Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 2346 ggr
LillyElisa
0

Roslagsvagn eller oxer?

Hej!

Står och väljer mellan att köpa en begagnad roslagsvagn av äldre modellen med hårdgummihjul eller ev. en helt ny Oxer från Ädelssons sadelmakeri.

Jag har aldrig haft möjlighet att prova en roslagsvagn eller någon annan  "lite finare" vagn heller för den delen. Jag har bara kört med enklare hemmasnickrade modeller. Men vad jag förstår när jag läser om vagnar kan det vara en väldigt stor skillnad.

Det är inte tänkt till tävling utan för att komma ut på grusvägar och lite träning på ängen.

Vad är ett rimligt pris på en välvårdad roslagsvagn äldre modell till b-ponny?

Hoppas att någon kan hjälpa mig i mina funderingar.

LillyElisa
0

Och en fråga till, för någon som inte tävlar, är det dumt att ha hårdgummihjul? Borde jag satsa på luftdäck istället?

Silenos
0

Jag har en gammal Roslagsvagn med stora luftgummihjul och en Globusrockard till mina shettisar.

Globusen är smidig, lätt att transportera om jag ska åka iväg själv.

Men här hemma kör jag oftast med Roslagsrockarden. Skönt att sitta högt/se över hästen. 

Jag köpte min Globusrockard ny för 2000 kr för tio år sen. Roslagsvagnen betalade jag 3000 kr för .

Skulle jag idag ha ca 5000 kr att köpa vagn för, skulle jag i så fall välja att leta efter begagnad Roslagsrockard ( det går att hitta för det priset emellanåt ) .

LillyElisa
0

Tack!

Det är precis den vagnen jag är intresserad av. Så 5000kr för den vagnen inklusive sele är ett okej pris då, även om du gav 3000kr för din?

Vet du om det går att byta hjul på den äldre modellen av roslagsvagn? Jag har hört att det ska vara dyrt att byta hjul men jag undrar just om det ens går när den är lite äldre.

LillyElisa
0

Det är den här oxern jag tittar på som jag vet att tidigare ägare kört russet med.
http://adelssons.jetshop.se/oxer-p-103-c-152.aspx

Soltrollet
0

Jag sålde nyligen min roslagsrockard av äldre modell för 5000kr utan extra utrustning. Den hade dock luftgummihjul. Jag kan nästan tycka att jag sålde den billigt. Jag bytte hjulen 6år tidigare och de kostade ca 2500kr tror jag. Det går bra att hitta nya hjul till de äldre modellerna, men de kostar. Hjulen är ganska enkla med en form av standard hjullager som jag bytte precis innan försäljning, alltså det kommer nog alltid gå att hitta nya hjul om du behöver. Varför vill du ens byta hjul? De hjulen som sitter på vagnen i annonsen är bra hjul.

Silenos
0

5000 kr är bra pris för vagnen i annonsen. Min var billigare, men är också äldre/klumpigare.

LillyElisa
0

Vagnen är redan såld. Vi hade bestämt att jag skulle komma i helgen men hon hade redan sålt den. Typiskt.

Får leta vidare. Om ni har en liknande vagn i närheten av Göteborg som ska säljas så får ni gärna höra av er!

Eller komma med tips om andra vagnar som kan passa.

Angående hjulen så har jag aldrig kört hårdgummihjul och jag tänker att de ser lite studdsigare ut på grusväg. Men så kanske inte är fallet. 

Tack för de svar jag fått.