Bruksprov
Hejsan!
Jag ska på söndag visa min lilla shettishingst på hingstpremieringen och även göra bruksprovet med honom.😮 Jag är jätte nervös!! Är det någon som har nå bra sista minuten tips? Han är supercool när vi kommer bort och tränar och även på utställning och vid tävling. Jag har bara sett bruksprov på utube så jag vet inte riktigt vad jag ska göra så alla tips mottages tacksamt. Har bara hört att det inte ska vara svårt iallafall…
Mvh
Anna-karin och Demo
Jag vet ju inte hur erat bruksprov ser ut men jag har gjort det som är för fjordhingstar.
Men det brukar vara en bangenomgång före.
Nu förstår jag att du mer vill ha tips på hur själva bruksprovet kommer se ut men tänkte att andra tips kanske också var något du ville ha.
Lite nervös är man nog oavsett hur många tips man får. Det ska man kanske också vara, annars är man ju lite konstig tror jag.
Det tips jag kan ge är att försöka känna trygghet i att ni kan det här. Ändra inte några rutiner inför provet utan gör som ni alltid gjort så han känner sig trygg och vet vad som ska hända och känner sig lugn.
Du ska få godkänt, det är viktigast. Att göra ett fantastiskt bruksprov vore ju det bästa men det ska inte styra hur du känner när ni gör det. Att bli arg för minsta fel är inte produktivt utan kan stjälpa.
Lycka till!!

Bruksprov för Shetlandshingstar är inte avancerat. Man skall visa an- och avspänning för vagnen, skritt, trav och halt. Man brukar byta varv genom att vända snett igenom.

TS - förra året stod det med i katalogen hur det går till och hur det bedöms (förutom hur själva poängen värderas). Finns det inte med i år?
PP tyvärr så står det inget men jag tänkte mest på om det kanske fanns några som gjort det och kanske har nå bra tips. Det ska nog gå bra för han är sån cool kille, men man vet ju aldrig…. Ska du dit och titta på alla vackra killar?
#1 Tack för bra tips!🙂

#4 Ja, jag hoppas att jag är kry nog att åka och titta och jag skulle gärna se några bruksprov också, men de brukar avhandlas lite i "skymundan" tycker jag.
Jag har aldrig gjort något bruksprov, men min uppfattning är att det går ut på att visa att hingsten är körbar, dvs att den kan stå still vid an-/frånspänning och i halter, att den har framåtbjudning och att den är så pass lydig att den går att köra rakt efter spåret, vända och byta varv (de jag har sett precis som #2 snett igenom) samt gör fina övergångar. Det fixar ni galant!
#PP Tack så mycket! 🙂 Det är bara jag som ska göra bruksprovet i höst så det känns som man har mycket att bevisa utifall det kommer folk "utifrån"shettisvärlden som kommer och tittar…. Jag har sökt på utube men bara hittat russ som gör bruksprov men Elin Sthare som har gjort ett fantastiskt jobb med inkörningen har även hon gett mig lite tips och råd.
Tack alla för tips och råd!!
Anna-karin och Demo
Grattis till ett jättebra bruksprov, jag är stolt över er!
#8 Tack så mycket "fröken" Elin.🙂 Jag är överlycklig för min kille, Vi har gjort ett bra jobb du och jag😉. Poängen var 9 10 8 9=36 medel 9. Vi fick så mycket beröm att jag fick "stå päls" över hela kroppen!
Världens bästa Demo!!!
#9 Grattis! :)
Ha en trevlig dag!
#10 tack så mycket!! jag är så stolt över min kille så nu överväger jag faktiskt om jag ska försöka ta mig iväg till någon träning för instruktör istället för att bara harva på hemma. Jag har ju ganska nära till Sala och är ju t o m medlem där…. ska bara samla lite nerver så jag törs….🙂
Klart att du ska! Det är ju jättekul med körning!
Självklart ska du det! Det finns två bra tränare i Sala ju. Den ena för inkörning och påbyggnadskurs eller den andra för fortsattkörning. Jag själv tränar där så det vore kul att se dig. Jag tror att du, med tanke på att du kommit en bit ändå, ska träna för den andra. Du har en välinkörd häst och det är det enda som krävs. Har man vågat en gång så är man igång sedan. Det är inte så läskigt som man tror och tränaren är bra och anpassar sig.
#9 Grattis!!
Jag kanske ska våga mig iväg och titta på en träning till att börja med. Mina 2 grabbar har fått lite av en Viloperiod nu efter bruksprovet och går bara med vagnen två ggr i veckan. Men det är väl träning i salatrakten snart tror jag som. Jag kan åka och titta på… Tack för alla grattulationer!!
#15 Träningen är nästa helg dvs den 2:a och 3:e november. Om du kommer dit på lördagen precis före lunch så är jag där och tränar. Jag börjar 11.45. Kom och presentera dig för mig så kan vi prata lite. Jag har en musblack fjording.
# 16 Det ska jag absolut försöka med, var är träningen? Vad jag förstår på mailet så är det salbohed på lördagen. Vart i salbohed? Det vore jätte roligt att se, jag behöver en nytändning nu för att komma igång efter vilan.
Mvh
Anna-karin
På lördagen är det på sorf, ridskolan. Söndagen ska vara i salbohed.