Seltung/skakelrem?
Ni som använder seltunga att fästa skakeln i, använder ni rem också? Eller använder ni bara tungan?
Ni som använder skakelrem för att fästa skakeln, vad har ni för typ av infästning i selen?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Seltunga och selpinnar använder vi när vi kör i skogen. Tunga vagnar med rekade skaklar och med lass så håller inte vanliga läderremmar. Läderremmar använder vi om det är lättare åkvagnar och sulkys för då slipper man skramlet som blir av seltungor och selpinnar. Behovet av seltungor/remmar uppstår när man har en sk ring-sele som loksele och bröstsele med fast brösta.
#1 Hängde inte riktigt med på din sista mening?
Nu är det en 7-8 år sedan jag höll på med körning och jag märker att jag är lite ringrostig på vissa detaljer. Jag vill nämligen minnas att vi körde med seltunga och pinne (har bara haft lokselar, aldrig ens sett en bröstsele i verkigheten, bara på bild), men jag har för mig att vi iaf ibland (mest vid finkörning) även fäste med skakelrem runt för att slippa ljudet. Vill då minnas att vi satte remmen om skakeln och i ringen. Men pappa säger att man inte brukar göra så, så jag blir lite förvirrad. Han säger att skakelrem används på bröstsele och inte på loksele.
Om du kollar på denna länken så ser du (vad jag tror) är den vanligaste typen av sele till körning som inte är brukskörning: http://www.selar.se/sv/selar/enbetsselar/
På denna typen så sitter inte bröstan ihop med däckeln och därmed så fäster man draglinorna direkt i bröstan och skaklarna hänger man upp på däckeln så att hästen kan styra och bromsa vagnen genom dem.
På din loksele så finns det en ring där man fäster det som du ska dra och för att få fast skaklarna måste man använda remmar eller seltungor. Din pappa har rätt att eftersom inte läderremmar håller för att dra tunga saker (loksele används) så måste man ha seltungor men om man drar lättare vagn (bröstsele används) så räcker det med remmar. Att någon har kört med både tungor och remmar kan väl ha hänt men jag tror ju inte man slipper ljudet för det. Draget måste ju i det fallet komma i seltungorna iallafall.
Vi kör alltid med rekade skaklar eller draglinor så man alltid har drag i båda linorna/skaklar och då minskar ju skramlet betydligt. För att underlätta för hästen så bör man alltid köra med linor om man inte har rekade skaklar.
#3 Jo men jag är ganska säker på det. För när du kör med bara seltunga så "slår" ju skakeln lite fram och tillbaka på tungan. Men om du fäster skakeln med en rem så den hålls fast vid selen så åker den ju inte fram och tillbaka lika mkt och då låter det inte. Är ganska, kanske till och med väldigt, säker på att vi gjorde så när vi körde. Men inte alltid, kan nog varit så att det var lite olika vagnar.