Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt
Läst 24217 ggr
penphotography
10

Klippa körhästen?

Klippa eller inte? Ja, det är frågan. Om hästen behöver klippas eller ej beror helt och hållet på hur mycket den svettas när den arbetas. Bestämmer man sig för att klippa så är nästa steg att välja typ av klippning, det finns nämligen många olika varianter med skilda funktioner.

Varför klippa?

Det finns flera olika anledningar till varför det kan vara lämpligt att klippa sin häst:

• hästen svettas mycket
  • orken tryter
  • för att torka snabbare
  • för att lättare kunna hålla hästen ren

När hästen arbetar blir muskulaturen varm vilket gör att hästen börjar svettas. Med ett tjockt pälslager börjar hästen svettas tidigare och orkar inte lika mycket som när den har mindre päls. Om hästen regelbundet arbetas så den blir svettig kan det vara bra att klippa. Om hästen däremot bara arbetas så att den blir svettig då och då är det oftast enklare att låta bli att klippa.

Om hästen torkar snabbare efter ett träningspass är inte risken lika stor att hästen blir sjuk som när den står blöt länge. En blöt häst i stallet avger också mycket fukt vilket kan göra luften i stallet sämre.

Många gånger kan det vara svårt att få hästen riktigt ren när den har mycket päls. Ofta kan man uppleva det som att det kommer fram mer och mer smuts desto mer man borstar. En lång och tjock päls kan gömma smuts, damm och torkad svett som kan orsaka skav från utrustningen.

Klippmaskinens skär behöver oljas in regelbundet under klippningen.

Ersätt pälsen med täcke

Innan man klipper hästen behöver man fundera på hur mycket tid och pengar man vill spendera. En klippt häst kräver lite extra pyssel i omvårdnad. Pälsen är hästens naturliga skydd mot kyla och klipper man bort den så måste man naturligvis ersätta den med ett täcke. För att undvika skav, svamp och andra hudproblem är det att föredra om man använder olika täcken ute och inne. Hästen behöver också få en chans att lufta pälsen varje dag.
Beroende på klippning behöver man också ibland använda kör-/ländtäcke när hästen arbetas.

Förutom ett fodrat utetäcke med vattenavvisande yta behöver hästen ett innetäcke där mängden foder i täcket får anpassas efter temperatur i stallet. Utöver detta behöver hästen också ett svettäcke i ull eller fleece.

Var rädd om hästens känselhår i ansiktet.

Dålig passform kan ge ryggont

Det allra viktigaste med täcket är att det har rätt storlek och att det sitter bra på hästen. Ett täcke med för stor halsöppning kan glida ner på bogspetsarna vilket orsakar skav eller glida bak över manken och orsaka ett tryck vilket kan leda till spänningar och ryggont.

Kryssgjordar och bensnören håller täcket lättare på plats.

Känslig hud?

En del hästar har lättare än andra att få skav av utrustningen när de är klippta. Under brösta, däckel och däckelgjorden kan man behöva lägga något mjukt. Fårskinn och renskinn är väldigt populärt för att motverka skav. Det är viktigt att utrustningen alltid är ren för att undvika risken för skav.

Skav på bogspetsarna uppstår lätt när hästen ofta har täcke. Ett välpassande täcke är A och O för att hålla skavet till ett minimum. Med en glatt yta på insidan av täcket på den del som ligger mot bogen glider täcket lättare vilket ger mindre friktion. Man kan även spraya bogarna med pälsglans för att täcket ska glida ytterligare lite bättre.
Det allra bästa knepet är dock att bara fästa översta bogspännet på täcket.

Täckesspänne

En konst att klippa snyggt

Har man aldrig klippt en häst tidigare kan det vara bra att först titta på när någon erfaren klipper och sedan ta hjälp första gången. Det krävs mycket övning för att klippa snyggt.

Man klipper alltid mothårs och håller maskinen slätt mot hästen för att inte nypa den i skinnet. Det är också viktigt att tänka på att hela tiden hålla skären inoljade för att de inte ska bli för varma och bränna hästen. Sådana otrevligheter kan sitta hårt i många hästar vilket kan försvåra klippningen för många år framöver.

Håll klippmaskinen slätt mot hästen
Tänk på att alltid hålla maskinen i rörelse för att inte bränna hästen.

Även när man är van att klippa kan det vara bra att ha hjälp. En del ställen är svårare att komma åt, till exempel mellan frambenen. Då kan det vara bra att ta hjälp av någon som lyfter upp frambenet så att hudvecken blir lättare att släta ut.

Håll en hand på hästens rygg när magen klipps När man klipper under magen är det en fördel att hålla en hand på ryggen eftersom man då snabbt känner av hästens reaktion. Foto: Lennart Wiklund

Vilken typ av klippning passar min häst?

Beroende på vilken typ av arbete hästen utför, om den arbetas inne i ridhus eller ute, om den ska tävla under perioden eller ej så finns det olika typer av klippningar att välja på.

Islandsklippning - en klippt triangel på halsens undersida. Passar hästar i lätt arbete utomhus. Hästen behöver sällan täcke med den här typen av klippning.

Islandsklippning på körhäst

Spårklippning - en klippt rand längs med halsens undersida samt längs hela hästen. Halsens ovansida, ryggen, benen och huvudet sparas. Magen klipps. Det här passar ofta för hästar som inte svettas så mycket och som mestadels arbetas ute. Ofta klarar sig hästen utan täcke i stallet, undantaget om den står i kallstall.

Spårklippning på körhäst

Spårklippning med en halvcirkel i flanken
Halvcirkeln i flanken är en variant till spårklippningen om hästen svettas mycket där.

Filtklippning - som spårklippning med undantaget att man klipper hela halsen. Namnet kommer från att det ser ut ungefär som om det låg en filt på hästen där pälsen lämnats kvar. Benen och huvudet klipps ej. Filtklippning passar ofta för hästar som svettas lite mer men som är känsliga över rygg och länd. Att klippa en halvcirkel i flanken är en vanlig variant av filtklippningen.

Halvklippning - en linje från manken till ljumsken. Halsen, frambenen och magen klipps. Ryggen, huvudet och bakbenen sparas. Ganska snarlik filtklippningen och har snarlik funktion.

Halvklippt körhäst

Halvklippning med frambenen oklippta
Att lämna frambenen oklippta är en vanlig variant av halvklippning.

Jaktklippning - allt utom huvud, ben och en "vojlock" av päls på ryggen. Passar hästar som även rids mycket och som svettas mycket eller ofta arbetas i ridhus. "Vojlocken" av päls på ryggen skyddar hästar med känslig hud mot skav av sadeln. Om hästen enbart körs eller bara rids någon enstaka gång kan man istället lämna päls i form av ett däckelunderlägg. Med den här typen av klippning behöver hästen ett kör-/ländtäcke när den arbetas.

Jaktklippning

Jaktklippning
Variant på jaktklippning.

Jaktklippning Körvariant på jaktklippningen med päls kvarlämnat för däckeln. På bilden även halvklippta framben.

Helklippning - man klipper bort all päls inklusive ben och huvud. Passar hästar i hård träning som svettas mycket och ofta samt för hästar som ofta arbetas i ridhus. Passar även för hästar som reser mycket och som tävlar. Även här kan man lämna lite päls på ryggen under däckeln om hästen har känslig hud. Även med denna klippning behöver hästen ha ett kör-/ländtäcke när den arbetas.

Helklippt körhäst

Den enda päls som lämnas kvar på en helklippt häst är triangeln vid svansroten.

Olika varianter

Halvt huvud - klipp ganachen och fram till sidostycket.  Om hästen har kort och tunn päls på huvudet kan detta vara ett sätt att ge illusionen av att huvudet är klippt. Estetiskt passar den här varianten sämre på ett huvud med lurvig päls men funktionellt fungerar det naturligvis ändå. På små ponnyer med tjock päls kan det ibland vara bra att klippa halva (eller hela) huvudet för att huvudlaget ska sitta kvar bättre, framförallt om de också har små öron.

Halvklippt huvud

Halva ben - klipp benen från undersidan av knäet och upp på frambenen och från undersidan av hasen och upp på bakbenen. Den här klippningen kan vara praktisk om hästen har mycket päls på benen och svettas mycket. Den kan också tillsamamns med benlindor ge illusionen av att hästen är klippt på benen eftersom benlindorna döljer skarven.

Halvklippta framben

Halvklippta bakben

Svettskåra - ett "V" på frambenens armbåge hjälper svetten att rinna av lättare när man väljer att inte klippa benen.

Lämna känselhåren

Hästens känselhår på mulen och runt ögon klipps inte. Likaså klipper man inte inne i öronen. Tofsar som sticker ut ur öronen kan man klippa med en vanlig sax eller om både man själv och hästen är van så kan man använda klippmaskinen.

Klippa hästöron
Vik ihop örat och klipp det som stiker ut. Håret i örat lämnas kvar som skydd. Foto: Lennart Wiklund

Klippa hästöron Håll i örats spets och "platta ut" örat med fingrarna underifrån. Foto: Lennart Wiklund

Klippa hästens huvud Hjälp hästen att blunda för att skydda ögat från avklippt päls. Foto: Lennart Wiklund

Klippa hästens ben Enklaste sättet att klippa benen är genom att lyfta upp benet och vila det mot ditt eget ben. Foto: Lennart Wiklund

Längst ner i kronranden kan vara svårt att få till snyggt med klippmaskinen.

Med en vanlig sax kan man göra pälskanten i kronranden jämn och prydlig.

Säkerheten viktig

Det gäller att hålla koll på sladden så att inte hästen trampar på den. Enklast är att hänga upp den högt och sedan ha sista delen runt nacken. Undvik att låta sladden ligga på golvet. Även den mest vana och snälla häst kan bli skrämd och råka kliva på sladden. 
Om olyckan ändå skulle vara framme så är det bra att ha en jordfelsbrytare på sladden som bryter strömmen.

Om maskinen ger ifrån sig en stöt, dra ur sladden omedelbart och lämna in maskinen på reparation innan den startas igen.

Regnkläder är effektivt för att hålla den avklippta pälsen från att fastna på kläderna. Foto: Lennart Wiklund

Text och foto: Pernillha Engström

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Efwa
0

Wow, vilken jättebra artikel!! Ingående, välarbetad och mycket bilder. Skitbra!!

Min häst går bäst på halvklippning och slipper faktiskt ha täcke ända ner till -20. Det fungerar alltså utan täcke med den klippningen men inte med de andra. Jag vet inte varför.

Däremot var bilderna lite överskärpta och stack lite i ögonen.

Ninnii
0

Ni är ju så himla duktiga på att skriva artiklar!!!!

penphotography
0

Tack så mycket! Glad

#1 Bra att du säger till. Tror att det kan skilja mellan olika skärmar. På min ser bilderna aningens mjuka ut fortfarande men det är bra att veta hur det ser ut för andra. Ska ta med det till kommande artiklar.

~Penna~

PP
1

Jag kan inte se alla bilderna…

Teamcalle
0

Bra artikel med tanke på mina undringar. Funderar på att klippa min häst, men han svettas inte förutom när han går hårt och det är inte så ofta på vintern. Men som det står i börja om orken tryter och då funderar jag på om han kan pigga på sig om han inte har all vinterpäls?! Vad tror ni? Och hur mycket päls ska bort?

Zaphix
0

Bra artikel! :)

Har halvklippt eller spårklippt min häst de två vintrar jag haft honom då han svettas så mycket. Men i år ska han gå på lösdrift hela vintern så då vet jag inte hur jag ska göra..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

penphotography
0

Det blir ju lite som att vi skulle sticka ut och jogga med skoteroverallen när hästarna har mycket päls. En del påverkas mycket, andra mindre.

Jag brukar se en markant skillnad på hästarnas ork beroende på om de är klippta elller ej. Ofta behöver man inte ta så jättemycket för att få effekten.

Om din häst inte svettas jättemycket eller speciellt ofta så kanske spårklippningen passar? Det går ju alltid att ta lite till senare om det skulle behövas.

~Penna~

penphotography
0

#4 Det blir en ganska tung artikel att ladda eftersom den innehåller många bilder. Om internetuppkopplingen är svag kan det vara svårt att ladda sidan fullt ut. Vissa tider på dygnet brukar ofta vara lättare.

~Penna~

WinterPrince
1

Kanonbra artikel för mig som går i klippartankar. Första vintern för min häst där han faktiskt ska jobbas. Hoppas kunna undvika täcke i möjligaste mån så det blir nog någon variant på spårklippning. Får avvakta och se vart han svettas.

Agto
0

Det måste vara en otroligt snäll häst att klippaKyss Hur får man dem sådana?

penphotography
0

Han är en pärla att klippa! Tror det är en vanesak, han blir bättre och bättre för varje år. Han verkar tycka att det är skönt också.

~Penna~

Aribigga
0

Jättebra artikel! Lärde mig en sak av egen erfarenhet detta året, man ska verkligen ta sig tid när man ska klippa annars kan det lätt bli olika på sidorna ;) James är klippt med spårklippning och det är snyggt så länge man inte kollar frammifrån.

lurvponnyn.vimeddjur.se

penphotography
1

#12 Det är ganska mycket pyssel att klippa, framförallt om man inte helklipper. Det tar mig omkring en timme att på egen hand helklippa ponnyn i artikeln men om det ska lämnas kvar päls i någon variant så rinner tiden snabbt iväg. Man behöver vara så mycket mer noga vid "skarvar" så det är nog det som tar tid. För att det ska bli lika på båda sidor så kan man använda en mall (vojlock, däckelunderlägg, filt osv) eller rita med krita på hästen.

~Penna~

viktoria91
1

#10 Min ponny brukar stå lös och njuta av klippningen.Flört

Whiteboardpenna funkar bra på skimmlar!

HannaNikolina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här klippte jag mina körhästar i år. Inte så snyggt, men väldigt funktionellt. De "vädras" bra så att de inte blir så varma när man kör, men de kan gå utan täcke i hagen och har kvar päls under selen för att undvika skav.

Agto
0

Vi struntar i om de är snygga eller ej så länge det funkar 😉

Sen vill jag tillägga att vi klipper våra nordsvenskar men de har aldrig täcke inne i stallet trots kallstall och ute har de bara om de är precis nyklippta eller om det är massa nederbörd. Är det massa minus och en klar och stilla dag så brukar de klara sig bäst.

WinterPrince
0

#15  Jag funderar på om jag skulle klippa min häst så också. Han börjar tycka det är varmt nu (men fäller inte ännu). Går dina hästar utan täcke ändå?

HannaNikolina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, mina går utan täcke utan problem med den klippningen!

En vinter klippte jag en ponny såhär… Oj så hon frös, vi fick lägga på de tjockaste vintertäckena hela vintern oavsett väder så den klippningen gör jag inte om.

PP
0

Måste fråga er med rakade hästar om ni märkt av irritation, särskilt framåt vårkanten när iaf mina ponnyer blir lite "stubbiga" i pälsen där de rakats när de börjar byta päls. Jag fick intrycket att de irriterades av bröstan, vilket de aldrig visat tidigare. Fick "lösa det" med att sätta lammskinn på bröstan och det blev iaf bättre.

Nu känner jag mej lite tveksam till hur jag ska raka dem i år - eller om jag kanske ska låta bli (men de har ju redan mycket päls…). De var rakade i en låg spårklippning, men bara framtill (från huvud till armbåge, typ).

Efwa
0

Ja, min får alltid skav framåt våren när pälsen ska bytas och han varit rakad. Brukar kalla den pälsen för svinpäls. Få strån som är sträva och hårda.

Just bröstan får han inget men bakseleremmarna och draglinorna samt fästet i collarn där linorna sitter.

Det är lammskinn (eller fusklamm) som gäller för min häst alla vårar som jag rakat.

WinterPrince
0

Hehe, fick en tanke. Ryttare brukar ju spara päls i sadelläget, underlättar säkert när våren kommer. Kommer se rätt roligt ut på en körhäst. :) Spara päls under brösta, däckel och bakselen. Blir lite "fläckigt".

penphotography
0

Jag klipper regelbundet under vintern. Upplever att skavet minimeras om jag hela tiden håller svinpälsen borta.

~Penna~

Agto
0

Men blir det riktigt skav eller är det bara de där riktigt långa svin-stråna som försvinner?

På våra som vi klipper så känns det bara som det är de där långa stråna som försvinner men de oklippta märks inget skav. Känns som att eftersom åren är av annan kvalité så är de mer ömtåliga och därför slits de bort?