Kommandoord vid körning?
Jag håller på att lära mig köra dotterns urvuxna ponny. Hon är körd tidigare och vissa ord förstår jag hon är van vid och kan. Exvis "trava". De behöver ju kunna många fler röstkommandon när man inte sitter på hästen och jag tränar det vid tömkörning.
Vilka ord använder ni?
Jag smackar när hon ska starta och säger trava och galopp när hon ska göra det. Och så "ptroo" när hon ska göra halt. Men när hon ska sakta ner till skritt? Eller öka takten? Fler braochha-kommando?
Hälsn Kerstin Nybörjare
Skritt - Smackning där man klickar med tungan
Trav - S-ljud
Galopp - Smackning med läpparna
Sakta ner/sakta av - "Ho" tills önskat tempo är uppnått.
Halt - "Ptro"
Är dom kommandona jag använder.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Skritt - En smackning
Trav - Två smackningar med läpparna i rad, tätt inpå varandra
Öka takten - Pssssss… eller pss!
Galopp - "Hepp!"
Sakta av - Ptroohooo…
Halt - Hooo…
Typ så… ;'D
- 'Kom' - "halvhalt"/gör ponnyn uppmärksam på att det kommer ett kommando snart.
- Smackning - skritt
- "Ssst"-ljud - trava
- Sssshht (typ) - öka traven
- Fram - öka tempot, alt. sluta tveka och gå fram/förbi det läskiga.
- Whoa - långsammare tempo/avsaktning
- Saktaaaa - avsaktning
- Ptroo - Halt, används bara för halt
- Japp - Galopp/öka sista delen av hindret/banan.
- Back - ryggning
- Vänd - när han måste gå sidvärts för att komma runt en snäv sväng. ex. vända på en grusväg…
Jag är väldigt noga med att skilja Ptroo från andra avsaktningskommandon, just för att det alltid ska betyda stanna och stå still. S-ljud hör också alltid till trav för mig. Resten är jag väl, tyvärr, inte alltid riktigt lika konsekvent med…
Viktigast är ju ändå att du känner att hästen förstår vad du menar. Det handlar ju om kommunikation och känner du att hästen svarar/förstår ett visst kommando så kör på det. Ni ska komma överrens och förstå varandra. Själv har jag efterhand hittat kommandon som min ponny reagerar på och har lärt sig tidigare, Japp är ett av dem, och då har jag behållt dem och lärt om själv.
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Smackar för skritt och ökning. Kan även använda det för att hålla takten. Sss för trav. Galoppen har vi inte kommit till än. Woa för att sakta av. Steady för att lugna. Ptro för halt, ofta följt av ett stand. Pratar generellt engelska med min häst.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Smackning för att börja skritta, eller öka tempot.
Ssss för trav.
Pussljud för galopp.
Hooo för avsaktning.
Ptroo för halt (enbart halt, ifall det skulle hända en olycka ska han veta att det är just halt).
Back för ryggning!
Som en tränare sa, ordet/ljudet spelar ju egentligen ingen roll bara man använder samma, vill man kan man ju säga falukorv varje gång hästen ska galoppera, det fungerar säkerligen lika bra ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Oj då så mycket bra hjälp jag fick här då!!!
Jag vet ju med erfarenhet att hunddressyr att det handlar om att vara tydlig för den som ska förstå. Det betyder att jag måste lära mig själv först vilket ord som betyder vad och som jag kommer ihåg i ryggmärgen. Nu ska jag utveckla min ordlista och pröva mig fram!
Tack för hjälpen!

Skritt- smackning
trav- s-ljudet
ökar- starkare s-ljud
galopp- har jag inte riktigt kommit på än, vi har inte riktigt galopperat så mycket bara lite då min bara är fyra :)
sakta farten- "saktaa"
halt- ptroo
ryggning- back
:)
Carpe diem!
Skritt: smacka
Trav: Kom ssssssss
Galopp: Baaaalopp (vet inte varför det blev med B i början) eller vissling
Snabbare i någon gångart: smacka
Ändra gångart nedåt: Saaakt aaav
Stanna: Prrrrr
Backa: Back
Ändra tempo nedåt i befintlig gångart: Teeempo
Skritt- smack med tungan
Trav- S-ljud
Galopp- GALOPP
Övergång nedåt- saaaktaaa
Halt- Ptroo
Höger/vänter- lätt tömtag och så säger jag kom
Korrigering av häst när man till exempel spänner för eller inne på stallgången - ett steg
Muntlig halvhalt inför kommando upp i gångart/tempo/ryggning - kom
Halt - ptrroo
Skritt - smacka (kindljud)
Trav - sss
Galopp - en smackning (med läpparna). Pisken styr vilken galopp.
Öka tempo i trav - sch
Öka i galopp - två smackningar
Full fart - Hepp, Japp
Minska i befintlig gångart - whoo
Sakta av mellan två gångarter - aakta (jag använder inte s:et i sakta eftersom jag har sss-ljud som travkommando.
Rygga - back
Halt: Stanna
Skritt: Smackning
Trav: Schh-ljud
Galopp: Galopp
Ryggning: Backa
Ökning i galopp: Yiiihaaa
Avsaktning: Rrrrrrrrr
lurvponnyn.vimeddjur.se
Skritt: smackning
Trav: ssccch
Öka: smacka eller sch-tsch-tsch (svårt att skriva)
Galopp: Japp
Minska: Hååå
Halt: prrr-o (prr förbereder, på O ska de stanna)
Rygga: back
Sen försöker jag få in lite kommandon i hinderkörningen:
svänga: höger/vänster
Skarpare sväng: kom kom
Full fart: Jah-jah
Halvhalt/koncentrera er: Hepp
Är det bara jag som använder ord?
Skritt från halt - vevar bara lite med tömmen
Trav från skritt - Traaava
Galopp från trav - Gaaaaalopp (och börjat lägga in vev med vänster töm för vänster galopp och vice versa)
Sakta ner från galopp-trav/trav-skritt - Saaaakta
Öka takt i trav/galopp - Ööööka
Lugna tempot i trav/galopp - Luuugna dig (nu för tiden används denna flitigt ;) ).
Halt - Stanna.
Och säger även Backa när jag vill att hon ska backa!

Här är det många komandon att hålla reda på:
Skritt: "Gå då" eller "klickning" med tungan, ibland ett jah, då går vi!
Trav: Traava
Galopp: "Gaalopp!" (ofta följt av ett tjo! eller wee!)
Tempo ökning: smackning
Bryta av: (S)aaktav (förr använde jag s-ljud för trav så jag tog bort "s"-et i detta kommando
Stanna: Prrrro! ska vi stå ett tag eller jag ska lämna vagnen förtydligar jag med ett "stanna!"
Höger: Gee!
Vänster: Haw!
Backa: koom back, följt av back-back-back för varje steg jag vill ha bakåt
Jag slutade "ss-a" fram traven för jag märkte att jag fick en spändare trav då. De tyckte själva ljudet var lite obehagligt. Får mycket trevligare trav med ordet trava