Sprida körsporten?
Det senaste veckorna har det debatterats i sociala medier om körsportens utveckling och hur vi kan sprida körsporten.
Det hela började med att Eva Österlund (skriver om körning på bland annat Tidningen Ridsport och Equestrianwords) skrev på sin facebooksida: "Körsporten - finns den kvar??? hört på Flyinge under breedersdagarna."
Flera bloggare har skrivit inlägg på ämnet och debatten har även pågått på Facebook, bland annat i gruppen Körfolk.
Apropå det där med att sprida körsporten 19 okt
Körsporten har unika förutsättningar 13 okt
Funderingar 9 okt
Sprida körsporten 8 okt
Körsporten - finns den kvar??? 8 okt
Vad tycker ni? Vad måste till för att få fler att börja med körning och att vilja tävla? Hur kan vi marknadsföra vår sport?
Jag svarar med en länk till mitt senaste blogginlägg ;)
Körning, Hästkörning, Sportkörning eller Tremomentskörning?
Jag tycker att det är ett problem att Körning kan associeras med så mycket annat innan man kommer till just vår gren. Det blir motorsport, eller liknande för många som är oinvigda i hästvärlden. Och även om de förstår att man kör häst så måste man ganska ofta förklara att det inte handlar om trav.
Och dessutom använder vi själva olika namn för vår sport. Det känns som vi har ett problem här, tycker jag.
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Jag håller med. Det är alldeles för grötigt. Inte bara namnet på sporten utan också till exempel Maraton. Säger inget om vad det faktiskt är. Hinderkörning är ett bättre namn tycker jag.
Lätt B och Lätt A är ett till exempel. Debutant och lätt beskriver mycket bättre vad det är för svårighetsgrad för någon som inte är insatt i sporten.
Precis. Det hänger väl kvar sen gammalt misstänker jag. När det var 5 sträckor var det väl mer likt Maraton, men nu är det ju inte det längre. Dags att uppdatera oss?
Tycker även att Konkörning kan vara ett alternativ till Precision. Det är i och för sig inte ett lika stort problem som Maraton. Precision ger ju i alla fall en hint om vad grenen går ut på.
Håller med om klassnamnen.
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014