jag hade inte velat sitta med tömmarna på DEN hästen, men det har nog mer med individ och inkörnig att göra. Men visst borde det gå. Finns ju dem som använder både shettis och russ till skogsbruk så orkar ska de väll göra. Och de har ju rykte om sig att vara coola annars

penphotography
0

Jag uppfattar rasen som en allroundras så körning passar säkert utmärkt för åtminstone lätt-msv klass.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

StuteriSolo
0

Min svägerska hade två baskijrer som inte var inkörda, men rasen ser verkligen ut att kuna arbeta. bara man tar isg tid att köra in hästen är det inga problem. De är ju rejälare än russen som vi har, så de klarar nog rätt mycket mer arbete. Vill man jobba mycket med hästarna skaffar man två 😃

RomDoll07
0

Tack för alla svar :D