Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 2219 ggr
vikkypedro
4

Maratonvagn?

Hej!

Nu är jag en glad amatör som bara börjat intressera mig nyligen för att ev testa en tävling med min shettis. Men, nu måste jag få ställa lite (säkert dumma) frågor till er experter.

Vad är skillnaden på maratonvagn och rockard/gig? Är det enbart att en maratonvagn har fyra hjul?
Och skillnaden på en maratonsele samt vanligt delad bröstsele, är det att maratonselen är grövre?

Om vi låssas att jag vill starta debutantklass i körning - måste jag ha maratonvagn i maratonmomentet?

Sen behöver jag tolkningshjälp av TR - det står att minsta spårvidd måste vara 125. Men sedan står det " OBS fri vagnsbredd för debutantklass i alla deltävlingar". Då får jag alltså i debutantklass ha min rockard som bara är knappa 100?

Och för enbet ponny finns ingen lägstavikt på vagnen i maratonmomentet?

Fler frågor kan komma…

blacksmithfarm
2

Lite generaliserande kan man säga att:

Gigg = tvåhjulig med Stora hjul

Rockard = tvåhjulig med Små/Mindre hjul

Maratonvagn = fyrhjulig vagn, designad med tävling i baktanke. Den har en groomplatta (plats i bak där groomen står). Beroende på hur avancerad den är har den broms på alla hjul, broms på vändkrans, styrfördröjning, mm.

Vi har en artikel i ämnet som heter Olika typer av selar. Nu när syntetselarna kommer allt mer känns det som att gränserna mellan de olika typerna av selar suddas ut mer. För mig är en maratonsele en sele med någon typ av lös brösta (rak, svängd, french collar osv.).

Nej, du måste inte ha en maratonvagn i debutantklassen, det går bra med en rockard också.

Ja, det är fri vagnsbredd i debutant, så du kan ha din rockard. Men vill du sedan fortsätta behöver du ha en bredare vagn.

Nej, ingen lägsta vikt för ponny enbet/tandem.

Mvh

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

vikkypedro
0

Tack så jättemycket! Ja planen är ny vagn OM vi tycker det är roligt att tävla. Men vill ju gärna testa på först. Nu har jag iaf lite mer kött på benen, kanon!

Silenos
0

Var bor du ? Rid o Körklubben Shetland anordnar tävlingar i Dressyr o Precision på enkel nivå där du också kan få tips och råd. Till våren kommer vi också ha en del träningar. Mer info www.klubbenshetland.se

vikkypedro
0

#3 bor i Örebro. Verkar vara dålig aktivitet här, men verkar vara lite mer i Värmland som jag sett, får hålla lite utkik! :)