Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 1614 ggr
__Prenses
0

Tips till block häst

Hejsan! Jag har börjat hjälpa en av mina kompisar med hennes shetlandsponny, en överväxt 15 åring.
Nu är det så att denhär ponnyn har blivit riden ensam av småbarn förr före hon köpte honom. Han har varit ganska egensinnig och barnen har bokstavligen sparkat och slagit honom med spö hårt (!) när han inte har gjort som de velat.
Han har dessutom HAFT obehag för ridhus och ridplaner och har stängt av helt när man kommer in dit, men nu har vi fått bort det problemet. :)
Pga. detta så blockar han emellanåt, han stänger helt enkelt ut människor när det är något han inte vill.
Om man stressar honom och försöker mana på honom när han står fastfrusen så kickar han, och han kickar väldigt hårt mot människor.
Annars är han väldigt trevlig i hantering och vid icke stressande tillfällen, vill gärna vara med människor och är nyfiken.
Han är trots allt inte spörädd.

Nu har jag varit med och försökt hjälpa henne med honom, och vi har börjat om från början med tömkörningen. Det har hittills gått superfint, han kickade inte alls senast då vi tömkörde och han to.m travade och hade lite energi i steget. (annars är han ganska saaaaktaaa… kanske det beror på orsäkerhet?)
Jag har mest fokuserat på att det ska vara LUGNT och harmoniskt. Först att skritten ska vara bekväm och han ska vara avslappnade och förstå vad som menas. Jag har inte alls fokuserat på fart eller energi då han blir fort uppstressad. Ägaren har haft lite problem med att smacka och försöka få honom mer framåt, men har sagt åt henne att det är inte det viktigaste just nu att få honom att gå i viss takt utan att han ska vara lugn och fridfull.

Iallafall nu till frågan: Vad ger ni för tips och råd för denna ponny, hur skulle ni göra ?

Agto
0

Att inte kräva något av honom för att han skall vara lugn och fridfull tror inte jag är rätt väg utan tvärtom gör lite övningar så han blir lite mer vaken och får framåtbjudning. Utan framåtbjudningen så kan man liksom inte göra något alls som blir bra. 

En bra övning för att få framåtbjudning är att man tvingar dem att gå med väldigt korta steg i lågt tempo kanske 10 meter och därefter så ska de gå i fri och vägvinnande skritt 10 meter med utsträckt huvud och långa steg. Syftet är att de ska tycka det är jobbigt att gå med korta steg och få in baken under sig och när man sedan manar fram dem i friskritt ska de tycka att det är skönt att få sträcka ut halsen och självmant ökar på stegen. Ingen lätt övning men om man får igenom den så brukar de få mer framåtbjudning och bättre balans. Börja i skritt  och när den funkar där så kan ni göra samma i trav. OBS kolla så att den verkligen korta steget och inte bara har lågt tempo. Använd både rösten och om han inte lyder så förstärk hjälpen med pisk tills han fattar och sedan bara lyder rösten. Tycker han att pisken är otäck så smek honom med pisken över hela kroppen när han tex står och äter då han slutar att förknippar pisken med obehag. Håll på tills han slutar stressa och när han blir lugn så slutar du med övningen så han förstår att han fortfarande ska vara lugn även om han ser och känner pisken på sin kropp.  Tänk också på att det är inte bara när ni har selen på som det är "övning" utan ta alla tillfällen i akt när ni sköter om honom och ger han mat eller bara går med honom i grimma osv. Syftet måste vara att han känner att han kan lite på er och ha förtroende för vad ni ber honom göra och känna sig trygg i det. 

Tror ni kommer att lyckas alldeles utmärkt! Lycka till!

__Prenses
0

Vi hade igår en träning för en utbildad domare och tränare och han rörde sig knappt en meter. Ingen skillnad fast hon tog tag i tränset och försökte få honom att gå, enda gången han rörde sig var när hon gick med morotspåsen framför.. ;) Och fast pisken rörde i honom så inte en meter.. Suck!

__Prenses
0

Ingen som har mera tips ?

Joystick
0

Han har inte ont någonstans??

WinterPrince
0

Har ni testat att släppa honom lös i ridhus/på ridbana. Jag hade nog låtit honom gå där en stund, kanske pyttsa ut lite hö lite var stans och få honom bekväm på ridbanan. Så han inte tänker varje gång ni går dit: Ånej, nu kommer de kräva en massa av mig och jag måste jobba.

Soltrollet
1

Ett litet snabbt svar: var mycket konsekvent! Så han lär sig vad som gäller och kan lita på er. Barn slår lite närsom och är svåra att förstå för hästar. Om han nu gillar att göra det ni vill för godis så är klickerträning det mest effektiva. Googla och läs på lite. Genom att lära in ett ljud för godis och sedan kanske börja trickträna honom så kommer han nog snart tycka ni är roligare. Att träna trick kommer förhoppningsvis vara helt nytt för honom och därför har ni en grund som är nästan helt fri från problemen. Gör det hela kul! Att bråka med djur tycker jag bara kan bli fel, bråket består nästan alltid av att man själv är dålig på att kommunicera. Hur hade du gjort om han var ett barn och inte en häst? Min unghäst har varit riktigt svår att motivera och det som faktiskt gjorde att allt lossnade var att vi började leka. Jag släppte honom på ridbanan och sprang allt vad jag hade åt ett håll, och han följde alltid efter, tvära vändningar och slalom mellan hinder var otroligt kul. Sedan har vi övat in lite trick (spansk skritt och backa på kommando m.m.) och idag spelar det ingen roll vad jag ber om, bara jag förklarar så VILL han utföra det! Försök kommunicera med honom från hans synvinkel så kommer ni nog snart över det här! Lycka till!

__Prenses
2

Han blir hela tiden bättre och bättre! Han har blivit positivare till att jobba och när vi har träning så betyder det inte heller att vi i en timme slarvar på med samma övning. Utan vi byter och dessutom leker vi och det tycker han är kul!

Nu har vi även fått honom att tycka hinder är roligt. Förr har han med sin fång måste HOPPA hinderbanor på 50cm så hinder har han förknippat med något väldigt dåligt, men nu hoppas han glatt 30cm hinder och bjuder och vill hoppa dem SJÄLV! :) Inget tvång utan han väljer själv. :)

Alla "nya" saker (som han redan kan som te.x. sadel) som vi börjar med är något han har svårt med. Han blir med ens negativ, och det är tror jag för att han inte vet vad som förväntas. Men har man lagt fram det positivt två-tre gånger så lättar det och han kan tänka sig att jobba.

det går verkligen framåt, är det någon som skulle vara intresserad av att se filmklipp ? Jag kan kolla med ägaren om jag får ladda upp. :)