Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 3022 ggr
Pelzi
2

Spänna däckelgjorden ?

Hur hårt ska man spänna den remmen som ligger närmast  magen och den som går utanpå  den som ska sitta lite lösare alltså.

Mina skaklar studsar ganska mycket när han travar i öglorna alltså, varför det?

sist jag körde så fick gulliwer gropar där var däckeln hade varit, vad ska jag göra åt de?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Efwa
1

Om man har draglinor och baksele kan man dra åt däckelgjorden den närmast magen, som ett lite hårdare skärp ungefär. Selen dras av linorna och bromsas av bakselen så däckelgjorden har inte så stor funktion. Däremot tycker jag man bör dra åt den som en sadelgjord ungefär om man nu inte har draglinor eller baksele. Det är dock inte att föredra. Att skaklarna hoppar är svårt att säga, kanske ingen tyngd i dem så att de ligger i skakelhållaren? Har din häst gropar där däckeln ligger i pälsen (tjock päls) eller kan det vara så att den ligger dåligt? Det bästa är att fråga någon som kan komma till dig och kolla. Det är ju så svårt att säga något när man inte ser, inte vet vad det är för sele, vagn eller häst.

[Shettisar]
0

På min vagn berodde hoppande skaklar på att det var alldeles för lite vikt i skakeln.Detta är nu åtgärdat dock.

Vikten på skaklarna har ju klart betydelse men rockarden i sig skall vara balanserad i sig själv. Trycket som du får på hästen variera beroende på hur många man är på rockarden och hur lasten fördelas och om man tex går nedför eller uppför. Testa dig fram genom att ha en eller två personer i rockarden när du själv håller i skaklarna och be dem luta sig fram och bakåt. Du bör ju inte få bakåtvikt någon gång. Hästarna är ju oftast vana vid att bära vikt på ryggen så det brukar inte vara ett problem. Att tänka på när man kör med 2 hjulig vagn är att ha en ordentlig däckel som fördelar trycket på en stor yta och lämnar manken fri.Har läst på något forum att de rek 11kg vikt i skakeln( med kusk och groom i vagnen),men detta kan säkert någon mer insatt svara på gällande rockards ialla fall.

blacksmithfarm
2

Nja, att det ska vara så mycket vikt i däckeln håller jag inte med om. Det optimala är visserligen att ha en aning vikt i skaklarna, men 11kg låter ganska mycket även om man har en bra däckel. Det blir dessutom en högre belastning på skaklarna om man har mer vikt än nödvändigt i dem, beroende på vilket material rockarden är i kanske den klarar det, men det finns en risk för att de inte gör det. Det är skillnad i anläggningsyta/viktfördelning mellan en däckel och en sadel.
Men visst är det så att det hoppar en hel del om man har bakvikt, och det är inte bekvämt, varken för kusk eller häst.

Det är, som du säger, väldigt bra, och nyttigt, att testa vart vikten ligger genom att be någon sätta sig i rockarden. Testa gärna att dra dem också för att se vad som händer.

Det är svårt att säga vad som behöver ändras när man inte ser ekipaget. Om du har bakvikt kanske du behöver sitta längre fram? Kanske behöver skakelhållaren sitta högre/lägre i selen för att få rätt balans? Det bästa vore nog om du kan få hjälp av någon som kan komma och titta när du kör.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

[Shettisar]
0

#3 Alltid lär man sig något ;-) Som sagt jag läste det på ett annat forum så helt säker är jag inte. Själv så gjorde jag som det stod i mitt övriga inlägg och vagnen (rockard) ligger still och alla är nöjda.

Pelzi
0

Jo han har ganska tjock päls, nästan vinter päls och har haft det hela sommaren konstigt nog, provat b-vitamin och sånt och frågat veterinär men nä han är sån bara han har även tjock päls på sommaren.

men groparna var kvar änn idag konstigt nog men jag kanske måste fluffa upp pälsen bara ska kolla på fredag :)

skacklarna är ganska tunga så jag tror inte dem är för lätta, ska slänga in en bild här snart.

Vart hittar man en sån där som fördelar trycket från däcken?, helst någon bra inte nån från hööks har provat den men den var dålig och inte så tjock alls.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Agto
0

Jag spänner inre gjorden så att den bara ligger ann men inte så den sitter år och sedan yttregjorden utanpå. Har ibland glömt att dra åt den yttre och då har skaklarna hoppat runt lite väl mycket. 

Jag spänner aldrig så hårt som en sadelgjord för selen ligger kvar iallafall och jag vill att de ska kunna utvidga lungorna så att de kan andas ordentligt utan något som tar emot.

penphotography
2

Jag gör som Agto. Drar inre gjorden så den ligger emot hästen. Tar alltså inte i och drar när det tar emot. 

Yttre gjorden gör jag olika med beroende på vagn. Till maratonvagnen låter jag gjorden vara ganska lös eftersom jag vill att hästen ska få gott om plats för ytterbak i snäva svängar.
Till giggen som är både bredare mellan skaklarna och har dessa högre upp fäster jag gjorden något tajtare för att skaklarna ska vara mer stilla i gupp och liknande. 

En sele som passar hästen väl ligger stilla utan att man behöver dra åt den hårt. 

Det är en vanlig missuppfattning att det ska vara vikt i skaklarna. En rätt, till ekipaget, inpassad och balanserad vagn ska vara i våg. Hästar som går med vikt i däckeln från skaklarna får nästa alltid ett mer markbundet och kortare steg än hästar som är fria från tryck.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus