råd Ang baksele!
Min häst är körd 6-7 år och ja tycker han är en mycket säker kör ponny! Han är körd med travsele, loksele och bröstsele med fast brösta och dubbla gjordar. Vi har alltid kört rockard och släde så samt 4 hjuliga vagnar. Nu till problemet, ja har börjat använda bröstsele med lös brösta och baksele nu men han är väldigt obekväm med bakselen! Körningen känns inte längre säker, de går ryckigt om ja säger så, han verkar vilja springa i från bakselen emellanåt och tvärstannar om den trycker på för mycket och nästan vill sätta sig, svårt att vända har de oxå blivit. Känns som en olycka skulle kunna hända när som helst. Bakselen sitter som den ska. Hur skulle ni gjort i denna sits?? Börja om från början och Vänja in bakselen eller köra som tidigare ex travsele och rockard eller andra förslag. Vill inte riskera att göra honom bakrädd… Alla tips mottages!

Prova att sätta fast bakselen på den vanliga bröstselen, så den sitter fast i dragringen alltså, då kan du ha den litet lösare så han vänjer sig vid att något hänger därbak, men det trycker inte på på samma sätt när han ska bromsa.
Jag har inte upplevt att någon av våra hästar har reagerat på bakselen när vi börjat med det, de flesta uppskattar hjälpen i backarna och blir bättre att köra. (De körs in med klockad travsulky och travsele)
Tack för tips :-)
Jag har upplevt både och. Ett sto,av större modell nordsvensk, blev liten som en shetlandsponny av bakselen de första gångerna vi provade. Vi fick gå varligt fram o vänja henne "igen". Det kan ta ett tag innan de kommer på att det finns hjälp att få via bakselen. När det blir utförslut de första gångerna är det viktigt att vara med igen eftersom hästen kan uppleva obehag återigen o lätt blir orolig. Andra hästar jag upplevt har absolut inte reagerat men dessa olikheter är ju det som vi lär oss av :) Ta det varligt o Lycka till !