Stretching!
Stretchar ni era hästar? Jag som kommer från travvärlden är ju "uppväxt" med stretching som en del av vården. Så jag skulle tycka det vore kul att höra hur ni gör! :D
Jag gör det aldrig. Jag har gjort det förr men kände ingen skillnad på hästen. Sedan såg jag någon artikel för några år sedan som jag ju givetvis inte har kvar källan på, som påstod att hade man en gång börjat var man tvungen att fortsätta stretcha hela hästens liv. Om det är sant eller inte vet jag ju inte men eftersom jag inte kände skillnad på förra hästen så skiter jag i det nu. Märker du skillnad?
Vilka fantastiska bilder förresten!
#1 Spännande med erfarenheter! Mitt sto är ganska överbyggd i baken och därför ligger mycket tyngd på bogen. Jag upplever henne som betydligt luftigare och mjukare med lite stretching! Jag har dok tränat och tävlat ett flertal hästar tidigare och jag har blandade erfarenheter. Det jag skulle vilja påstå är att en välbyggd och korrekt tränade häst har mindre problem utan stretchingen. :)
#2 Tack så mycket! :'D <3
Jag rider integrerad ridkonst där det handlar om att stretcha hästen och det ger väldigt bra resultat med mer muskler, bättre bärighet och bättre rörlighet. Om min häst bara blir körd så blir han efter ett tag lite tung i handen och för mycket tyngd på bogen.
Har även stretchat honom när han hade en låsning i rumpan och blev ojämnt musklad i sina bakben. Det hjälpte honom jättebra och han började sätta musklerna mer jämnt.
Låter ju konstigt att man måste stretcha sin häst hela livet då musklerna förändras från dag till dag. Tränar min sin häst så gott som dagligen så märker man ju om den blir lite stel någonstans. Eller om stelheten fortsätter så kan man ju hjälp av en massör/naprapat/kiropraktor etc för att ta bort ev läsningar i musklerna så att hästen kan arbetar normalt igen.
Japp! 😃
Mitt sto stretchar jag efter varje pass, dock inte hingsten ännu eftersom vi inte riktigt kommit igång med något jobb att tala om. (Korta pass på 15 minuter i mest skritt)
Tog väl kanske 2-3 gånger innan damen förstod, men sedan var hon helt med på noterna och tar verkligen i och hjälper till.
Har i princip alltid stretchat mina pållar. Min arabkorsning som jag red western med, började jag alltid dressyrpassen med stretching - 1 km skritt till ridhuset, stretching innan jag satt upp och så mer stretching när vi kom hem till stallet igen.

Läste en artikel om stretching, man hade delat upp 3 olika grupper. Hästar som aldrig stretchades, dem som stretchades 3 ggr veckan och dem som stretchades varje dag. Dem som stretchades 3 ggr/veckan märktes stor skillnad på! Dem som stretchades varje dag blev det motsatt effekt på.
#6 Spännande! Ja, för mig är det inte aktuellt med stretching oftare än 3 ggr i veckan i vilket fall eftersom det är så ofta jag kör, men helt klart värt att tänka på för den som motionerar sin häst dagligen" Kanske bör dessa ryttare/kuskar inte stretcha efter varje pass då..? :)