Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 7405 ggr
kakan89
3

Era inkörningsprojekt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vore kul att följa fler ekipage som håller på med inkörningen/ grundutbildningen av sina hästar. Så jag tänkte att vi kunde samlas här :)

Jag har själv en 09a som jag precis har satt i vagn. Inkörningen började redan 2010 men vi har tagit det VÄLDIGT lugnt. Nu är hon körd i sulky ett par gånger och i slutet av november ska jag på kurs för att kunna sätta henne i rockard också.

blacksmithfarm
0

Intressant tråd!

Själv har jag en rutinerad ponny, men det ska bli spännande att följa er utveckling:)

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

EwaAngantyr
0

Jag har precis börjat två projekt!

1. Hidalgo, PRE, 3 år. Jag har tömkört honom i skogen, haft loksele på och tränar halter, igångsättingar och svängar.

2. Harley, connemara, 2 år.  Tömkörd med loksele i skogen. 

Dessa två hoppas jag kunna köra till våren/sommaren!!

WinterPrince
0

Jag körde in min i höstas, men han skenade med vagnen efter nyår och gjorde kaffeved av den. Nu har vi börjat uppta körningen genom att börja om från början. Kanske går det, kanske inte.

EwaAngantyr
0

#3 Fy vad hemskt!  Var försiktig!

kakan89
0

#3 Jag önskar dig all lycka till! Det är inte lätt när de väl blivit rädda. Jag hade en fjording jag försökte med i många år. Till slut kunde vi tömköra utan att hon fick panik men inkörning var det aldrig tal om tyvärr.

WinterPrince
2

Tack! Jag ska vara väldigt försiktig. Får vi på ett däck så tror jag vi kör med bara det minst ett halvår.

Tömkört har vi kunnat göra hela tiden utan att han reagerat. Var i början lite bakskygg om det kom en bil (eller en get i full fart) men nu bryr han sig inte om det längre.

I dagsläget drar medhjälparen däck medan jag tömkör, hyfsat nära. Han reagerar inte nämn värt. Det som han visat hittills var att han blev spänd när vi stannade och däcket fortsatte förbi honom. Inga nyheter innan han struntar i det….

kakan89
0

Ja det tar tid men samtidigt är det ju värt all tid i världen om man kan få hästen i vagn igen :)

Till alla:

Häromdagen var vi ute på vår första körtur i mörker. Det gick faktiskt helt utan problem. Jag trodde faktiskt hon skulle reagera mer men alla våra promenader i vintras har nog gjort susen.

Men jag undrar lite, va har ni för lampor på vintern? Jag hade pannlampa på mig men då blev det ju en rejäl skugga precis framför hästen och det gillar jag INTE, jag vill att hon ska se vart hon sätter fötterna.

Jag har letat efter boglampor men jag hittar inga?

penphotography
0

Här finns lite tips på olika typer av belysning.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Agto
0

Kan man inte hänga en pannlampa på bröstan som lyser frammåt? Eller kanske det funka att sätta den på hästen panna så lyser det på det håll som hästen tittar Cool

penphotography
0

# Haha, ja varför inte!?! Har sett flera parkuskar som har en stark lampa längst fram på parstången.

~Penna~

Russ-park
2

Ska försöka lite dressur och Top-cup ( konkörning ) med Chili - Welsh kat B sto på 5 år. Det är bara 3 gg före vagnen …

MiaMaria
0

Jag håller på att ska köra in våran shettiskille på 2 år. Är så länge tömkör vi med loksele. Vi har kommit så långt så jag kan nu tömköra utan en extra ledare så snart ska vi börja släpa saker. Tanken är att han ska kunna gå för släden till jul, tror inte det är några som helst problem då han tar världen och allt som händer med en klackspark, men vi får se Glad

kakan89
0

#11 Ser ju kanon ut :D

penphotography
4

Tredje gången i vagnen!

~Penna~

Agto
1

#14 Ser lugnt och trevligt ut Glad

Vårt inkörningsprojekt har ju hållt på i ett helt år och nu har vi spänt för honom och skrittat honom flera gånger utan att han har stuckit. Dock har vi bara travat på vår lilla ridbana men de gånger vi travat i skogen har han mer eller mindre blivit rädd och stuckit kortare eller längre sträckor. Men vi kämpar på dock är vi en kort i familjen eftersom sonen vistas veckovis i Malmö så det blir inte varje dag vi kan spänna för honom.

Det är precis som han har myror i kroppen vissa dagar så då vet man att den dagen ska man inte spänna för men man kan antingen tömköra eller rida så han får fundera lite. Sen är myrorna borta och man ser att han har blivit trött i hjärnan. Dagen efter brukar det vara betydligt mindre myror i hans kropp. Men jag har hört att det är vanligt beteende hos KWPN(harness horse)

Har inga nya bilder utan det blev en med gigg men numera så tar vi den lätta maratonvagnen och den drar han utan problemGlad

Är det någon som har tips på vad man kan göra med en sådan "problem" häst så tar jag tacksamt emot dem. Fick ett tips at tha bomull i öronen och det har vi iallafall de gånger vi spänner för honom.

kakan89
0

Nu är jag absolut ingen expert på inkörningar, detta är min första som jag gjort helt själv, annars har jag haft god hjälp. Men jag hade nog sett till att hästen fick jobba mentalt så den blir lugn och trygg och sen när den är det så kör man kortare sträckor.

Sen sa en väldigt klok människa att hästen ska vara lika ointresserad av vagnen som den är av en stolpe ute i hagen. Har hästen fått möjligheten att undersöka vagnen ordentligt? Även när den rör sig så den är helt neutral inför den?

Bara lite tankar :)

*kl*

Idag har vi haft premiärtur med rockarden! Efter lite pyssel fick vi till inpassningen ganska hyffsat. Ska be om hjälp med resten på kursen som vi ska på i helgen.

740tjejen
1

Här damen ja vill köra in, men får ha lite mer erfaren hjälp då de var ett tag sen jag körde in.

Hon är snart 18 år. Och älskar när det händer saker. trivs inte med och bara gå i hagen.

kakan89
0

#14 Börjar du alltid med 4-hjulig vagn? :)

#17 Hur långt har ni kommit?

740tjejen
0

Inte så värst. tömkört bara. Har bara tömkörningsgjord. Letar sele. men vet inte riktigt vad ja ska för storlek. Hon är ganska grov men bara 147 hög.

kakan89
0

#19 Va för typ av sele ska du ha?

740tjejen
0

Tänkte köpa bröstsele på selar.se Vill ej ha med fast brösta så lägger gärna några kronor mer och får en bra sele.

Agto
1

#16 skrivetav kakan89

Vi har kört in massor av hästar men ingen som denna. Han bryr sig inte om vagnen eller vagnens rörelser och han går som handhäst när den dras av annan häst men när det blir flera saker samtidigt så sticker han. Tex så stod det en stillastående grävmaskin som han blev spänd för och tog ett galopp språng vilket resulterade i att han slängde upp grus på vagnen som lät och då spände han sig ännu mer vilket resulterade i att han kände obehag av gjorden och då börjarde han bocka iväg i galopp och när kusken tog i tömmen råkade pisken stöta till så han spände sig än mer. Vi har både vant honom vid grus på vagnen och vid stillastående maskiner men det är ju svårt att ta allt på en gång när man ska "simulera". Vi rider ju honom också men även om han bockar pga av sin sadeltvång så händer det inte mer utan då får man stopp på honom. Han är också med som handhäst och har gjord på sig (för att få igång sin sadeltvång) men han har aldrig regerat då.

Tankar mottagesGlad

Man kan inte bli arg eller frusterad på honom för att han görs å här för då blir han bara värre. Utan det är bara att lugnt sitta där och väntar ut honom tills han stannar och då lugnar han sig rätt fort.

kakan89
0

#21 Jag har en Drive Out Start som jag är kanonnöjd med. :)

#22 Mer miljöträning utan vagn?

Agto
1

#23 skrivetav kakan89

Ja han rids ju och han åker också med på körträningar och tömkörs så det är nog bara till att hålla ut och vänta på att han ska mogna. Han är också med på både riden Dressyr och hoppträningar men om han bockar lite där så händer det ju inget iallafall.

Faktiskt har han också varit med på några dressyrtävlingar. Bla en på ett ridgymnasium med grisar som närmast granne till framridnngsbanan. Där lade han sin energi Flört och när han väl kom in på dressyrspåret så blev han alldelse för lugn…..

Grodan
1

#14 Vilken ball vagn och fint sele.

Tänk vad det hänt mycket under de senaste 25 åren… ser mycket säkert ut och fint, de flesta selen idag.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

penphotography
3

#18 Nej, det är första inkörningshästen som fått börja med fyrhjulig vagn. Anledningen är helt enkel att det är den enda av vagnarna hemma som inte är för liten för henne. Hon är rätt stor. #25 Tack! Det är en maratonvagn "Extreme" från Tidaholmsvagnar. Selen är från Ideal Harness. För övrigt har vi börjat trava i vagn, det går finfint!

~Penna~

Faradiba
2

Vi har fem projekt här hemma. Himla intressant med att se hur stora skillnader det egentligen är på olika individer.

Dessa är lika gamla, tre är födda på Lojsta hed och ändå är det en som verkar vara född inkörd och en annan tror jag vi får traggla med ett bra tag innan vi kan spänna för.

Vi övar på att ställa sig rätt i vagnen, stå still, tömkörning och att backa. Hoppas kunna spänna för innan jul iaf :)

kakan89
0

#26 Aha va kul att ni börjat trava!

*kl*

I helgen har jag varit på kurs och fått en hel del matnyttiga tips. Bra miljöträning också, tyvärr var inte Russlan tillräckligt lugn för att köras men det är bra träning att bara åka iväg.

Wida
0

Jag håller på med longering och tömkörning med mina två unghingstar (shettisar). Målet är att den äldre ska kunna köras i sommar :)

Har dock inte köpt sele, använder mig av en tömkörnings/longeringsgjord än så länge!

Bra tråd detta som inspirerar!

På bilden är min lill-kille, 1,5 år!

JoeyPowiiie
0

Jag har en kille på 3 år som jag ska börja tömköra på tisdag då min sele kommer. Han har blivit tömkörd av tidigare ägare. Min första inkörningsprojekt men jag har mycket personer som hjälper mej med min shettis kille. Jag hoppas på honom då han är efter Dollman :)

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

kakan89
0

Hur går det för er alla?

Russlan vilar för tillfället och då passar även tänderna på att börja bråka vilket jag i och för sig tycker var ganska lagom timing ;)

740tjejen
1

Mina vilar helt, både för inkörning och ridning då ja går intensiv kurs för lastbilskort.

WinterPrince
1

Min vilar också. Han är nyinriden och varit igång sen i september så han behöver vila hjärnan lite.

penphotography
2

Det går jättebra! Vi skrittar och travar på fyrkantsspår och åttvolt hemma på banan. Jag har bara groom lördag och söndag så det är de enda dagarna jag kör, det tar nog några månader innan jag kan köra henne själv. Men på helgerna går hon två pass per dag. Korta pass, ca 20-30 min åt gången, ett på morgonen och ett på eftermiddagen innan det blir mörkt. Det har varit väldigt effektivt just för att det blir många repetitioner. Sen tömkör jag under veckan när jag är groomlös.

~Penna~

penphotography
2

Vi hade en liten incident förra helgen då grannens hund hade smitit och kom farandes emot henne. Hon blev jätterädd när hunden dök från ingenstans och kastade sig men lugnade sig snabbt efter några skutt. Gjorde halt och plockade av vagnen för säkerhets skull tills hunden var infångad igen. Inga problem att lägga på vagnen och fortsätta sen efter det.

~Penna~

Ravynsfair
1

Hej allihopa, hittade denna tråd och den verkar passa mig och min pålle. 
(Jag är förresten ny här)

Min tant är 25 år gammal och är tidigare körd men någonstans gick det snett och hon skenade. 

Det är minst 10 år sedan, jag har desvärre ingen aning om vad som hände just då.
Ingen verkar komma ihåg. Det verkar som om hon bara fick "fnatt". 
(Hon har haft samma ägare i 18år, men det är inte ägaren som kört, jag är fodervärd och har hästen på ägaorens gård)

Jag har tömkört henne till och från, i ett halvår nu. 
Endast i vår provisoriska ridbana. 
Fram till för 1 vecka sedan har det bara varit med travsele då det var det enda vi hade tillgång till.

Nu har vi hittat en loksele som passar någorlunda bra, lite variation. 
(Hittade den på gården)

Vi har dragit en enkel plastpulka med lite tyngder i (en stubbe) och det har gått finemang när jag gått vid hennes huvud och hållt tömmarna under hakan. 
(Vill inte riskera någon vansinnesfärd)

Testade på med provisoriska skacklar (har inga riktiga) och vi verkar ha kommit närmare "olyckan" som hände för 10 år sedan.

Spände på dem som inget och lät henne stå stilla med dem på sig.
Tog tag i dem och skramlade lite, hon reagerade inte märkbart.
Obs, de kan inte kryssa sig bakom henne vid svängar. 

Ställde mig vid hennes huvud och tog tag i tömmarna under hakan på henne och smackade på henne så hon skulle ta ETT kliv fram.
Detta lilla kliv blev istället 3 panikvarv runt mig.
TUR jag höll under hakan.. 
Hon lugnade sig när hon fattade att jag stod kvar.

Fixade om skacklarna och det var inga problem. 
Nu var jag beredd och smackade på henne igen. 
Hon stressade upp sig lite men jag lyckades hålhla henne tillbaka.
2 steg och sen fick hon vila. Stå och fundera lite. 
Sen upprepade jag detta ett 10tal gånger. 
Tillslut kunde hon skritta ca 10m utan stress. 
Sen var jag riktigt stolt över henne och kopplade loss skacklarna.

Såhär har jag hållt på 3-4 gånger nu.
Lite bättre har det blivit.
Vet inte riktigt vad det är hon tycker är läskigt.

Jag kan rida ute i skogen och ta tag i en tunnare trästock och låta henne släpa med den hem. 
(håller den i armhålan och låter den skrapa i backen)

Inga somhelst problem, då den slår mot benen imellanåt, det är inget hon bryr sig om.

Ni som är lite inbitna i det hela med körning, vet ni vilka bröderna Bång är? Tror deras pappa är med ibland också. 
Pappan heter Ingemar (?) och ena brorn heter Jan.  
De tävlar i brukskörning med ardennrar. 
Ingemar var den sista som körde Tilda och Jan är min hovslagare.

Vill gärna ha hjälp av dem men blir alltid utskrattad när jag säger att jag vill försöka få henne körduglig igen. 
De tror inte att det kommer att gå. 
Det KAN gå bara man ger sig attan på det.

Har ni några tips på vad jag kan göra? 
Det är sällan jag kan få en extra hand i tömkörningen.
Hande varit riktigt bra när hon börjar vänja sig vid skacklarna och pulkan. 
Vill ha någon som håller koll vid hennes huvud samtidigt som någon går bakom med tömmarna. 

Målet nu i vinter är iaf att kunna tolka efter henne. 
Tror ni att det kommer att gå? 

Förlåt för så enormt mycket text!
Tack på förhand.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

sweet.as.hell
1

Åhh blir så sugen, har en shettis dam som börjar bli till åren men vore så roligt att få henne i sulky =) Inte inkörd men mycket tömkörd och inte rädd för någonting så lär inte vara några bekymmer, tror det får bli vårens projekt.

Har dock inte så jättemycket bete så skulle behöva få låna en shettis av någon som sällskap så det räcker till. Hade henne med en fjording i fjol. men det blev bara leråker av hagarna till slut. Vi fick slå mycket gräs att fodra med. Så det vill jag slippa iår. Har perfekt till två småttingar. Men det får bli att jaga sällskap.

//Frida

kuusou
1

Jag håller på köra in min minsta miniatyr på 75 cm som blir 3 nu efter nyår. Än har vi bara tränat på volt så han ska lära sig att sälv balansera upp sig och skritt-trav-galopp-halt på kommando viket han kan nu :) Nästa steg nu blir att börja tömköra honom.

http://minihingstar.n.nu

Maliiin
1

Jag håller på att köra in min 3-åriga shettisvalack, Red Cloud.

Vi har inte kommit så långt ännu. Utan mest tömkört lite och så. Å just nu står det helt still eftersom det är isgata från stalldörren och utåt Obestämd Vi vill inte bryta några ben!

Men så fort isen försvunnit så ska vi sätta igång igen och så småningom dra lite däck.

penphotography
2

#36 Först, välkommen! Mängden text gör inget! Glad

Svårt att svara på om det kommer att gå att köra in en häst som man inte träffat live.

Det enda råd jag kan ge dig är att ta det lugnt och repetera alla moment noga och i olika situationer.

OM du märker att du håller på att tappa kontrollen, avbryt. Det är inte värt eventuella skador på dig eller hästen. En del hästar fungerar inte till körning och har man en sådan häst så måste man acceptera det annars blir det farligt.

Håller tummarna för att du kan tolka i vinter!

~Penna~

penphotography
1

Roligt att det är så många nya körhästar på "G"! Glad

~Penna~

penphotography
1

Idag har vi gjort första körturen i skogen. Med bara en decimeter snö kvar som djupast i skogen blev det lagom för henne som inte är van att dra tungt ännu. Jag fegade lite och lät groomen gå bredvid i höjd med skakeln och med en longerlina fäst i bettet. Det hade inte behövts, hon skötte sig strålande!

~Penna~

Agto
4

Bättre att fega en gång för mycket än en gång för lite Flört

Vår vagn är på renovering så vår inkörning ligger lite på is. Har dock kört vår unghäst i par tillsammans med Flisan och nu går han på bra och är med på noterna och gör sin del i jobbet. Dock ser paret underligt ut eftersom det skiljer ca 20 cm i mankhöjd men inte så mycket viktmässigt Skrattande

Sonnen är hemma från sin hovslagarutb. så vi försöker passa på och köra honom de dagar han är lugn. Vi har öronproppar och (tomte)luva för att lugna honom lite men nu när han rids varje dag så funkar körningen bättre också.

penphotography
0

#43 Härligt! Det går framåt! Glad

~Penna~

bläsen
1

Hej.

Mitt inkörnings projekt är Ruben. Han är 4 år och hingst.

Ruben är otroligt lugn och sansad i all hantering.

När jag tömkörde honom igår ville han vända hela tiden så det var till att kämpa. Det gick lättare hem och sedan då vi kom hem blev han trilsk för han ville svänga av till gården, det fick han inte förän han slutade trilskas, så prooade jag honom och vände hem.

På måndag kommer min kompis som skall hjälpa mig hingstvisa honom till våren, vi skall tömköra och öva på släpa så småningom.

Ni kan följa oss på

http://shettisblasen.blogg.se

Shettisblasen.se

shettisar, utställning, körning och pyssel.

WinterPrince
1

Framsteg med att få hästen min i vagn igen. Vi har tragglat med däcket under hösten, han reagerade då enbart på när däcket kom upp jämte honom. Idag reagerade han inte alls! Sen tog vi på draglinorna och svängeln. Gick som en dans det med! Kunde lägga lite vikt i bröstan och han intog gladeligen dragläge. Fått lite hopp tillbaka!

penphotography
1

#45 Roligt med fler inkörningshästar!

#46 Bra jobbat! Glad

~Penna~

bläsen
0

kuusou

Kan du inte ställa nått brevid din miniatyr så man förstår hur pytteliten den är !

75 cm är ju plutti plutt

Shettisblasen.se

kuusou
5

Bild från isommras, ska däremot fotografera honom ihop med en shire korsning snart dä kommer han se jätte liten ut :p

Men ja han är pluttig XD

http://minihingstar.n.nu

Ravynsfair
1

UPDATE! 

Tilda kan nu tolkas efter i alla gångarter! :'D 
Hon drar som om hon aldrig gjort något annat.

Skackelträningen har legat lite på is *haha* nu under vintern.

Kan ju säga att de gamla gubbarna vart mycket chockade över hur bra vi utvecklats :) 

Bilder på tolkandet ska förhoppningsvis ordnas innan snön försvinner.
Vi har mestadels tolkat i skymning och det är inte uppskattat av min kamera, allt blir bara svart hur man än ställer in den.

penphotography
0

#50 Vad roligt! Bra jobbat! :)

~Penna~

WinterPrince
1

Igår testade vi något nytt igen.

Jag har haft misstankar om att det var bakselen som orsakade kraschen, tror jag spände den för hårt. I olyckan sprack bakselen i många sömmar, men lädret höll sig helt, så jag har letat efter en ny. Ville inte lägga massor med pengar eftersom jag inte vet om han går att köra igen.

I söndags fick jag en idé. Jag tejpar ihop bakselen, lite provisoriskt, men det fyller ju sin funktion. Svart silvertejp, såg inte så illa ut faktiskt.

Igår fick han då bakselen på igen. Fäste med skakelremmarna till bröstan. Först väldigt löst, sen spände jag mer och mer. Han skrittade och travade lugnt i båda varven, utan att bry sig. Lite ovillig till att backa, men gjorde det efter lite övertalning.

Jag måste bara testa och "skrämma" honom också och se hur han reagerar då.

Men hädan efter är det baksele på vid all träning.

PP
1

Mitt inkörningsprojekt är mitt nyblivna fyraåriga shetlandssto. Hon är tömkörd i omgångar under det senaste året och planen var att hon skulle köras in i vinter (egentligen redan förra vintern…). Dock har vädret satt käppar i hjulen med växelvis isgata (hon är oskodd) så vi har inte kommit så långt. Hon är iaf skakeltränad utan problem och sist gick det så bra att vi hängde på kälken bakpå och hon var lika härligt obrydd. :-)

Det är en liten häst med goda förutsättningar för att bli en riktigt trevlig körhäst - har fina gångarter, storleken jag önskar och har visat prov på rätt attityd. Dock är hon fortfarande lite "valpig" till sättet emellanåt och blir väldigt lätt distraherad och stannar då och tittar storögt - vare sej det är en fågel eller människor på promenad som fångat hennes intresse.

[[AcsJulia]]
1

Vad kul att se alla inkörningsprojekt! Själv håller jag på från grunden med mitt shettissto. Har en lång karriär som travponny bakom sig och kör nu om till bruksponny. Tyvärr är det mest fart och fläkt som gäller enligt henne… Men med lite envishet kommer vi nog klara det! Skrattande

#53 Så där valpig är min 9-åring också… Det verkar liksom inte växa bort! Flört

bläsen
1

Ruben har lärt sig att stå still ganska bra!

Shettisblasen.se

Peppe
1

Började med min d-ponny i somras. Vi kom så långt som att dra däck. Han är mycket cool med hela dra-grejen och linor hit o dit. har dragit däcket med båda draglinorna mellan bakbenen osv, samt lyft och kastat runt däcket och han bryr sig inte.

Jag är mer nervös för att han ska bry sig om omgivningen än själva körningen, typ stenar och buskar……

Skulle behöva få tag på kortare draglinor så vi kan köra på lite vägar i skogen. Som det är nu så åker däcket ner i diket och hästen går i skänkelvikning för att draglinan puttar på hans rumpa…. och jag som försöker lära honom att gå rakt och mitt i vägen

Nu har vi inte dragit något sedan i höstas så ska börja om sedan till våren. Har varken bra sele eller vagn, och inte pengar till något av det inom en överskådlig tid så har inte så bråttom. Vi kommer ju inte mycket längre utan det ändå.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Agto
1

Är det en unghäst du har? Brukar vara rätt normalt för en unghäst som inte har hittat sin balans riktigt att linorna drar hästen i sidled. Med träning brukar det försvinna. Fast det är bra miljöträning för din häst med alla ljud som kommer från dikena ;-) 

Kan du inte knyta upp dina linor på något sätt om du vill ha dem kortare?

Tycker den sele ser hyfsad ut med en rejäl däckel och lokorna ser ok ut iallafall på bild ;-) Den kan du säkert använda till alla redskap som är släpande. Med rullande vagnar så behöver du komplettera med en baksele iallafall om du inte har en svanskappa. 

Lycka till!

Peppe
1

#57 tack för tipsen. Ska man göra knutar på linorna menar du så dom blir kortare? värt ett försök iallafall
Han är 17 år så ingen ungdom. Men han flyttar väldigt lätt för tryck, det är så han är lärd… 

WinterPrince
1

#56 Sätt ett rep i däcket så du kan styra det samtidigt.

Peppe
0

#59 bra idé

penphotography
1

Mitt inkörningsprojekt börjar lida mot sitt slut. Hon är nu i övergångsfasen mellan inkörning och grundutbildning. Det har faktiskt gått riktigt bra, bättre än jag trodde i höstas.

Något som verkligen gjorde att det vände var när hon fick börja göra dubbla pass med vagnen några dagar i veckan. Hela dagen försvinner ju på det viset för en annan men alla repetitioner gjorde att hon utvecklades i raketfart så det var helt klart värt att "offra" några dagar på detta.
Nu har hon för första gången vilat från vagnen en längre period (12 dagar) sedan i höstas och det har gått jättebra. Det var inga problem att spänna för och köra igen utan det vara bara att ta vid där det avslutades innan vilan.

Lycka till alla med era blivande körhästar! 

~Penna~

Chiquitita_
1

#61 och alla andra. När anser ni att hästen är "inkörd" och man övergår till "grundträning"? :)

[[AcsJulia]]
1

#62 När hästen är säker i linor, vagn, betsel osv. Och kan genomföra ett körpass utan problem. Sedan övergår man till att faktiskt grundträna hästen!  Så tycker iallafall jag. Om någon har något att tillägga så skulle det vara bra.

WinterPrince
1

Hos oss ligger inkörningen på is. Winter är alldeles sprallig och full med energi. Vårkänslor redan? Sen har underlaget blivit bättre nu med snön så det har blivit mycket ridning på sistone.

penphotography
0

#62 Som #63 skriver skulle jag också vilja sammanfatta det.

~Penna~

Agto
1

Jag har också alltid tänkt att hästen är inkörd när man kan spänna för och köra en sväng men med vårt projekt som heter Goofy har omvänt mig totalt. Han är körbar de flesta dagarna men om han är på sitt känsliga humör så vågar vi inte spänna för honom med mindre än att vi är tre personer och gärna någon annan häst med som inte reagerar på Goofys hopp. Goofy kan forfarande reagera på baksele, däckelgjord och allt annat runt omkring. Det känns som han är körbar men inte inkörd?? 

Iallafall har vi anmält Goofy till körträningen på lördag för C-tränare och kommer att börja med att tömköra honom och sedan om han har en bra dag så spänner vi för honom också. Känns som vi behöver någon annan med bred körerfarenhet att kolla honom.

Sen vid sidan av så övar vi med tömkörning och ridning de dagar vi känner att han har något på gång. Och i ridningen känner vi mer säker på honom för oftast står han bara på stället och småbockar och det är inte så farligt när man rider som när man kör. När man sitter på känner man spänningarna i ryggen så det är lättare att veta när det är dags och hinna stanna honom innan han far iväg 

Det bästa tipset, som kom rån vår tränare är att använda bomull i öronen för han blir betydligt lugnare och mindre reaktionsbenägen men dock använder vi det bara när vi spänner för. Vid tömkörning och ridning går han utan för att förhoppningsvis vänja sig.

Peppe
2

Idag har vi dragit däck i snön, får ju passa på lite när man enkelt kan få extra motstånd i däcket när det packar sig med snö i. Har inte gjort något sedan i sommras så det var skönt o se att vi kunde fortsätta där vi slutade.

Ska prova med slanor snart tror jag, så har vi gjort så långt vi kan utan bra sele o vagn 🙂

cinna
1

Sällar mig till inkörningsprojektsgänget samt Shetlandsgänget 😉
Har ett par projekt gåendes här på gården: 

8-årigt sto som det länge varit meningen att vi skulle köra in, men liksom aldrig kommit till skott med. Är dock sedan i somras tömkörd med linor och släpandes däck. Har bra attityd och älskar att jobba, så nu efter lite ofrivillig vila pga av väglaget är vi igång igen.

4-årig hingst, son till ovanstående. Tanken var att han skulle göra sitt bruksprov nu i april, men när vädret varit som det varit denna vinter så är jag tveksam till att sätta honom för vagn så snart. Vill ju kunna använda honom som körhäst i typ 20 år till. Har gjort samma jobb som sin mor + haft vagnen dragen av maken min efter sig utan att ens höja ett ögonbryn, så så himla långt borta känns det egentligen inte som det är med att spänna för.

3-årigt sto, helsyster till hingsten. En riktigt omogen och valpig dam som nu i alla fall har haft selen på sig och gått promenad utan att bry sig. Närmast nu blir att ta med sig skrammel-plåthinken ut på nästa tur vi tar samt att vänjas vid bett.

Fritidsproblem - Njaee, inte precis. 😉 Har anmält mig till Shetland Östs körkurs nu i april/maj, så förhoppningsvis så kommer i alla fall en av pållarna att spännas för då.

Tessanlindbom
4

Hej! Jag håller på att köra in min welsh partbred-hingst för tillfället, idag var första gången vi tömkörde med svängel (en stor, gammal träsvängel med kedjor på som låter massor) det gick hur bra som helst! Han har även tolkats efter och det har aldrig vart problem med att dra tyngd. Det är första gången jag föder upp en ponny helt från starten, och första gången med hingst samt första gången jag har planer på att tävlingsköra! hehe så jag anser mig själv vara en rookie, vi åker på körkurs ibland och jag har unghästvana, så med lite sunt förnuft och hjälp från erfarna kuskar har allting gått som på räls.

Toffifee Twist aka Totte är 4 år och snart är det dags för vagnen, han är modig och otroligt lättlärd samt lyhörd. 

Det problemet vi har haft är att han ska stå still, hur uttråkad han är, något som blir väldigt tydligt när vi åker iväg. Så är det någon som har ett tips på övningar som lär en körhäst att stå still oavsett situation så tar jag gärna emot det :) 

Jag brukar göra halter ofta när vi är ute men på igenkända ställen lyssnar han till det som en klocka, så det kanske bara är rutin som krävs

Här är en bild på min lille ögonsten innan vi skulle ut idag och koppla på svängeln för första gången

penphotography
0

#69 Vilken snygging!

Jag tror på att vara envisare än hästen när det gäller halt. En rejäl dos tålamod är också bra. Öva, öva, öva!

~Penna~

IdaT
3

Nu kan jag äntligen presentera mitt inkörningsprojekt! 😃
Memento är en shetlandsponnyhingst som är född 2010, jag har haft honom sedan den 28 april. För tillfället jobbar vi väldigt grundläggande, vi övar att lyfta på hovar, hur ett bett fungerar, att stå still på kommando och att lära in kommandon för gångarter, samtidigt som vi vänjer in selen.
Idag var vi ute för första gången och gick med däckeln och det var som om han aldrig gjort annat, även om jag inser att vi måste vara ute och gå ännu oftare, för att släppa lite på "nu händer något nytt och spännande, wow".

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Peppe
1

Igår drog min ponny slanor för första gången, gick jättebra även om det var den största reaktionen på något hittills (dvs han höjde huvudet, till skillnad från innan med däcket och det andra då han inte ens har klippt med öronen)

Så ska dra runt på dom tills han är 110% bekväm med dem med.

cinna
2

Något senare än jag tänkt, men här kommer i alla fall en bild på Lövets Eragon RS 615, första gången i vagn på Shetland Öst's kurs i våras…

[[AcsJulia]]
0

#73 Vilken snygg vagn! Är det en DO?

cinna
0

#74 Yepp, det är det. Är jättenöjd med den trots att den bara varit i min ägo ett var veckor. 😃

[[AcsJulia]]
0

#75 Vilken  modell är det! :D Ska nämligen själv införskaffa ny vagn så småningom. :)

cinna
0

Jag vet faktiskt inte. Jag köpte den begagnad, men visar du bilden för Pelle (?) så vet han säkert vilken det är. Tror dock det är den här Vet ett par till som har en likadan, varav en t o m har bytt axel på den så den blivit godkänd för tävling i de högre klasserna. Min har den är 110 cm bred, men kommer vi igång med tävlandet så vill jag byta axel också…

[[AcsJulia]]
0

#77 Roligt! Jag är nämligen sugen på den modellen fast som 126cm. :) Känns den rejäl och håller lacken bra?

cinna
0

Den känns jätterejäl i sin konstruktion. Inget skrammel där inte.

Färgen verka hålla bra… om man inte som jag, gjorde misstaget att inte padda ordentligt när jag körde hem den när jag köpte den - skavmärken från bommen och mellanväggen i transporten. 😭

[[AcsJulia]]
0

#79 Usch vad tråkigt! :( Får man plats med benen ordentligt också? :)

cinna
0

Beror väl på storleken på kusken, har själv inga problem att få plats med mina ben. Titta på min bild och döm själv, jag är 165 lång… 🙂

bläsen
1

Idag tog vi tag i inkörningen efter att Ruben blivit kastrerad. Jag har varit på brädgården och köpt rundstavar, vi började med en som satt löst i fästet om han hade fått panik, men det gick hjättebra och jag är så stolt!

Shettisblasen.se

EwaAngantyr
1

Tänkte bara uppdatera med en bild på Hidalgo som nu drar däck.  Jag rider in honom parallelt så det går inte fort framåt.  Ser mig nu om efter en gigg till honom!

IdaaSessaan
0

Jag ska köra in min 18 åriga shettis sto😂

Har tömkört i skritt o trav, stannat, svängt o även åkt pulka bakom henne!

Hoppas att hon kan dra vagn lugnt o tryggt innan sommaren är slut iaf😃

WinterPrince
1

Tänkte rapportera. Jag har nu sålt min ponny. Tror iofs inte han är omöjlig att få i vagn igen, men det behövs någon med mer erfarenhet än jag.

Nu letar jag istället färdig trygg körponny, men det är inte lätt.

Wida
1

Idag har vi testat att dra något för första gången! Det gick jättebra, helt över förväntan! :D 

Duktiga lilla häst!

SaraDoos
1

Guuud vad jag blir inspirerad av er alla!

Jag har två projekt hemma, som liksom inte kommer till skott riktigt….

7-årigt shettis-sto. Mycket tömkörd och duktig på det  - även om där är en hel del egen vilja. Mycket positiv och framåt, rolig att tömköra. Men så är jag själv alltid, och har aldrig vågat testa vagn (en gammal rockard jag fick när jag köpte hennes mamma) eller liknande utan medhjälpare. 

4-årigt shettis-sto. Är bara träns-van, typ. Anledningen att jag inte kommit igång alls med henne är att bröstselen jag har (lika gammal som rockarden…) inte passar henne 😕 hon är metern, men ganska rejäl. Ska mäta henne, möjligen behöver hon en sele stl P?

Bilden är på 7-åringen och jag, på vår livs första tömkörningstävling.

Annette
0

#87. Samma sits som mig. Sedan pappa skadade sig står jag utan medhjälpare och kommer inte längre än till tömkörning :(

Wida
1

Mitt sommar projekt ;) Min 3 åriga mini-hingst är nu satt för vagn!

AnnaLenaK
2

En lite oskarp mobilbild på min lilla Kronblads Winnie 5 år. Hon är körd några gånger sedan bilden togs och det har gått mycket bra. 

Två pållar står på tur. Ett treårigt sto som ska köras in i vinter/vår och en 2-årig valack som jag tänkt ta till hösten/vintern nästa år.

Jag har heller inte tillgång till medhjälpare, varför inkörningen får ta den tid den tar… Jag brukar dock låta de unga ponnyerna stifta bekantskap med "bråten" ganska tidigt och det har man nog igen senare, tror jag..

Ravynsfair
0

Hejhopp! 

Update igen! tidigare #50 

Vi har haft allt med tömkörning liggandes på is i ett halvår nu. 
Nu har vi kommit igång med att dra bråte igen, dock som handhäst. 
(Hon verkar inte kunna fokusera när jag tömkör medan hon drar) 
Vi fokuserar på att dra all möjlig bråte i all möjlig mark. 
Att hon ska bli trygg med det mesta bakom sig. 
Som här på bilden, två enkla björkstammar med massa ris i änden. 
NEMAS PROBLEMAS sa Tilda. 

Var inte tanken under promenaden egentligen för isf hade hon ju haft sele på sig. 
(och inte en sjal som ledrep) 
Här har hon ledrepet bundet runt sig och sedan stammarna i det. 
Satt stabilt och bra under den 1,5h hon drog dem. 
Börjar hända saker nu, hoppas på att snön snart kommer så man kan tolka igen.

blacksmithfarm
0

Vad kul att ni är igång igen :)

Skönt att hon inte verkar bry sig om att dra saker. Sedan får man väl ta tag i att kunna tömköra samtidigt allt eftersom. Tar man det bara i hästens takt så att de förstår så lär de sig till slut.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Agto
2

Ett tips till er som saknar medhjälpare, annonsera här på forumet så kanske det kan finnas flera som kan hjälpas åt i närheten. Finns det någon som behöver hjälp i närheten av oss så ställer vi gärna upp!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.