Bakselen?
Ni som har rockard som saknar ringar längre bak för bakselen (dvs, den enda som finns är den där man fäster däckeln), hur sätter ni bakselen? I samma ring som däckeln, eller kan man bara sätta den runt skackeln? Har raka skacklar också.. Om det spelar roll, selen är en driveout start, dvs bakselen sitter i två skåror i ryggstycket, och rockarden en globus. Vill ju göra det så optimalt som möjligt för mina sessor!
Jag sätter bakselen i samma ringar som däckeln det fungerar fint, även fast det känns lite trångt ibland.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Testade det idag och den var för kort för att sitta i främre ringen :(
Jag hade svetsat dit öglor så de passar men så länge kan du ju förlänga baksele-remmarna
Ja skarva kan man ju göra! Frågade min sambo igår om man kan svetsa dit men han tror det lätt går sönder då, det är ju inget jättesuper material på globusarna :) jag SKA ha ny vagn, men man får tyvärr ta en sak i taget. Har varit mycket kostnader denna höst med sjukdomar etc så ny vagn har hamnat åt sidan. Det jag funderar på är om man bara kan skruva på öglor på något sätt, men då blir istället följdfrågan exakt vart ringarna ska sitta? Jag ser vissa som har bakselen fäst "rakt ut" från ringen (om ni förstår), medan vissa nästan går bakåt, och vissa längre framåt. Vad är bäst, och varför?
#4 Fast jag har svårt att tro att det skulle gå sönder med fastsvetsade öglor, så stor belastning ska det inte bli på själva öglorna, eftersom du fortfarande ska fästa bakselen runt skakeln, öglan är bara där för att hålla den på plats. Med andra ord skulle jag svetsa dit öglor, så att man fäster bakselen framåt, eftersom det är bakifrån trycket kommer när hästen ska bromsa med bakselen. Hur menar din sambo att det lätt skulle gå sönder?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
De funkar fint att skruva fast öglor, finns rektangulära som är till skjutreglar som funkar fint. #5 gissar mer på att den som svetsar skulle bränna sönder skaklan just under svetsningen som ts menar?
Jag har en globusvagn som vi har svetsat fast nya ringar på och det gick aldeles utmärkt. Vi har även bytt ut de främre fästerna för dom var så små när jag använde min gamla loksele. Jag fick inte in seltungorna i dom. Med vänlig hälsning, Anna-karin

Har också svetsat på öglor för bakselen på min Globusvagn, och det har hållt i tio år .
Min sambo menar att han skulle ha sönder(bränna sönder antar jag) vagnen när han försöker svetsa dit, varken han eller någon annan vi känner är vidare supererfarna svetsare. Tack för tipsen!
#9 Har han en Mig/Mag? Då är det lätt att undvika om han ser till att punkta dit öglan istället för att dra en hel sträng utan uppehåll. Då sprider sig värmen inte lika mycket och risken att han bränner hål är mindre. Han ska dock svetsa runt hela, precis som om han lagt en sträng, eftersom effekten man vill åt med punktandet endast är mindre värme. Viktigt är dock att han ser till att det blir så varmt att punkterna smälter fast, inte bara ligger ovanpå.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Tack!! Ska vidarebefodra när han kommer hem :)