Alternativ körplan
Jag försöker hitta ett vettigt ställe att dressyrköra på nu när vintern kommer krypande.
Har ingen paddock eller platt hage att vara i vid stallet, så ge mig iväg måste jag.
Har funderat på om jag kan vara på grusparkeringen utanför idrottsplatsen (får ju kolla innan så det inte är träning). Räknas det som allmänn plats (allemansrätt)? Hur mycket slitage blir det om jag skulle köra ett dressyrpass där säg 1ggr/vecka?
Är det för hårt underlag att träna kontinuerligt på? Antar att man vill ha något hårdare än när man rider, men blir det för hårt? Skulle säga det är ungefär samma underlag som om jag ger mig ut på grusvägarna runt stallet.
Fördelen med platsen är att det är gott om lyse och det skottas på vintern. Den är slät och fin och håller sig torr även när det regnat mycket.
Åka till ridhus? Jo visst går det, men det är väldigt högt tryck på klubbens ridhus, och ridbanan mig veterligen är inte användbar vintertid. Att boka ridhuset för att få vara själv (annars får väl de andra hästarna dåndimpen) blir inte ekonomiskt hållbart i längden.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag kan inte tänka mig att dressyrträning på parkeringsplats går under allemansrätten. Men det går ju att fråga klubben, så säger de förhoppningsvis ja.

Jag har tränat på en sådan, det går alldeles utmärkt bara man frågar om lov och följer de regler som finns-
Tack för svar! Tänkte först att eftersom parkeringen var utanför området kanske det inte var klubben som hade hand om den. Men jag ska definitivt fråga först.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Ja fråga först och om du får vara där så tänk på att vara jättenoga att mocka efter dig. Icke hästmänniskor är helt galna på hästskit 😉