När är en häst "inkörd"?
Hej!
Man läser ofta i hästannonser att hästen är inriden och/eller inkörd, men när kan man egentligen säga att en häst är inkörd/-riden? Hur mycket körd/riden ska den vara för att kunna kallas inriden/-körd? Vad tycker ni?
För mig är en häst inkörd/inriden om den kan genomföra ett vanligt träningspass. Därefter kommer grundutbildningen in. Men skulle jag köpa en häst som beskrivs som inkörd/inriden nyligen i en annons så skulle jag fråga mer specifikt vad hästen gjort och vad den kan. Jag skulle även vilja att säljaren visar detta för att se hur hästen reagerar. Innebörden av inkörd/inriden varierar ofta lite mellan olika människor är min erfarenhet.
När jag mejlade en annonsör en gång angående en ponny jag var intresserad av så bestämde hon sig att höja priset mitt i affären för att hästen var "inkörd nu", när den hade tömkörts två gånger och haft vagn på sig en gång… 🤪 Ja, människan menade alltså att hästen var "inkörd" när den var satt i vagn efter 2 (!) tömkörningar! Jag anser å andra sidan en häst inkörd när den går i vagn, tar bettet/bettlösa alternativet, accepterar hjälper och kan genomföra ett vanligt träningspass! Det bästa är att konversera med säljaren angående dennes åsikter. Jag misstänker att man inte är så noggrann med hanteringen i övrigt om man "kör in" sin häst på två tömkörningar och en vagnsväng.
En ridhäst brukar man ju kalla insutten men den är inriden när den kan gå i alla gångarter med ryttare på ryggen.
Jag tycker att körhästen kan kallas "försutten" och inkörd när den kan köras i olika gångarter och halt 🙂
Jag tror det var lite brist på kompetens och förståelse att kalla den hästen för inkörd

Jag tycker det räcker att hästen kan dra vagn och starta stoppa trava och svänga för kuskens hjälper för att kallas inkörd. Vill man ha mer än så får man ju fråga specifikt vad den har gjort, men för många hobby- och brukskörare räcker det första gott.
Om man däremot har som säljargument att hösten är utbildad i något specifikt så ska det vara en högre nivå på det hela.