Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 2669 ggr
[[AcsJulia]]
0

Att träna barfota!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser Ni det på att träna hästen barfota? Hur tränar ni och på vilka underlag? Med skor/utan, varför? :)

http://kusken.blogg.se/2013/october/att-trana-barfota-2.html

Agto
1

Vi har fyra hästar som tränas för körtävlingar och alla med skor. Stor skillnad med skor och barfota med våra hästar då de inte tar ut steget barfota och är "rädda" när de ska sätta ner foten. Skor fungerar super och vi har sällan problem med skorna trots enorma hagar med massor av sten som ibland gör att sömmarna lossnar. God tillväxt och ingen hovröta. Skoperioden ligger på mellan 6-8 veckor. På sommaren blir det ju mer träning och tävling så då växer de lite för bra. På vintern har de klampsulor och möjlighet att brodda så de kan tränas för fullt även vintertid. 

Har tillgång till superbra hovslagare som kan tillverkar/individanpassa skorna till varje häst. 

Skulle ibland vilja ha barfotahästar för det låter betydligt billigare men jag har aldrig hört någon som fått det att fungera med stora och tunga hästar utan bara med shettisar.

[[AcsJulia]]
0

#1 Angående sista stycket så kan jag meddela att jag håller med dig. Det ÄR vanligare med shettisar barfota än andra hästar, MEN det finns jättemånga andra raser också! :) T.ex. så är "ledaren" av Natural Horsemanship håller sin dunderardenner barfota.

Annars finns det t.ex. ridande poliser som har upptäckt fördelarna både ekonomiskt och anatomiskt, vilket du kan läsa mer om i länken här: http://www.all-natural-horse-care.com/bare-foot-horse.html

Efwa
2

Jag äger två fjordhästar. Den äldsta har jag ägt sedan han var föl. Redan vid ett års ålder var det uppenbart att han behövde skor. Jag väntade dock ett halvt år till, men då gick det inte längre. Vi hade alltså inte egentligen börjat göra något än ens. På volten, inkörning, promenader och utevistelse i massor, men inte mycket mer. Han kunde knappt gå.

Han har skitdåliga fötter fortfarande. Mjöliga, sprickiga och tunna sulor. Trots det så sitter dojjorna väldigt bra….till hovslagarens enorma förvåning. Vi skor om så sällan vi kan eftersom tillväxten är dålig.

Den nya förmågan är fyra, kan gå barfota så länge ingen sitter på. Men nu börjar träningen mer och mer och han måste kunna ta ut sitt enorma steg utan att bli hämmad. Det fick bli skor.

Märktes skillnad på en gång. Han ville inte trava alls före skoning och då har han gått oskodd mycket under sina fyra år.

Han har bra tillväxt, bra kvalitet på hovarna och måste skos oftare än den andra.

Nu blir det samtidigt ändå eftersom den första sliter sina dojjor på 4-6 veckor ändå.

Lånehästen, som är ett halvblod går utan bakdojjor och blev riden utan för någon vecka sedan och vi märkte ingen skillnad alls på honom. Inte till vardags heller. Han har dålig tillväxt och mjöliga och sprickiga också. Då är han nitton idag och har gått skodd sedan han var minst fyra och gått utan i 3 månader bara.

Det verkar alltså inte bero så mycket på kvaliteten på hoven eller vana, utan något annat.

Agto
4

#2 av AcsJulia 

Nej jag tror det är kombinationen mellan storleken och användningsområdet och så länge vi känner att hästarna blir "ömma" av att gå barfota så får de vackert gå med sko och vi får betala de dyra hovslagarräkningarna.  😐

Vissa individer kan ju säkert klara barfotalivet bättre än andra men jag tycker det är grymt att se hästar gå med korta försiktiga steg bara för att de inte har skor på sig.  Vi vill verkligen ha känslan av att man kan intensifiera träningen på alla underlag utan att hästen ska behöva ändra sitt steg pga ömmande hovar. När man sedan kommer på tävling så kan man ju inte välja underlag utan får ta det som bjuds. 

Dessutom har vi en med hovbroskförbening och han klarar absolut inte att var utan sko utan måste ha stödet som järn-skorna ge honom. Tack vare dem så rör han sig obehindrat 🙂

penphotography
2

Billigt och bra för plånboken utan skor på hästarna men jag har aldrig kunnat ha en häst i full träning barfota och samtidigt få ut bästa kvalité i hästen.

Däremot vill jag gärna ha hästarna barfota så länge som möjligt som unghästar. Tränar hellre anpassat efter underlag än skor före treårs ålder. Väntar gärna lite till om det går. Vid 4-5 år börjar träningen ofta bli så intensiv och kontinuerlig att skor brukar behövas både för att skydda hovarna från överdrivet slitage, för att ge hästen förtroende nog att ta ut steget och möjlighet till att brodda för att undvika skador på grund av att hästen halkar. I den åldern börjar hästarna också dra lite tyngre och i mer kuperad natur vilket kräver bra fäste i bakskornas tår.

Ibland har jag fått sko avelsston i slutet av dräktigheten när de varit väldigt tunga eftersom de fått svårt att gå när den ökade vikten gjort hovarna ömma. Unghästar som löshoppar mycket har ofta också behövt skor på framhovarna för att våga ta i och för att hoppa genom kroppen ordentligt.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

HannaNikolina
1

Mina går barfota på vintern, men på sommaren skor jag. Det är så svårt med skor på shettishovarna på vintern, tycker inte att det blir bra med snösulor på de små och utan får de bara styltor. Dessutom blir mycket av träningen på vintern i ridhus och där behöver de inga skor. Nu har jag skaffat boots med brodd som vi ska använda när vi är ute på hala vägar i vinter.

Sommartid tävlar vi en del och hemma kör vi mycket på grusvägar, där är de för ömfotade för att gå barfota. Och att sätta på 16 tofflor flera gånger i veckan det orkar jag inte… Så då får det bli vanliga skor.

Efwa
0

#6 hur upplever du halkan till och från hagen utan skor?

HannaNikolina
0

inga problem, vi har snö här hela vintern. Blir halare med skor för då kan de få såna styltor att det ändå inte hjälper med brodd.

Maliiin
1

Jag har mina skodda! 

Dels för att jag inte får starta Maraton utan skor. Eller ja med barfotaskor men det ser jag inte som något alternativ då jag kör shettis och tycker att det blir klumpigt på democh så är det svårt att få dem att passa. 

Min unghäst gick oskodd så länge som möjligt men desto mer jag körde honom desto mer tyckte jag att han ömmade. Så testade att lägga på skor och vilken skillnad! Innan tyckte jag han var väldigt trippig i steget men sen han fick skor så tar han ut det mycket mer. 

Sen kör jag väldigt mycket på asfalt och hårda grusvägar och hovarna slits helt enkelt för mycket för att de ska klara av att gå barfota. 
Har testat det men nej det fungerar inte för mig och mina hästar. Så då ser jag ingen anledning till att ha dem barfota.

Dessutom är det bra att kunna brodda runt om på vintern då det blir väldigt isigt runt omkring vårt stall. Så hade jag inte haft skor och broddar på mina hade jag nog inte kunnat motionera dem överhuvudtaget med tanke på hur vi bor. 

Sen kör jag ju med sulor på vintern med så är problemet löst med styltor :)

Efwa
0

Tänk att sulor inte löser några problem med mina hästars styltor. Inte på de hästar jag har och inte på de jag haft. Har aldrig gjort, varken snow grips eller sulor av varierande material.

Undrar vad det är som bestämmer om det fungerar eller inte?

Agto
0

Vi bor i Blekinge så när vi har snö så är det nästan uteslutande kramsnö och då gör snöklampnings-sulorna sitt jobb som de ska ;-) Har fyra stora hästar som körs dagligen och det funkar på dem och alla andra vi haft också. Funkar ju även med hela sulor men det är ju bättre för hoven att inte stänga in den om man slipper.

#10 av Efwa  Menar du att det klampar lika mycket med hela sulor som med endast skor? I såfall fattar jag inte hur snön kan få fäste?

[[AcsJulia]]
0

#10 Det brukar ju sägas att sulor hjälper mindre i små hovar… Jag upplever det faktiskt så själv också. :)

Maliiin
1

Fast jag har shettisar och det klampar sig inte med sulor. Å då har jag inte de som är hela utan bara de som ligger längs med kanten av skon. Å skulle det vara riktig kramsnö så kanske det packar sig lite men det släpper innan det blir styltor av det :)

Agto
0

Ja jag kan tänka mig att sulorna hjälper mindre i små hovar för då rör ju den sig mindre också. Vi har nordsvenskar och stora halvblod och råkar vi sätta på sulorna försent någon gång så kan de knappt ta sig in från hagen utan se ut som Bambi på hal is när de kommer in i stallgången😮

penphotography
1

Jag har aldrig haft problem med Snow Grip-sulor varken på ponny eller häst, i Norrland eller i södra delen av landet. Det fungerar klockrent och är ett måste tycker jag för att kunna träna obehindrat under vintern.

~Penna~

Efwa
0

Har hästar med ettor runt om. Det spelar ingen roll om jag har platta sulor under hela hoven eller grips, som sagt. Jag fattar inte heller hur set går till. Inte heller spelar det någon roll vad det är för snö. Det är klart att det är värre när det är kramsnö, men klampar blir det ändå. Endast när det är riktigt kallt kan det fungera. Nu struntar jag i det och travar på ändå annars skulle vi inte få något gjort. Men skritt är givetvis värst. Jag undviker faktiskt skritt så mycket jag kan de dagar det är som värst.

Agto
0

Ja det är klart att det klampar sig lite för våra hästar också men de trillar ju bort innan det blir styltor och att de halkar pga av isen i skorna. 

#15 av penphotography  vad är det ni kallar Snow Grip? Vi har vanliga sulor som visas på denna länken och kallas star grip:

http://www.teamalutorp.se/sulor/15

Just dessa är med luftkanal men vet att vi även haft med massiva kanter. Någon som vet vilka som är bäst? Svårt att jämföra tycker jag.

CelsiusT
0

Går det att köra släde på vintern barfota? Eller måste man brodda dom för att kunna ta sig fram med släde?

Medarbetare på westernridning.ifokus

penphotography
0

Det är samma sorts sulor (med luftkanal) som jag menar när jag säger Snow Grips. Har hört No Snow användas om dessa också.

Jag har alltid använt varianten i svart gummi som är lite hårdare än de i ljusgrönt/genomskinligt gummi. Sulorna brukar hålla 2-3 vintersäsonger.

~Penna~

Agto
0

#18 av CelsiusT  

Det beror ju på underlag men kör man på skottade vägar så kan det vara isigt. Vi kör alltid med broddar på vintrarna. Är det bara tillräckligt med snö och man kör där det inte är plogat så tror jag att det kan gå bra. 

#19 av penphotography 

Oj vi byter sulor varje gång vi skor om. Fast jag tror de slits mer eftersom vi oftast inte ha någon snö här nere i söder. Kanske finns några med bättre kvalité som hade hållit längre.

orangeh
0

testade barfota i somras på mitt russ, tyvärr "släpar" hon bakbenen för mycket så hon filade ner tån hela tiden. Så skorna fick åka på igen..