Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 2195 ggr
penphotography
2

Träna maraton?

Brukar ni träna Maraton? Alltså på samma sätt som man kör Maraton på tävling.

Tränar ni för tränare i det fallet eller tränar ni själva? Portar ni och går hindren innan i så fall? Nöter ni ett hinder tills det sitter perfekt eller kör ni så tävlingslikt som möjligt med sträckor och bara en gång i varje hinder?
Vilka positiva effekter kan ni se av den typen av träning?

Nu blev det 20 frågor… 😛 😉

Jag tränar inte på det viset själv men har förstått att det är relativt vanligt och då blir jag såklart nyfiken.🙂

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Agto
0

Vi tränar aldrig Maraton heller utan den enda gången vi kör hinder är på tävling. Någon gång är det någon som ordnat P&D och då har vi försökt vara med. 

Dock så ska vi träna Maraton idag för tränare. Fredag Maraton och lördag och söndag Dressyr. Ska bli spännande och se hur maratonträningen läggs upp. Vi vet iallafall att det kommer att finnas portade hinder men mer vet vi inte. 

Kom på att vi var ju faktiskt med på Kuskringens träning förra året och körde Maraton träning en dag. Då gick vi hindren först och sedan provade vi några olika vägar och fick lite tips av Rebecka Kristiansson. Det var verkligen lärorikt att få prova olika vägar i samma hinder för att se hur de funkade. På tävling måste man ju bestämma sig för en väg sen vet man ju inte om det verkligen var den optimala vägen eftersom man inte har något att jämföra med. Vi körde inga sträckor utan bara värmde upp lite innan så hästarna och sedan vara vi flera som turades om att köra så det blev lite vila mellan. Ungefär som på en hoppträning 🙂

Efwa
0

Jag tränar aldrig hinder överhuvudtaget hemmavid.

Ungefär två gånger om året har vi en träningshelg där Maraton är inlagd på söndagen, med instruktör.

Beroende på vad tränaren planerat så blir det olika. I år har det varit planerat så att första helgen hade portar markerats ut, man fick själv se ut en bana och gå hindrena (beroende på vad som ska tränas så har ibland tränaren varit med när vi gått hindrena).

Därefter tränar vi på vägen som vi själva valt ut och utifrån det fått tips och/eller kritik, både negativ och positiv.

Denna helg (som jag var tvungen att avstå från) kördes hindrena utan förutbestämda portar och istället anpassades efter ekipagen. Antingen flyt eller teknik.

Annars är det mest Maraton på tävling.

Jag önskar dock att jag hade möjlighet att träna maratonhinder hemma mest för att få in styrka då vi inte har träd eller skog vi kan göra samma sak. Att göra det på väg i tempoväxlingar verkar inte vara något som stärker min häst på rätt sätt.

Agto
1

Ja nu har vi varit iväg på 3-dagars träning för en av topp kuskarna i Norden, Henrik Höper. Väldigt givande och man ser enorma framsteg hos varje ekipage 🙂och en fröjd att se hur Henrik kan fixa varje hästs problem på ett individuellt sätt och få dem att både bli lugna, avslappnade och komma i en trevlig form på en eftergiven töm.

Fredagens maratonövning gick till så att ett hinder utsågs där man kunde lägga två volter i och var och en började att köra lite lugnt för att hitta flytet i de två volterna och Henrik tipsade om hur man skulle ta ut svängarna och vart man kunde svängs snävt och hur man fick "tryck" i sin häst. En del klarade bara det i trav och de som kommit längre galopperade också. Dock så skulle man klara "flytet" i trav först innan man fick galoppera så för vissa kändes det mer som Dressyr fast man var i ett maratonhinder. Henrik tipsade också om övningar som man kunde bygga upp tex på en ridbana eller ridhus och hur man gjorde när man träningskörde dem. Han själv tränade dessa övningarna på vintern i samband med intervallträningen och när det var dåligt väder utomhus och för att låta hästarna göra något annat än bara "följa fyrkantsspåret". Syftet med träningen var att man skulle känna flytet och ha koll på hästen så man inte flöt ut i svängarna och fick rätt väg och få hästen att lyda gasen och bromsen. 

Nyttigt var det även om det var långt ifrån den traditionella maratonträningen som vi har här i Sverige.

Efwa
0

#3 Är det så att vi traditionellt tränar annorlunda? Är det i så fall sämre eller bättre?

Jag känner igen metoden du beskriver med min tränare även om det varvas med regelrätt träning som på tävling.

Dvs just tyngden på flytet, jämnhet och dressyrtänket i hindret tränas ganska flitigt tycker jag. Men det kanske snarare är beroende på tränare?

Jag har en annan tränare som jag inte tränar för så ofta. Dennes maratonträningar är alltid som på tävling.

penphotography
1

Intressant att läsa!! Jag tror att det kanske finns lite pusselbitar att bygga på träningen med just när det gäller Maraton i någon form. Just det här med flytet tror jag är viktigt. Jag tror inte man tjänar så mycket på kortaste vägen varken där och då eller i långa loppet. Tror att risken är större att hästarna tröttnar om man dra för mycket i den.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Efwa
0

Flytet tycker jag att jag hör som ett mantra i bakhuvudet så det känns som att det är ganska befäst hos de flesta tränare. Sedan kan man ju även kunna finna flyt i ganska snäva kurvor med bra Dressyr i hindret, om man tränat för rätt tränare eller själv har den insikten. Och, man kan man ju ha en egen taktik som man arbetat ihop tillsammans med sin tränare. Att man tar snävare vägar i början och sedan lite längre, eller tvärtom beroende på vilken sorts häst man har.

Agto
0

Jag har bara hört talas om de som tränar Maraton skyltar upp ett hinder och sedan kör det enl portarna så att bara lägga samma volt i hindret hela tiden var helt nytt för oss. 

Med tanke på vad Henrik prestera med sina hästar så kändes det definitivt som han visste vad han sysslade med genom de här övningarna. Sen tror jag ju inte nybörjarkuskar har någon större nytta av sådan träning utan de behöver nog skylta upp ett hinder och ta ut vägar osv. 

Denna träningen syftade just till att kunna välja de snävaste vägarna. Ska man ha en chans på svårklasstävlingarna så måste man nog iallafall kunna välja några av de allra snävaste vägarna även om man kanske inte kan välja alla eftersom svårklass hinder är så långa.

HannaNikolina
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tränar Maraton! Vi har bara tre fullständiga tävlingar per år på rimligt avstånd (inom 30 mil) och på tävling vill jag TÄVLA. Men vi kör inte som på tävling när vi tränar utan det är mer som man gjorde på hoppträningarna att man testar nån övning, pustar lite, kör igen osv. Vi kör inte en hel sträcka och hela, portade hinder.

Det jag vill ska sitta är känslan för var hästar och vagn är, hur mycket plats tar vi, hur hittar jag bra linjer och bågar i ett hinder, hur mycket ska jag hala in förlöpartömmen/hålla ut stånghästarna för att få rätt radie, hur fort kan jag köra och ändå hinna med att styra, osv osv. Vi kör inte full fart tävlingstempo hela tiden, utan ibland är det lugn trav för att testa olika bågar och ibland gasar vi lite mera.

Vi brukar bygga upp övningar med koner, så att det inte är hela världen om man kommer fel nån gång. Så kör vi volter, bågar och linjer mellan dem. Ibland tänker vi ut "portar" och testar olika vägar mellan dem för att se vilken som flyter bäst.

Förutom att analysera själv har jag hjälp av min man, som både har gått banbyggarutbildning och tävlat själv. Sedan jag började träna på detta sätt tycker jag att det är lättare både att gå hindren och välja väg och sen att köra den i högre fart.

Idag såg det ut såhär och det var väl kanske en blandning av maratonträning, styrketräning och lekstuga…