Köra i hagen?
Jag funderar på en sak som ni kanske har tankar kring.. Hagarna i stallet är ca 20 m breda och 170 m långa, gräshagar. Jag vill köra lite banor med koner men har inte paddock eller liknande så tänkte att det kanske går att köra med rockarden i hagen? Eller blir det för "hoppigt" då marken inte är lika jämn som tex. på en grusväg så det gör mer skada än nytta? Så okej eller inte okej att köra/träna i hagen? Trevlig helg!
Testa! Jag tycker ofta att hagarna är för stötiga för att man ska få till en trevlig körning men din hage kanske är tillräckligt lite skumpig.

klart det går att köra i hagen. Hur bekvämt det sedan är är ju en annan fråga, är det väldigt upptrampat kanske man inte ens kan trava. Är hagen inte alls upptrampad går det säkert kanonbra
Jag tränar en hel del i hagar och på hölägdorna efter skörd. Man får anpassa körningen efter hur pass ojämnt underlaget är. Det är bara att testa!
jag kör mina i en egen liten del av hagen som jag har stolpat upp för att ha som "paddock". Det är väl lite skumpigt men funkar aldeles utmärkt. Man får ju som någon sa anpassa sin körning. Min kille är nyinkörd så det är ganska bra att det skumpar och låter lite så att han blir van vid ljuden. Vi klipper även "paddocken" för att få det så bra som det går.

Hur det att köra på stubbåkrar?:-)
Det går att köra på stubbåker. Med vagn utan fjädring är dock ganska skumpigt ;)
När jag kör så brukar jag köra längs med spåren (som blir när man sått, tröskat etc.), då brukar det gå bra med vagn både med och utan fjädring.
Är det dikade marker får man se upp för brunnar! Jag brukar köra ett varv runt varje fält och se så att det är ok, sen kör jag i samma spår hela tiden.

#6 Jag och en i stallet körde på stubben idag, så kul! Jag brukar rida där så vet hur marken ser ut tänkte mest om det skulle blivit väldigt tungt.