Bästa sättet att börja?
Hej jag har börjat intressera mig för körning då jag hoppas på kunna köpa en a-ponny i slutet av 2014. Jag har många planer för den och bla vill jag köra den. Jag har bara kört några få gånger förut och då endast i skritt och har ingen praktisk erfarenhet av sporten. Min fråga är, hur är bästa sättet att börja med körning? Är det viktigt att ponnyn jag börjar med är mycket erfaren eller är det viktigast att den som lär mig är det? Kom med alla tips!
Tack på förhand :D
En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se
Var bor du? Finns det någon körklubb/kusk i din närhet som du kan få testa att köra hos, ställa frågor till osv? Titta gärna på vår Körsverige-karta för att se vad som finns i din omgivning.
Jag skulle vilja säga att det är som man säger på rid-sidan; grön ryttare/kusk ska ha erfaren häst, grön häst ska ha erfaren ryttare/kusk. Men har man hästvana via ridningen så är det säkert lättare att byta gren än vad det är att klara sig om man är helt ny.
Mvh
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Jag bor norr om sthlm och har hört att det finns något som heter Roslagens Rid och Körklubb…
Jag har ridit i ca 14år och skulle väl egentligen helst köpa en inte så gammal ponny så jag kan ha den längre och utbilda den i de grenar jag har erfarenhet av. Men har sett att många a-ponnyer redan är inkörda vid 4års ålder och jag antar att inkörningen är det som är mest kritiskt?
En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se