Börja köra
Funderar på att börja köra min quarter lite smått för hobbybruk, bara för skoj skull som ett sidoprojekt för att ge lite omväxling för hästen (och för mig).
Han var inkörd som 2-åring hos uppfödaren. Enligt uppfödaren ska han vara körd både med tvåhjulig och 4-hjulig vagn och fungerade tydligt riktigt bra till det. Så hon tyckte det vore kul om jag ville göra det (men inget måste). Men han är inte körd sedan dess och idag är han 5 år och jag har snart haft honom i 2 år. Har funderat ett tag på det här med att börja köra honom men inte kommit till skott (varit en del andra problem som gjort att det inte känts aktuellt), men nu känns det som om det är dags. Tänkte dock börja helt från början igen, eftersom det ändå är ett tag sedan och jag vet ju inte hur han är att köra så bäst att ta det vackert och se så allt fungerar. Tror ni det ligger mycket kvar, eller kommer det att bli som att börja på nytt igen?
Någon som har erfarenhet av att köra quarter? Finns det möjlighet att man kan dra släde med en quarter? Finns det lättare varianter släde? Hade varit kul att kunna köra släde vintertid om det blir ordentligt med snö, saknar det sedan jag som yngre gjorde det med nordsvenskarna.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Välkommen till körvärlden! Klart du ska köra din häst. Tror inte det blir några problem om den är riden och accepterar det. Ta hjälp av en erfaren från kör-världen som kan hjälpa dig att testa de olika momenten som man gör under inkörning. Så länge hästen acceptera det och inte blir spänd så är det bara till att fortsätta.
Vi har en inhyrd Quarter som pga av skada inte kan belastas med western-ridningens rörelser som vi har börjat köra in. Det känns inte heller som det blir några problem. I körningen vill man ju att hästen ska gå framåt med kontakt på tömmen så det inte blir vingligt och det är lite si och så just nu men det går framåt med stormsteg både för häst och kusk/westernryttaren. Man får ju inte glömma att det oftast är en större omställesle för ryttaren än för hästen.
Lycka till!
#1 Jo han är ju inkörd så det borde väl inte vara några större problem. Och han är ju riden regelbundet i snart 2 år.
Jag har kört en hel del förr, och även varit med och kört in flera hästar. Så jag har rätt bra koll på momenten och hur man går tillväga. Har även kompisar som håller på som jag kan bolla med. Tänker mig att jag ska börja själv lite försiktigt och se hur det går. Jag ser ju snabbt om han är chill eller om han blir osäker.
Har funderat lite på det där med kontakt i tömmen. För det vet jag ju att man hade för kommunikationen. Men min häst, som då ändå är körd tidigare, har jättesvårt för kontakt i munnen. Har tränat en del på det i ridningen för att kunna jobba honom, och det börjar ju bli väldigt mycket bättre. Visserligen "tappar han nacken" ibland fortfarande, men han är mkt mer stabil nu än när jag fick honom.
Kul att höra andra som kör med quarter, känns som om det inte är så vanligt nu för tiden.
nej quarter används väl mest till de olika western-grenarna men det är ju ett bra komplement att köra dem.
"Vår" guarter går också bakom tömmen och jag trodde det hade med westernridningen att göra där det ser ut som de ofta går på lång tygel och bara sträcker upp tyglen när de ska stoppa. Jag tror det krävs lite omlärning bara. Håll kontakt på tömmen och om hästen går bakom lodplan så håll kvar kontakten (vilket ofta innebär korta tömmen) och se till att hästen går fram till bettet på det kommando du lär den. När du känner att hästen är på bettet igen så kan man släppa ut på tömmen och då ska hästen "följa med ut" på stödet. Svårt i början men övning ger färdighet som det så vackert heter. Tömkör du utan tömringar så kan man prova att ställa hästen genom att ta ut den ena tömmen lite och då brukar de oftast komma nedåt/framåt och sträcka överlinjen. Goggla på arbete på lång tygel så kan du kanske få lite tips.
#3 Jodå, det är lugnt, jag vet mkt väl hur jag ska träna kontakten med bettet. Och det har vi gjort under en tid nu och börjar bli mycket mycket bättre.
Han är väldigt känslig så om man rör lite för mkt på tömmen/tygeln så kan han lätt släppa bettet igen och "tappa nacken", men han klarar nu att gå ganska stadigt med kontakt.
Däremot så har jag funderat på hur han har blivit sådan. För han är ju körd tidigare, ändå är han så pass vek i nacken och har lätt att släppa bettet. Trots att han har blivit körd, där det ju är så viktigt med kontakten, och knappt riden innan han kom till mig.

En del hästar gör helt enkelt så när de själva tycker det är litet jobbigt, då är det ett "bra" sätt att undvika det jobbiga, enklare med dem som tar upp huvudet tycker jag :D
När man jobbar dem i körning använde de ju kroppen på ett annat sätt, då kan det vara enklare att bibehålla kontakten.
Vi kör våra russ och shettisar med vanliga timmerdoningar för stor häst, så nog borde din quarter fixa en släde utan problem!
Allsidig träning är bra för alla hästar oavsett vad man vill tävla i 😃
Vad roligt att du vill börja köra. Jag tror att du är på helt rätt spår, gå igenom inkörningsmomenten för att kontrollera hur han reagerar.
Ang. släde:
- Har du bara en ordentlig sele som han drar rätt i så kan han säkert lära sig att dra en släde. Det finns nytillverkade slädar som kan dras med "normal" sele. Till exempel så har Drive Out och Tidaholmsvagnar nytillverkade slädar.
Lycka till!
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014

#6 Oj, oj, oj! Nu vet jag vad jag vill spara till!