Bra pulsmätare för körhäst?
Jag har försökt googla efter en schysst pulsmätare/pulsklocka till häst, men jag hittar ingenting under 5000:-.
Finns det verkligen inga billigare som är bra?
Jag behöver inte ha någonting avancerat och det är helt okej om jag måste stanna hästen och kliva ur vagnen för att kolla pulsen. Vad finns det för alternativ då och var köper man dem?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Billigast är nog att köpa ett stetoskop. Då måste man visserligen kliva av…
Har sett en travtränare som hade någon manick, stor som en hand ungefär, som han tryckte mot hästen och på så sätt kunde avläsa återhämtningspulsen. Såg inte så värst avancerad ut så den kan inte ha varit så dyr. Tyvärr kan jag inte minnas namnet på den.

Njaej, jag vill ha en mätare så att jag slipper ha klocka med sekundvisare på mig. (Jag har ingen klocka, nämligen.) Och så att jag slipper stå och räkna.
Men det måste ju finnas billigare än 5000:-… väl? 
www.stuteriprecious.se

YES!!!
Jag hittade flera stycken på www.distansritt.nu! Jag beställde en som heter Polar InZone för 1595:-, den ska vara lämpad för körning och man ska kunna läsa av resultatet på en klocka upp till 1,5 meter från hästen. (Finns också en speciell sulkykabel att köpa till.)
*lycka*
www.stuteriprecious.se
Tänkte precis tipsa om distans-sidan… Har ett handtag, men det är ju smidigare om man slipper kliva ur…
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Hur fungerar pulsmätare på oklippta mammutar? Går det eller får man ingen kontakt?
#3 Vad bra! 
#5 Tror att det kanske kan fungera riktigt bra. Problemet som jag har med min klippta häst är att pälsen torkar för snabbt. Trots att jag blöter ordentligt innan jag lämnar stallet så är han torr innan jag skrittat fram klart.
Blöter du med vatten eller sån där gel? Är det någon med tjockpälsad häst som har erfarenhet?
Jag blöter med vatten. Har ingen lämplig gel.
Jag är väldigt glad att jag har en pulsmätare som kan mäta hela tiden. Min häst har en väldig förmåga att lyckas dra ner på puls utan att jag märker det beroende på en massa saker. Det kan vara en liten taktändring eller så kommer han in i sin energisparande trav som är både obekväm och svår att få honom ur. Sedan kan en takt ge olika puls beroende på om slingan bär hem, om han är pigg eller annat. Sedan är pulsgelen onödigt dyr. Det går att använda vatten, saltvatten, glidslem eller spott (vilket jag testade idag i brist på annat). Det går genom tjock päls också, men man behöver blöta pälsen först, om man vill mäta på en gång. Annars sätter den igång när pälsen är blöt. Eller så rakar man bara där sändarna sitter om pälsen är så tjock att det inte fungerar.

Blågel är bra, men som sagt lite dyr. (Tror att 70:- för en tub är det billigaste jag har sett.) Är hästen väldigt tjockpälsad så tycker jag att blågel funkar bättre än vatten, det blir ett jämnare resultat. Men på kortpälsade hästar, typ fullblod och travhästar, så funkar vatten lika bra. De svettas ju igenom pälsen fortare också.
www.stuteriprecious.se
Jag märker faktiskt ingen skillnad på vatten och blågel. Tittade på en flaska (i plast) glidslem på Apoteket. Den låg på 49:- men jag glömde kolla hur mycket det var i. Om man nu vill tro på att t.ex salt måste tillföras. Kan man ju lätt göra det. Men jag tror faktiskt det är en reklamgrej. Alla vet ju att rent vatten är en väääääldigt bra ledare. Ska kolla upp om det går att blanda något egen sort. Det måste väl galopp- och travmänniskor kunna? Vet du hur man gör ahnna?

#11 Jag har aldrig blandat själv, faktiskt. När jag jobbade inom trav- och galopp så var det där med pulsmätare väldigt nytt och tekniskt så det var inte så många som körde med det. Men på mina ponnyer så har det ibland varit krångligt att få ledning genom vinterpälsen både med gel och vatten, men det har blivit bättre när de kommit upp i flås och börjat svettas ordentligt.
Jag har fortfarande inte hunnit testa min nya leksak, men snart! 
www.stuteriprecious.se
Spännande ahnna! Jag tyckermcäldigt mycket om att använda den. Då vet jag när han är lat eller om någon specifik träning ger det jag vill. Kanske raka en liten liten fläck där sensorn sitter……inte snyggt, men praktiskt.

Min leksak har 3 sensorer som ska sitta mot huden, så det skulle nog se jättelustigt ut om jag rakade fläckar för allihop. 
www.stuteriprecious.se
Fundering från en som håller på med ultraljud och EKG dagarna i ända; Vad tror ni om vanlig barnolja som kontaktmedium?
Innehåller väl iofs inga salter som är bra för överföringen av signalen, men olja torkar ju inte in så snabbt som saltvatten? Vilket kanske skulle kunna vara en idé: att blanda i lite vanligt bordssalt med några droppar barnolja och sedan applicera där mätaren ska sitta??
Som sagt var, jag bara spånar lite utifrån min erfarenhet i yrkeslivet som BMA, inte från att faktiskt ha använt pulsmätare någon gång, så ni får ta det för vad det är.
Puttar upp :) Jag letar efter en pulsmätare, gps har jag så det är enbart pulsen jag är intresserad utav. Har kikat på polar vegate, men vet inte hur den fungerar? Ska användas under körningen, har inga problem med att kliva ur vagnen.